Trócsányi: "Nem politikai megrendelést teljesít"

  • narancs.hu
  • 2019. január 28.

Belpol

Visszautasítja a politikai hisztériát.

Egy jogállamban az igazságügyi miniszter folyamatban levő ügyekben nem foglalhat állást – hárítja el Trócsányi László igazságügyminiszter a Népszava által készített interjúban elhangzó ellenzéki képviselők MTVA-beli kiűzetésére vonatkozó kérdést. A tárcavezető szerint az Alaptörvény világosan fogalmaz: a jogok és felelősségek együtt járnak. A mentelmi jogot rendeltetésszerűen kell gyakorolni.  A rendeltetésszerű joggyakorlás ebben az esetbenszerinte azt jelenti, hogy a közintézménybe való belépés joga a képviselő ellenőrzési joga gyakorlásának eszköze és nem pedig öncél. A rendőrségi törvény pedig világosan megfogalmazza a rendőrök jogosítványait.

Trócsányi jelenleg az európai parlamenti (EP) választásokra készül. Fontosnak tartja, hogy "a Bizottság a jogi vitákat jogi vitaként kezelje, s ne transzformálja politikai csetepatékká".  Arra a kérdésre, miszerint mit tesz akkor, ha olyan ügyekben kell a kormány álláspontját képviselni, amely eltér a sajátjától, az igazságügyminiszter azt válaszolta: „Az egyes tagállamok megbélyegzése, vádlottak padjára ültetése aligha használ az európai egységnek. Ahogy már említettem, a jogi vitákat nem szerencsés politikai vitává transzformálni.” Majd egy másik kérdésre válaszolva hozzáteszi: „A szerződések rögzítik, hogy a tagállamok egyenjogúak."

Az önálló közigazgatási  bíróságok létrehozásával szerinte egy régi adósságot törlesztettek. A legtöbb volt szocialista országban már létrehozták ezeket. Magyarországon 1896-tól 1949-ig volt önálló közigazgatási bíráskodás. Egy sor nemzetközi példa mutatja, hogy a szervezetileg önálló közigazgatási bíróságok ítéletei milyen jogfejlesztő hatással vannak a közigazgatásra és a közigazgatás tudományára. Már öt évvel ezelőtt, a legelső miniszterjelölti parlamenti bizottsági meghallgatásán jelezte, hogy a közigazgatási bíráskodással kíván foglalkozni. Nem „valami politikai megrendelést teljesít”. Egyébként pedig teljes transzparenciát ígér. A közigazgatási bíróságok azért tartoznak közvetlenül a miniszter felügyelete alá, hogy így biztosítsák az alkotmányjogi felelősséget. A Velencei Bizottság egyébként az ő kérésére vizsgálja elfogadott törvényt.

Trócsányi ügyesen kitér Patyi András Közigazgatási Felsőbíróság elnöki kinevezésére vonatkozó kérdés elől is, mondván  „Áder János köztársasági elnök úr kellő megfontolás után bizonyára megteszi személyi javaslatát”.   Hosszasan bizonygatja viszont, hogy miként is védenék ki azt, hogy a közigazgatási bírókat politikai szempontok alapján válogassák ki.  Biztosítékként említi a nyilvános pályázati rendszert, ahol az értékelés 80 százalékát objektív szempontok adják. A pályázókat két bírói önkormányzat is meghallgatja, majd a testület által alkalmasnak tartott jelölteket az igazságügyminiszternek is nyilvánosan kell meghallgatnia. "A politikai hisztériát, alaptalan vádaskodásokat  pedig kénytelen visszautasítani."

A közigazgatási bírók bírói esküt tesznek majd. A köztisztviselők megbélyegzésével nem tud mit kezdeni – jelenti ki. Azt a felvetést pedig, miszerint korántsem felhőtlen a viszonya Handó Tünde OBH elnökkel, azzal üti el, hogy neki „valamennyi szereplővel kiváló a kapcsolata”.

Azzal sincs különösebb gondja, hogy amit a kormány nem tud átvinni az Alkotmánybíróságon vagy nemzetközi intézményeken – ilyen például a hajléktalanság kriminalizálása, vagy a Stop, Soros! is –, azt beemeli az Alaptörvénybe. A közterület szerinte nem arra szolgál, hogy azon életvitelszerűen valaki lakjon, ugyanakkor az állam és önkormányzatok felelőssége, hogy a fedél nélküliek lakhatása is biztosított legyen. Másrészt „Franciaországban és Belgiumban is előfordult, hogy az alkotmányozó felülírta az Alkotmánybíróság döntését, de az ilyen ügyek mindenkor kivételesek, ahogy Magyarországon is.

A Stop, Sorosnál pedig az alkotmányozó Trócsányi véleménye szerint nem írta felül az Alkotmánybíróság döntését, hanem a migrációval kapcsolatosan az ország lakossága és a határ védelme tárgyában fogadott el nemzeti szuverenitást védő rendelkezéseket.  A migrációs válsághelyzet és annak európai kezelése indokolta az alkotmányi szintű szabályozást.

Trócsányi egyébként úgy véli, hogy 2014 óta jelentősen visszaszorult az a gyakorlat, miszerint egyéni képviselői indítványként adják be a fontos törvényeket a Háznak. Ő legalábbis ezen dolgozik. A Népszava rögvest emlékzteti, hogy a közigazgatási bíróságokról szóló törvényt is így nyújtotta be Semjén Zsolt. Erre már azt válaszolja, hogy "technikai kérdés, hogy konkrétan ki adja be a törvényt, a kidolgozója ő volt".

De egyéni képviselői indítványként ment be a túlóratörvény is, emlékztetik ismét, mire már csak annyit mond: az Alaptörvény szerint minden képviselőnek joga van ehhez.

Trócsányi László 2000 és 2004 között Magyarország brüsszeli nagykövete volt, 2007-ben az Alkotmánybíróság tagjává választották. Tisztségét 2010-ig töltötte be, amikor kinevezték Magyarország párizsi nagykövetévé. 2014-től igazságügyi miniszter.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.