Titkolják, hány idősotthont kaptak az egyházak az államtól
szocothon_top_story_lead.jpg

Titkolják, hány idősotthont kaptak az egyházak az államtól

  • narancs.hu
  • 2018. december 27.

Belpol

56 ezer idős ember él ilyen intézményekben Magyarországon, de nem árulják el, kik a fenntartók.

Ezek az otthonok vegyesen vannak állami, önkormányzati, egyházi és civil fenntartásban. Ugyanakkor sem a minisztérium, sem az érintett egyházak nagy része nem tudja (vagy nem árulja el), hogy mennyi idősotthont és speciális ellátást kínáló gondozóházat vagy klubot adott át az állam az egyházaknak, írja a Népszava.

2017 elején jelent meg egy kormányhatározat, ami számszerűsítette, hány intézményt kell átadni: tavaly 8837-et, idén pedig 21 563 szociális férőhelynek kellett volna fenntartót váltani. A minisztérium nem árulta el a lapnak, a tervből mi valósult meg. Egy minisztériumi forrás viszont azt mondta: az Emberi Erőforrások Minisztériumában, senki nem tudja, hány férőhely került át pontosan az egyházakhoz. Az ezzel kapcsolatos kérdésekre pedig az egyházak sem válaszoltak.

Több érintett intézményből is azt mondták a lap kérdéseire, hogy az egyházak nem kapnak megfelelő adatokat a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságtól, az állami szociális intézmények jelenlegi fenntartójától, hogy előkészíthessék az új szerződéseket a munkatársakkal és a gondozottakkal. Sőt, a szociális terület dolgozói között az a hír terjed, hogy a Főigazgatóság a túlélésért küzd.

Közben az általános munkaerőhiány ezeket az intézményeket sem kerüli el: egyre több gondozó hagyja ott a szakmát.

 

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.