Titkos szavazás dönthet arról, hogy menjen vagy maradjon Vidnyánszky a Nemzeti Színház élén

  • narancs.hu
  • 2023. november 18.

Színház

A színház dolgozói között aláírásokat kezdtek gyűjteni, a társulat többsége a vezérigazgató mellett áll. 

Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia színészek a múlt pénteken közel három méter magasról, egy erkélyről zuhantak le a Rómeó és Júlia második felvonása alatt a takarásban. A teátrum vezérigazgatója, Vidnyánszky Attila lemondott, ám ezt Csák János kulturális és innovációs miniszter egyelőre nem fogadta el.

A színház dolgozói között aláírásokat kezdtek gyűjteni Vidnyánszky mellett, és az intézmény a Blikk megkeresésére megerősítette: a társulat többsége Vidnyányszky mellett áll, ám hogy pontosan mennyien, azt nem árulták el. Sőt, maguk a színészek sem tudják, ki az, aki aláírta a petíciót, mert egymás között sem nagyon beszélnek erről. 

„Zavart a hangulat a társulat tagjai között, akik alatt nem csupán a teátrum színművészeit kell érteni, hanem a háttérmunkásokat is, akik rengeteget tesznek hozzá a színház működéséhez. A gond az, hogy sokan azok közül, akik aláírták a Vidnyánszky Attilát támogató petíciót, bűntudattal küzdenek, mert úgy érzik, nehéz helyzetbe hozzák a megsérült művészeket, miközben azok, akik még nem írták alá a petíciót, amiatt aggódnak, hogy ha nem teszik meg, később káruk származhat belőle” – fogalmazott egy informátor.

A Nemzet Színészétől, Bodrogi Gyulától megtudta a lap, hogy a Vidnyánszkyt támogató petíció aláírását névtelenül tehetik meg a Nemzeti Színház munkatársai, ha erre van igényük.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.