Titkolják, hány idősotthont kaptak az egyházak az államtól
szocothon_top_story_lead.jpg

Titkolják, hány idősotthont kaptak az egyházak az államtól

  • narancs.hu
  • 2018. december 27.

Belpol

56 ezer idős ember él ilyen intézményekben Magyarországon, de nem árulják el, kik a fenntartók.

Ezek az otthonok vegyesen vannak állami, önkormányzati, egyházi és civil fenntartásban. Ugyanakkor sem a minisztérium, sem az érintett egyházak nagy része nem tudja (vagy nem árulja el), hogy mennyi idősotthont és speciális ellátást kínáló gondozóházat vagy klubot adott át az állam az egyházaknak, írja a Népszava.

2017 elején jelent meg egy kormányhatározat, ami számszerűsítette, hány intézményt kell átadni: tavaly 8837-et, idén pedig 21 563 szociális férőhelynek kellett volna fenntartót váltani. A minisztérium nem árulta el a lapnak, a tervből mi valósult meg. Egy minisztériumi forrás viszont azt mondta: az Emberi Erőforrások Minisztériumában, senki nem tudja, hány férőhely került át pontosan az egyházakhoz. Az ezzel kapcsolatos kérdésekre pedig az egyházak sem válaszoltak.

Több érintett intézményből is azt mondták a lap kérdéseire, hogy az egyházak nem kapnak megfelelő adatokat a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságtól, az állami szociális intézmények jelenlegi fenntartójától, hogy előkészíthessék az új szerződéseket a munkatársakkal és a gondozottakkal. Sőt, a szociális terület dolgozói között az a hír terjed, hogy a Főigazgatóság a túlélésért küzd.

Közben az általános munkaerőhiány ezeket az intézményeket sem kerüli el: egyre több gondozó hagyja ott a szakmát.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.