Öt éve volt az SZFE blokádja

Titkosan kezdődött

Belpol

„Hej, a titkos egyetem” – énekelték a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatói 2020 szeptemberében, amikor elfoglalták az intézményt. Az ellenállás hetven­egy napig tartott. Reményteli és szomorú fejezeteiről, tanulságairól egykori diákokat és tanárokat kérdeztünk.

„Megdöbbentett, hogy ennyi idő eltelt – mondja Szurdi Panni, aki a diákok szóvivője volt –, kevesebbnek tűnik. Nem tudom, hogy milyen reményeket tápláltam aznap, amikor elfoglaltuk az egyetemet. Azt éreztük, hogy nem tehetünk mást, ki kell fejeznünk a nemtetszésünket, az egyet nem értésünket.”

„Miután megjelent az új kuratórium név­sora – meséli Sándor Dániel Máté, aki harmad­éves rendező szakosként később számos megmozdulást dirigált –, elmentünk egy fórumra a Három Hollóba. Akkor már forradalmi hangulat volt, arról volt szó, hogy milyen formát ölthet az ellenállás. Rögtön azon gondolkodtunk, hogy milyen akciókat lehetne szervezni. Aznap estére jegyem volt egy színházi előadásra, majdnem oda mentem.” Az augusztus 31-i demonstrációra inkább zenekart szervezett egy készülő előadása résztvevőiből, a dalok készen voltak. Aztán kitört egy vihar, de a forrongó hangulatot a zuhogó eső sem mosta el. Mintegy kétszázötven diák barikádot állított a Vas utcai egyetemi épületben, és kijelentette, hogy nem engedi be az új vezetőség tagjait. „Ha nem szakad le az ég, olyan lett volna, mint minden más tüntetés, meghallgatjuk a beszédeket, egyértünk velük, hazamegyünk. De ez olyan vihar volt, hogy be kellett húzódni az első fedél alá. És annyira felhevült a hangulat, hogy nem is történhetett más, kihirdettük a blokádot.”

„Nem” a modellváltásra

A fenntartó minisztérium 2020 nyarának végén elvonta az egyetem szenátusának legfőbb jogköreit, és egy új kuratóriumot állított volna fel Vidnyánszky Attila vezetésével. Válaszul az egyetem csaknem teljes vezetése lemondott, név szerint Upor László rektor, Novák Eszter rektorhelyettes, Németh Gábor rektori tanácsadó, Balázs Gábor, Bagossy László és Gáspár Máté intézetvezetők. A hallgatók egyöntetűen elutasították az „egyetemi modellváltásnak” nevezett privatizációt, amelyen akkor már az ország legtöbb egyeteme átesett.

„Volt olyan kollégám, aki aggódott, hogy az augusztus 31. éjféli visszaszámlálást övező mámoros hangulatban, amit a vihar szinte misztikus erővel erősített fel, nehogy bemenjenek a diákok az épületbe. Aztán, hogy nehogy bent maradjanak” – emlékezik Karsai György tanár, aki a doktori iskola vezetője volt. „Én kezdettől fogva helyeseltem a blokádot, időnként még kapuőrséget is vállaltam. Közben pedig megtartottam az óráimat, tragédiákkal és komédiákkal, szöveget elemeztünk, éltük normális egyetemi életünket. Az egésznek volt egy semmihez sem hasonlítható forradalmi lendülete és bája. Voltunk mi, a Vas utcában, és kívül az ellenséges külvilág.”

„Egy olyan időszak volt – mondja Sándor Dániel Máté –, amikor minden veszni látszott, minden megszűnt, mindent felszámolt a hatalom. Messze volt a változás. De az a vihar elmosta a reménytelenséget is.”

 
Látványos ellenszegülés
Fotó: Palágyi Barbara

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.