Tervek a BKV racionalizálására: Az amőba piramisosodása

  • Csizmadia Alexa
  • 2007. április 26.

Belpol

A BKV Zrt. működésének optimalizálását és tízmilliárdos megtakarítást remél Antal Attila vezérigazgató a cég reorganizációjától, amely a Central European Management Intelligence (CEMI) javaslataira épül. A társaság a tavaly áprilisi választások előtt alternatív gazdaságélénkítő programmal rukkolt elő, amiből aztán ősszel a Fidesz is merített.
A BKV Zrt. működésének optimalizálását és tízmilliárdos megtakarítást remél Antal Attila vezérigazgató a cég reorganizációjától, amely a Central European Management Intelligence (CEMI) javaslataira épül. A társaság a tavaly áprilisi választások előtt alternatív gazdaságélénkítő programmal rukkolt elő, amiből aztán ősszel a Fidesz is merített.

A CEMI megbízása a széles fővárosi konszenzussal megválasztott új vezérhez köthető. Az általa benyújtott akcióterv már csak azért is eltér a korábbiaktól, mert a mostani projektekre lebontott, operacionalizált eredménnyel zárult. Ez nem kis dolog a BKV életében: a január elsejével menesztett Aba Botond idején a rendszeresen ismétlődő (ön)vizsgálatok általában arra a következtetésre jutottak, hogy az adott működési feltételek (elvárt szolgáltatások, finanszírozás) mellett a cég nemzetközi összehasonlításban sem teljesít rosszul. Ez jelentős részben igazolható is volt, ugyanakkor a BKV-t semmi nem serkentette önálló, hatékonyságnövelő intézkedések meghozatalára. (Lásd erről: Mitől megy a villamos?, Magyar Narancs, 2007. február 22.)

A CEMI nyolcvannál több olyan tételt jegyzett fel, amelyről úgy vélte, hogy kihasználatlan lehetőségeket rejt. Ebből maradt fönn a rostán

ötven projekt

- ezek nem kerülnek sokba és jövő januárra teljesíthetők. "Döntés még nincs róluk. Kétharmaduk egyszeri megtakarítást vagy bevételt eredményezhet, egyharmaduk a hatékonyabb működést szolgálhatja. Önmagában ez az arány semmitmondó, mivel valamelyik intézkedéstől tízmilliós nagyságrendű eredményjavulást remélünk, míg mással több százmilliót szeretnénk spórolni" - mondta a Narancsnak Regőczi Miklós kommunikációs igazgató. Noha a sajtóban is kereken ötven projektről beszélnek, csak azokat vezetik be, amelyekről kiderül, hogy tényleg megéri, és amelyekről a szakszervezetekkel is meg tudnak állapodni. Amennyiben a projektek megvalósíthatók, az idénre kalkulált 13 milliárdos üzemi veszteség 3-4 milliárdra csökkenthető.

Az intézkedési javaslatokból leszűrhető, hogy a BKV koncentrálni szeretné a párhuzamos vezetői szinteket fenntartó, erősen decentralizált szervezetét: a tizenkét igazgatóság eleve megfeleződik, az üzemigazgatóságok párhuzamos tevékenységeit összevonják. A vezérigazgató-helyettesek száma háromról ötre nő: a vagyon- és a menetdíjfőosztály átszervezésével külön igazgatóságba szerveznek mindenfajta értékesítést, és a 4-es metró projektjének felügyeletét is vezérhelyettesi szinten látják el (utóbbira Olti Ferencet, az Inter-Európa Bank informatikai igazgatóját jelölték).

Központosítják az eszköz- és szolgáltatásvásárlást, az anyaggazdálkodást, az ingatlanhasznosítást és az adminisztrációt. Korábban minden üzemegységnél külön intéztek minden beszerzést a munkatársak képzésétől kezdve a bútorvásárláson át az épületek felújításáig. Mindenütt dolgoztak gazdasági előadók, adminisztrátorok és személyi asszisztensek a közel 150, munkáltatói jogkörű vezető mellett. Most megvizsgálják, mit lehet központilag szervezni.

A meglévő 2800 szállítási és szolgáltatási szerződés közül elvégzik a legfontosabbak auditját, és ahol lehet, megpróbálnak kedvezőbb feltételeket kicsikarni. Azokat a szerződéseket, amelyek nem hoznak arányos megtérülést vagy jelentősen eltérnek a piaci viszonyoktól, felülvizsgálják. Az akcióterv projektjei eloszlanak a közlekedési/forgalomirányítási, műszaki, gazdasági és értékesítési terület között.

Például a BKV összehangolja tevékenységét a MÁV-val és a Volánnal a párhuzamos szolgáltatások megszüntetése érdekében. A műszaki területen végignézik, van-e tartalék a különböző gépjárműtípusok (gumikerekűek, vaskerekűek) szervizelésében, az új beszerzéseknél a használt, de kevésbé leharcolt külföldi járművek vásárlásában, vagy például a használaton kívüli eszközök selejtezésében. A gazdasági vezérhelyettes kompetenciájába tartozik az asszisztensi, a személyügyi (HR), a számviteli tevékenység racionalizálása és egyes munkatársak extra jogosultságainak (mobiltelefon, parkolás stb.) felülvizsgálata. Közvetlenül a vezérigazgató tárgyal a legnagyobb reklám- és szolgáltatói szerződésekről. Ezek közül kiemelkedik a T-Systemsszel kötött IT-szerződés: miután a BKV kiszervezte informatikai tevékenységét, a működtetés rendkívül megdrágult. A leányvállalatot megvette a Siemens, amely így most évi többmilliárdos bevételre tesz szert az eszközök bérbeadásával és szervizelésével. Szintén ide tartozik, hogy a BKV informatikai hálózata nem teljesen kompatibilis - ezt is meg kell oldani.

A bevételek növelésére az értékesítés területén is akadnak ötletek. A jegyellenőrzés szigorítása a metrón már januárban megkezdődött, de ide kapcsolódik a pótdíjak drasztikus emelése, amiről április 26-án szavaz a főváros. Az ingatlan-bérbeadás bevételeit is próbálják növelni. Ingatlanértékesítést azonban nem terveznek, hanem a beruházóval közös cégben vállalkoznának hasznosításra. A hét környező önkormányzatnak nyújtott szolgáltatásokat is "kiszámlázzák", miután a buszjáratok a település elérhetőségének javításán túlmenően emelik a lakó- és kereskedelmi ingatlanok értékét. De hogy ne kifizetetlen követelés maradjon az egészből, megpróbálják rábírni a településeket, építsenek P+R-parkolókat, ami növelné a forgalmat, üzleteket vonzana, a bevételeken pedig osztozhatnának. Megvizsgálják a BKV kishajóforgalmának fejlesztési lehetőségeit, a BKV-s töltőállomások nyitottá tételét. Szintén kedvezően hathat a bevételekre a tarifarendszer utasbarát átalakítása, a jegyárusítás kiterjesztése a járműveken, a jegyellenőr igazoltatási jogának (hogy elkérhesse a személyit) megteremtése, amiről tárgyalni szeretnének a jogalkotóval.

A BKV állománya az elmúlt 15 évben a felére csökkent, ugyanakkor a reorganizáció legkényesebb kérdése, hogy

hány embert bocsátanak el

A BKV vezetése egyelőre cáfolta a főváros értesülését, miszerint a fizikaiak tíz, a szellemi dolgozók húsz százalékát érintheti a leépítés. A hivatalos álláspont szerint az alkalmazotti létszám összefügg azzal, hogy a projektek milyen eredményt hoznak: ez határozza meg a szervezetre háruló feladatokat és az elvégzésükhöz szükséges munkaerő mennyiségét és összetételét. A kérdés június végére dőlhet el, amikor a szakszervezetekkel kötött év eleji egyezségnek megfelelően a jövő évi bértárgyalásokat is meg kell kezdeni. A BKV tavaly 13 500 dolgozót foglalkoztatott; ebből csak ezren nem voltak állandó munkaviszonyban. A munkavállalók korfája magas; az átlagos munkaviszony meghaladja a húsz évet, van olyan terület, ahol a harmincat is, így a végkielégítéseknél a kollektív szerződés értelmében sokszor az éves átlagkeresetnél is többet kell majd kifizetni. A 12 500 alkalmazottból 4500-4500 a járművezető és a fizikai munkás. Az adminisztratív dolgozók száma 2500, de ebben benne vannak a jegyellenőrök és jegyárusítók is. Négyszázan vannak a titkárnők, asszisztensek. A párhuzamos tevékenységek miatt a fizikai dolgozók létszáma is változhat, kérdés például, szükség van-e hatszáz lakatosra. A buszvezetőket az elbocsátások minden bizonnyal nem érintik, hiszen Budapesten sofőrhiány van; igaz, a nagy fluktuáció miatt azt tervezik, hogy a jogosítvány megszerzésének költségét megosztják a munkavállalóval.

Az Aba-korszakot - az elmúlt 13 évet - a munkabéke jellemezte; a BKV-nál utoljára 1993-ban volt sztrájk. A kollektív szerződés több olyan kedvezményt tartalmaz, melyet a munka törvénykönyvén (Mt.) felül garantálnak a dolgozóknak. (Ilyen a járművezetőknek a napi munkaidő terhére kialkudott plusz húsz perc pihenőidő, az iskoláskorú gyerekek után járó beiskolázási segély, az év végi 42 ezer forintos vásárlási utalvány, a 3 százalékos önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári támogatás). "A jóléti vívmányoknál nem visszalépni szeretnénk, hanem előremenni. De most nagyon nehéz évünk lesz" - mondta a Narancsnak Nemes Gábor, a legnagyobb reprezentatív szakszervezeti tömörülés, a Váro-si Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) alelnöke, a projekt-előkészítő bizottságokba delegált két szakszervezeti tag egyike. "A döntésekbe csak akkor szólunk bele, ha azok ellentétesek az Mt.-ben, a kollektív szerződésben és más megállapodásokban foglaltakkal. Például ha a forgalomirányításban változások lesznek,

megnézzük, hogy miképp

hat ki a pihenőidőre. Mivel csak a projektek tükrében derül fény arra, hogy egyáltalán szükség van-e elbocsátásokra, az eddigi találgatásokat a leépítésekről nem kommentálnám" - mondta a cinkotai autóbusz-szakszervezet elnöke.

A VTDSZSZ tavaly decemberben fuzionált a buszos ágazatot tömörítő Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségével (BKSZSZ). Jelenleg nincs elnöke, mivel a korábbi vezető nyugdíjba ment. Az ötezres tagság ugyanakkor háromezerrel nőtt: a döntés az elnök személyéről az év végére tolódott, miután a reorganizáció és a bértárgyalások már lezajlottak. Bartha Pál, az 1500 főt - főként fizikai dolgozót - tömörítő Tömegközlekedési Dolgozók Független Szakszervezeti Szövetségének (TDFSZSZ) elnöke a projekteket nem kívánta értékelni, mert szakmai anyagokat csak lapzártánk napján kapnak kézhez.

A projektek mindenesetre azt sugallják, hogy a BKV nem szeretne frontot nyitni a szakszervezetekkel szemben: olyan kezdeményezés nincs közöttük, amely a szociális intézményeket kérdőjelezné meg (utazási kedvezmények a családnak, a tömegsport támogatása). A létszámleépítés is várhatóan a könnyebb ellenállás irányába indul (400-600 fő előnyugdíjazása), és kérdés, lesz-e benne elég szufla ahhoz, hogy a BKV szervezetébe hasítson. A moderált veszteségcél elérése ugyanakkor fontos lenne: ez teremtene ugyanis tárgyalási alapot arra, hogy 2008-2009-ben a tulajdonossal és az állammal rendezni lehessen a fenntartható működési modell normatív alapú finanszírozását.

Tanulmánycunami

A régi menedzsment utolsó hónapjaiban is folyamatosan készültek tanulmányok a BKV-ról. Az IFUA Horvath & Partners az egyes szervezeti egységekben folyó gazdálkodási folyamatok, valamint az eszközgazdálkodás átalakítási lehetőségeiről készített felmérést. A BKV-tól azt az információt kaptuk, hogy a tanulmányban leírtak nem vesznek kárba, "megállapításai, javaslatai jól illeszkednek a mai munkákhoz, megvalósításuk az új irányítási modell kialakítását követően történik". Mivel az Európai Fejlesztési Bank (EIB) finanszírozta projektek feltétele a beruházó cég stratégiai átvilágítása, a brit R. J. Allport is készített egy jelentést tavaly decemberben. Ez előtanulmánya lett volna egy fő tanulmánynak, amely nemcsak a cég jövőképére, hanem a szabályozási környezetre is konkrét javaslatokat fogalmazott volna meg. "Menet közben az EIB belátta, hogy amit most csinálunk, illetve fogunk csinálni, az maga a főtanulmány, így van rá esély, hogy a rendelkezésre álló keretből finanszírozzuk a mostani és jövőbeni munkák szakértői költségeit" - válaszolta kérdésünkre a BKV.

Ez az összeg negyedmilliárd forint. A CEMI-vel közbeszerzési eljárás keretében kötött szerződést a társaság idén februárban. Bár egy március 8-i közzététel szerint a CEMI tízmillió forint összértékű megbízást nyert a BKV-tól, ez valószínűleg csak egy eseti szerződés lehet. A BKV tájékoztatása szerint ugyanis a BKV átvilágítására nem keretösszeget határoztak meg, az elszámolás a ráfordított tanácsadói napidíj alapján történik.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.