Törvénytervezet a jövő nemzedékek ombudsmanjáról: Gyámhatóság

  • M. László Ferenc
  • 2007. április 12.

Belpol

Ha a tavaszi ülésszakon az Országgyűlés elfogadja a zöld ombudsmanról szóló jogszabálytervezetet, Európában nálunk létesülhet először olyan független intézmény, amely a jövő nemzedékek érdekeit érvényesíti a mai generációk sokszor rövidlátó törekvéseivel szemben.
Ha a tavaszi ülésszakon az Országgyűlés elfogadja a zöld ombudsmanról szóló jogszabálytervezetet, Európában nálunk létesülhet először olyan független intézmény, amely a jövő nemzedékek érdekeit érvényesíti a mai generációk sokszor rövidlátó törekvéseivel szemben.

"A jövő nemzedékek országgyűlési biztosának minden olyan ügyre kiterjed majd a figyelme, ami érinti az utánunk következő generációk életfeltételeit; nem szakági ombudsman, hanem az alkotmányból levezethető demokratikus alapelv megvalósítója lesz" - foglalta össze a tervezet lényegét lapunknak Jávor Benedek, az új intézmény felállítását szorgalmazó Védegylet környezetjogi szakértője. Március 29-én a civil szervezet által kezdeményezett egyeztetésen az öt párt képviselői rábólintottak az elképzelésre, amely - ha a pártpolitikai érdekellentétek nem szólnak közbe - a tavaszi ülésszakon közös indítványként kerül a parlament elé. Amennyiben meglesz a kétharmados többség, a köztársasági elnök a többi ombdusmannal együtt nevezheti meg az új intézmény élére szánt jelöltjét (az előkészületekről lásd: Erőpróba, Magyar Narancs, 2007. március 29.).

A kilencvenes évek elején már felmerült, hogy az állampolgári jogok biztosa, a kisebbségi és az adatvédelmi biztos mellett szükség lenne egy környezetvédelmi ombudsmanra is - vagyis

az ötlet nem új

A Sajó András jogászprofesszor által kidolgozott természetvédelmi törvénytervezet tartalmazta a környezetvédelmi ombudsman hivatalának szabályozását, de a hatályba lépett szövegből a különálló intézményt garantáló passzus már kimaradt. Az ezredfordulón a Védegylet kérésére az Alkotmánybíróság volt elnöke, Sólyom László új törvénytervezettel állt elő, melyet 2001-ben az akkor ellenzékben lévő MSZP két képviselője, Szili Katalin és Hegyi Gyula terjesztett a parlament elé. Az Orbán-kabinet nem lelkesedett az idea iránt, az Országgyűlés illetékes bizottságai pedig azzal hárították a kérést, hogy nem kell gyarapítani az ombudsmanok számát. A szocialisták megfogadták, ha megnyerik a 2002-es választásokat, sikerre viszik az ügyet - de erről a választások után megfeledkeztek, s végül a Védegylet unszolására vették elő a javaslatot. A parlamenti bizottságok általános vitára alkalmasnak is találták, de a pártok mégis süllyesztőbe küldték a jogszabálytervezetet. Miután a civilek kivitték a terveket Brüsszelbe, hogy az eurokraták támogatását megszerezve gyakoroljanak nyomást a hazai politikusokra, 2005 végén újra előjött a kérdés, de 2006. február 13-án úgy zárult az előző ciklus, hogy nem került a képviselők elé.

A Védegylet ezek után letett arról, hogy tervezetét egyéni képviselői indítványként vigyék be a parlamentbe; attól tartanak, hogy a szemben álló frakció képviselői dafke leszavaznák. Ezért azt kezdeményezte, hogy a tervezet ötpárti javaslatként kerüljön az Országgyűlés elé. A Narancs által megkeresett ellenzéki és kormánypárti honatyák természetesen támogatásukról biztosították a civil szakértőket; miként egyikük fogalmazott, "olyan jószándékú kezdeményezésről van szó, amire nem lehet nyíltan nemet mondani". Éppen ezért a koncepcióról nincs is érdemi vita - pedig az elképzelés nem problémamentes.

Fontos szempont, hogy a jogszabály miként illeszkedik a hazai jogrendszerbe. Az alaptörvény több paragrafusa is foglalkozik az egészséges környezethez fűződő jogokkal (elismeri "mindenki jogát az egészséges környezethez", illetve kimondja, hogy az állampolgároknak "joguk van a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez", melyet az állam "az épített és a természetes környezet védelmével valósít meg"), de ezekből még nem következik, hogy a jövő nemzedékeknek alkotmányba foglalt alapjogai volnának. Az Alkotmánybíróság 1991-ben kimondta, hogy az élethez és az emberi méltósághoz való jog felöleli az állam kötelességét "a jövendő generációk életfeltételeinek biztosítására". Csakhogy ezt a sokat vitatott abortuszhatározat fogalmazta meg, amelyben a bírák ódzkodtak attól, hogy a magzatot jogalanyként ismerjék el. Kérdés tehát, hogy a meg nem születetteknek milyen jogaik vannak az élők konkrét, pontosan körülhatárolt jogaival szemben. Takács Albert helyettes ombudsman a környezetvédelmi bizottság 2002-es októberi ülésén részben ezért állította, hogy "teljesen nonszensz az egész szabályozási koncepció". Az ellentmondást a törvénytervezet támogatói is elismerik, Majtényi László volt adatvédelmi ombudsman például úgy érvelt egy előadásában: az új biztos "a jelen nemzedékek jogát, a jövő nemzedékeknek pedig a felismerhető érdekeit védelmezi". Sólyom László a törvénytervezet kidolgozása után a témában tartott konferencián leszögezte: a biztos "nem jogérvényesítő, hanem képviseleti feladatokat lát el" - bizonyos értelemben a jövő nemzedékek gyámjaként tevékenykedne.

A participációra - mint a legfontosabb demokratikus alapelvre - való hivatkozás is ingoványos talajon áll, hiszen a gyámként fellépő biztos

ugyan honnan tudná,

hogy a következő generációknak milyen érdekeik, célkitűzéseik lesznek. Ezért a koncepció kidolgozói inkább arról beszélnek, hogy a jövő nemzedékek választási szabadságát kívánják biztosítani; azt, hogy ők dönthessenek majd arról, mi a jó számukra. Ehhez pedig az életfeltételek diverzitásának hosszú távú garantálásán - szűkebb értelemben a környezetvédelmen - keresztül vezet az út. "A magyar jogrendszerben több olyan norma van, amely a jövő generációkról beszél, ilyet találni a gyerekvédelmi, a vadgazdálkodási, az erdőgazdálkodási és a levéltári törvényben is" - sorolta Jávor a Narancsnak, mely magyar jogszabályokra támaszkodhat a leendő országgyűlési biztos.

Az ötpárti egyeztetés után a tervezetet átvevő Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) jogászai jelentősen átgyúrták a jogszabályt. A nemzetközi irodalom a jövő generációk védelmét olyan területekre is értelmezi, mint például az államadósság kezelése, a következő generációk életfeltételeit meghatározó nyugdíj- és szociális ellátórendszer véleményezése vagy a kulturális örökség védelme. Számos szakértő szerint ilyen szerteágazó feladatkört lehetetlen kodifikálni, illetve törvénymódosítási hullámot indukálna, nem beszélve az alkotmányossági aggályokról. A hazai tervezet ezért eleve az érdekek szűkebb körével foglalkozik. Lényegében egyedül a kulturális örökség védelmét szerették volna megjeleníteni a civilek a javaslatban, ami aztán a minisztérium munkája nyomán eltűnt a szövegből. Úgy tűnik tehát, az új generációk biztosa leginkább környezetvédelmi ombudsmanként funkcionálna - bár az, hogy a konkrét jogi eljárások mellett az ombudsman a rendelkezésére álló "puha eszközöket" (vélemény, ajánlás stb.) az ügyek milyen széles körére alkalmazza, nyilván függ a posztra megválasztott biztos személyes felfogásától is. Jogköreit tekintve a jövő nemzedékek ombudsmanja átmenetet képezne az állampolgári jogok biztosa és az adatvédelmi ombudsman között. Nemcsak az állami, hanem a magánszférát is ellenőrizhetné, ebben sem állami, sem szolgálati, sem üzleti titok nem korlátozhatná, az adatvédelmi ombudsmanhoz hasonló hatósági jogköröket viszont nem kapna. Ellenben felszólíthatja a hatáskörrel rendelkező hatóságot a környezetvédő intézkedés megtételére, és ha e felhívás eredménytelen, a hatóság felügyeleti szervéhez fordulhat. Véleményezné a feladatkörével összefüggő jogszabályok tervezeteit, ajánlásokat tenne a megalkotásukra, részt venne a feladatával kapcsolatos közmeghallgatásokon, sőt kezdeményezhetne ilyeneket. Ha valamelyik állami intézmény lemond a kártérítési igényéről, a jövő nemzedékek biztosa a meghatározott költségvetési előirányzat számára érvényesítheti azt.

Fő fegyvere a nyilvánosság

- s amennyiben ajánlásait, felszólításait a környezetet károsító hatóságok, cégek, magánszemélyek nem veszik komolyan, bírósághoz fordulhat. Furcsa, hogy a tervezet fő eleme - amely lehetővé tette volna, hogy a biztos az ingatlan-nyilvántartásban feltüntesse a vizsgálatban megállapított környezetkárosodás jellegét és mértékét - a minisztériumi átdolgozás után kikerült a szövegből.

A javaslat bírálói egyébként attól tartanak, az új biztos "ombudsman-inflációt" gerjeszt, precedenst teremtene, idővel minden jogsértés mellé szakági ombudsmant állítanának. A tervezet támogatói Majtényi tizenöt évvel ezelőtt kidolgozott tesztjére hivatkoznak. Eszerint, ha az alkotmányos jog sérelme a polgári szabadságra különösen nagy veszélyt jelent, a társadalmi önvédelem reflexei pedig nem eléggé erősek, illetve ha súlyos bizalmi válság van a társadalmi, politikai elitek között, melynek fontos ügyek láthatják kárát, indokolt egy szakosított ombudsmani hivatal létrehozása, a mediáció biztosítása. A tervezet elfogadásával megszűnne az állampolgári jogok országgyűlési biztosa általános helyettesének posztja, így az új intézmény létrehozásával a biztosok száma nem nőne.

Globális kérdés

A jövő generációk érdekeinek védelme a hetvenes években jelent meg a nemzetközi jogban. A környezetvédők fontos mérföldkőnek tartják az 1970-es ENSZ-közgyűlési határozatot és az 1979-es "Hold-egyezmény"-t - előbbi a mélytengerfenékről, utóbbi a Naprendszer égitestjeiről mondta ki, hogy az emberiség közös örökségét jelentik, elismerve a jövő generációk jogait is. Az 1992-es riói világkonferencián szóba került, hogy szükség van a jövő nemzedékek gyámjára, majd 1997-ben UNESCO-deklaráció született a jelen generációk felelősségéről. (Egy Fülöp-szigeteki legfelsőbb bírósági döntés például elismerte a jövő nemzedékek perképességét.) Mindazonáltal a tervezett magyar hivatalhoz hasonló intézmény csak a kanadai Ontario államban működik, illetve valami hasonló Izraelben. Máltán egy egyetemi kutatócsoport, Hollandiában egy kutatóintézet, Franciaországban az elnök által 1993-ban létrehívott kilencfős tanács foglalkozik a kérdéssel, Finnországban pedig a parlamenti képviselők egy csoportja védi a következő generációk érdekeit. A nemzetközi tapasztalatok hiánya riasztó, de a Védegylet szakértői úgy vélik, a magyar találmánynak számító kisebbségi ombudsman sikere is azt bizonyítja, hogy érdemes példát mutatni.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)