Tudja maga, mi az a rakpart? - I. Autópálya a Filatorigátig

  • Miklósi Gábor
  • 2003. augusztus 13.

Belpol

A beruházó Fővárosi Önkormányzat jelenleg a budai alsó rakpart kétszer kétsávosra bővítésében látja az egyetlen reális lehetőségét az észak-déli irányú közlekedés megújítására, a zsúfolt főútvonalak tehermentesítésére. A terv ellenzői szerint a reális alternatívák figyelmen kívül hagyása miatt a döntés szűk látókörű, és sérti a város érdekeit, értékeit: a bővítés részben tönkretenné Budapest arculatát - ami a kulturális világörökség része -, többlet-átmenőforgalmat generálna a belváros közepén, végérvényesen elvágná a budaiakat a Dunától, az új csomópontok környékén újabb dugók keletkeznének, és nem vagy csak rövid ideig enyhítené a zsúfoltságot. Az egyik oldalon az eltökélt fővárosi vezetés és a több tíz milliárdos közbeszerzésre pályázó építőipari lobbi, "középen" a szakhatóságok, a másikon néhány civil szervezet.

A beruházó Fővárosi Önkormányzat jelenleg a budai alsó rakpart kétszer kétsávosra bővítésében látja az egyetlen reális lehetőségét az észak-déli irányú közlekedés megújítására, a zsúfolt főútvonalak tehermentesítésére. A terv ellenzői szerint a reális alternatívák figyelmen kívül hagyása miatt a döntés szűk látókörű, és sérti a város érdekeit, értékeit: a bővítés részben tönkretenné Budapest arculatát - ami a kulturális világörökség része -, többlet-átmenőforgalmat generálna a belváros közepén, végérvényesen elvágná a budaiakat a Dunától, az új csomópontok környékén újabb dugók keletkeznének, és nem vagy csak rövid ideig enyhítené a zsúfoltságot. Az egyik oldalon az eltökélt fővárosi vezetés és a több tíz milliárdos közbeszerzésre pályázó építőipari lobbi, "középen" a szakhatóságok, a másikon néhány civil szervezet.

Ez a vita azelőtt eldőlt, hogy érdemben elkezdődött volna.Azt, hogy a főváros és jelen esetben azon belül Bel-Buda elviselhetetlen zsúfoltságának csökkentése érdekében valamit lépni kell, senki sem vitathatja: az arra közlekedők és az ott lakók nap mint nap tapasztalják, hogy a Margit körút, az egyirányú Fő utca és a felső, illetve az alsó rakpart, továbbá a belső óbudai főútvonalak már ma is szinte járhatatlanok. Ez a helyzet a jövőben csak romolhat, ha figyelembe vesszük, hogy Magyarországon az ezer főre jutó gépkocsik száma és azok átlagos napi futásteljesítménye is alig kétharmada az uniós átlagnak, és csak a fővárosi autópark évente húszezer járművel bővül. Budapest vezetése alapvetően két lehetőség között választhat: a gépjármű-közlekedés radikális korlátozásával és a tömegközlekedés fejlesztésével csökkenti a belső kerületek terhelését, vagy növeli az úthálózat áteresztőkapacitását. Ez a dilemma Budán azért jelentkezik különösen élesen, mert

a sűrűn beépített

belső városrész és a hegyek, illetve a Duna közötti szűk keresztmetszet eleve behatárolja a közútfejlesztés lehetőségeit.

Az észak-déli tranzitforgalom problémája az M0-s körgyűrű nyugati, a budai hegyvidéken keresztül vezető oldalának megépítésével és/vagy egy új esztergomi közúti hidat a Zsámbéki-medencén át az M1-es-M7-es autópályákkal összekötő új úttal valószínűleg megoldódik majd. Ez azonban csak sokára készül el, és a szükséges hidak és alagutak egyrészt rettenetesen sokba fognak kerülni, másrészt a környezetvédők és a helyiek ellenállása miatt komoly konfliktusok várhatók. Emellett reálisan nem is enyhíti majd a belső kerületek zsúfoltságát, hiszen a városon belül közlekedőktől irreális azt várni, hogy naponta több tíz kilométert kerüljenek.

"Új alagút fúrása vagy a rakpart szélesítése, csak ez a két lehetőség van. Mivel valamit tenni kell, jobb híján merült fel a rakpartszélesítés" - magyarázta a terv születésének körülményeit Molnár László, a rakpart bővítésének engedélyezési terveit készítő Főmterv Rt. elnök-igazgatója. "Európában mindenhol alagútban gondolkodnak" - ismerte el, csakhogy Magyarországon a Lánchíd megépítése óta nem épült közúti alagút. Budapesten igényes megoldásokra van szükség, mondja Molnár, a kérdés szerinte csak az, hogy segít-e ma rajtunk, ha a pénzhiány miatt 2030-ra beütemezzük az alagútfúrást.

Az alagút a rakpartbővítésnél jóval drágább, hiszen a fúrás mellett a csatlakozó úthálózat és a biztonsági rendszer kialakítása és működtetése is nagyon sokba kerülne, nem beszélve a környezetvédelmi problémákról. Más kérdés, hogy több nyugat-európai nagyvárosban - részben épp városképvédelmi okok miatt - ezt a megoldást választották. Nálunk azonban ma még a pénztárca a legnagyobb úr, ráadásul a budai alsó rakparthoz a csatornahálózat fejlesztése miatt amúgy is hozzá kell nyúlni. Az Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházásaként, jelentős uniós források bevonásával épülő csepeli szennyvíztisztítóval egyidejűleg ugyanis meg kell épülnie a budai rakpart alatt húzódó főgyűjtő csatornának is, mivel ez feltétele volt a támogatás elnyerésének. A főváros úgy érvel: ha már a csatorna miatt a rakpartot fel kell bontani, érdemes és költségkímélő a beruházást összekötni az elodázhatatlan és szükséges szélesítéssel.

A budai alsó rakpartot a jelenlegi terv szerint a Nagyszombat utca és a Petőfi híd között

szélesítik kétszer kétsávosra,

e két végpont között további négy felső rakparti kapcsolattal. Csomópont épülne az Üstökös utcánál, a Csalogány utcánál, és a már meglévő Halász utcai mellett bővülne az Erzsébet hídi kapcsolat is. A rakpartszélesítés fő funkciója az érintett főútvonalak, így a Lajos utca, az Árpád fejedelem útja, a Margit körút és az Alkotás utca tehermentesítése, és cél a felső rakparton a forgalomcsillapítás révén sétány és kerékpárút kialakítása is. Emellett az új út és a partél között is három méter széles gyalogossétányt építenének. Ez utóbbiról nagy biztonsággal kijelenthető, hogy bár a gyalogosoknak alul- és felüljárókkal könnyítenék a négy sáv keresztezését, a horgászokon kívül kevesen fogják az autóáradattól néhány centiméterre húzódó sávot romantikus andalgások színhelyéül választani. Kérdés az is, hogy mivel az alsó rakpart mindkét irányba csak egy-egy sávval bővülne, mennyire tekinthető ésszerű tervnek a felső rakparton korlátozni a forgalmat; ez esetben ugyanis a terület összesített áteresztőképessége nem bővülne számottevően.

A főgyűjtő építésének és a rakpart bővítésének a becsült költsége 17 milliárd forint: ebből mintegy hatmilliárdba kerül a csatorna, amelynek előkészületeihez Budapest eddig kétmillió euró uniós ISPA-támogatást kapott, és további milliókra van jó esélye. Ezzel szemben a rakpartszélesítés teljes költségét a főváros állja, a városi közúthálózat fejlesztésére ugyanis (a tömegközlekedés fejlesztésével és a városrehabilitációval szemben) az EU nem ad pénzt. A rakpartszélesítés teljes összege ehhez képest valószínűleg tovább nő - jelentette ki lapunknak Németh László, a Főpolgármesteri Hivatal közlekedésfejlesztési alosztályának vezetője. A pontos összeget még nem tudják, de a költségek fedezetét beütemezték a főváros soros éves költségvetéseibe - mondta.

Németh a Narancsnak beszámolt arról is, hogy jelenleg a környezetvédelmi engedély alapján az engedélyezési tervek aktualizálása, a lejárt szakhatósági engedélyek pótlása zajlik, és a közlekedési felügyelet jóváhagyását követően kezdődhet a kiviteli tervek készítése. A környezetvédelmi hatóságként eljáró Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség elsőfokú határozatát, mellyel egy évvel ezelőtt kiadta az elvi környezetvédelmi engedélyt a komplex csatornaépítésre és rakpartszélesítésre, egyrészt a Főpolgármesteri Hivatal, másrészt a Levegő Munkacsoport Országos Környezetvédő Szövetség, a Magyar Közlekedési Klub és annak Lágymányosi Csoportja is megfellebbezték. A másodfokon eljáró Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség az elsőfokú határozaton néhány, a csatornával kapcsolatos pontban változtatva idén márciusban lényegében helybenhagyta azt. 2003 májusában a Levegő Munkacsoport a másodfokú határozat megsemmisítése érdekében pert indított a Fővárosi Bíróságon, ám annak már nincs halasztó hatálya. Kónya Károly, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség igazgatója a Narancsnak úgy nyilatkozott: a továbbiakban azt vizsgálják, hogy az engedélyezési terv tartalmazza-e a szakhatóságok által előírt változtatásokat.

A főváros kifogásai a rakpartszélesítést nem, csak a határozat gyűjtőcsatornát érintő megszorító kikötéseire vonatkoztak. A rakpartépítést ellenző szervezetek viszont elsősorban nem a csatornaépítést támadták, hanem a rakpartét. A Levegő Munkacsoport a rakpartra vezető utak forgalomnövekedésével járó

környezeti, főleg zajártalmakkal

foglalkozott: szerintük ugyanis ezek ellensúlyozzák a rakparti útszélesítés egyes jótékony hatásait, és a zajvédelmi követelmények betartatására nincs garancia a határozatban. A Magyar Közlekedési Klub Lágymányosi Csoportja szerint a hatásvizsgálat nem vette figyelembe a lágymányosi forgalomnövekedés káros hatásait, melyek több lakót érintenek, mint ahányat a történelmi városrészben megóvni terveznek. A másodfokú hatóság a beadványok közül csak a főváros fellebbezését tartotta megalapozottnak, a többit elutasította.

A Margit hídi lejáró néhány perces tanulmányozásával már ma is belátható: az alsó rakpartot rengeteg nehézgépjármű használja, ami egyértelműen annak a jele, hogy a 10-es és 11-es útról érkező, a várost déli vagy nyugati irányba elhagyni szándékozó forgalom jelentős része erre halad át (az alsó rakpartra a Mozaik utcánál - a Margit híd szerkezetének védelme érdekében - magasságkorlátozás miatt nem lehet kamionnal behajtani). A sofőrök ugyanis bolondok lennének a Hungária körút dugóiban sorban állva a fél várost megkerülni, ha azon tengelyirányban átvághatnak, márpedig ez a helyzet a rakpartszélesítést követően sem javul. Ugyanez vonatkozik a szemből érkezőkre is.

Jelentősen csökkenteni lehet a Fő utca és a felső rakpart forgalmát, mondja Németh László, ha az autósok az új alsó rakpartot használják. A nem kívánt tranzitforgalmat szerinte megfelelő forgalomszervezéssel, táblákkal lehetne korlátozni. Szerinte a rakpart forgalmának döntő többsége nem az észak-déli irányú országos tranzit, hanem a városon belüli forgalomból adódik. Az építkezéskor kialakuló torlódásokról Németh kijelentette, hogy kétszer egy sáv mindvégig járható maradna. Az alosztályvezető szerint a beruházás nincs késésben, és a rakpart fejlesztése előrébb tart, mint a csatornáé. Ez a szempont azért nagyon fontos, mert ha a rakpart-szélesítési projekt például az engedélyezések elhúzódása miatt (a kiviteli tervet valamennyi szakhatóságnak ismét jóvá kell majd hagynia) időzavarba kerül, a szennyvíztisztító és a csatornahálózat építésének összehangolásával kapcsolatos kötelezettségei miatt a főváros az utolsó pillanatban akár úgy is dönthet, hogy mégsem szélesít.

A szakhatóságok megfogalmazta és a környezetvédelmi felügyelet által pontokba szedett kikötések közül a zajra vonatkozóak lehetnek a budaiakra nézve a legfontosabbak. A hatóság ugyanis nem azt mondja, hogy a zajterhelési határértéknek (például az új, lágymányosi csomópontok körül) teljesülnie kell, hanem hogy e határérték túllépéséhez engedélyt kell kérni, és ha a túllépés már most jelentős, vagy az új út miatt azzá válik, akkor zajcsökkentő intézkedéseket kell tervezni. Mindezzel csak az a probléma, hogy az olyan, sűrűn beépített környékeken, mint a Fehérvári út vagy az Irinyi József utca, ahol a forgalom várhatóan nőni fog, nemigen van mód zajcsökkentésre. A környezetvédők attól tartanak, hogy a hatóság utólag tudomásul veszi majd a határértékek jelentős túllépését. A Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőség szerint viszont a forgalomátterelésnek amúgy is mindig az a következménye, hogy az egyik helyen csökken, a másik helyen pedig nő a terhelés; a rakpartszélesítés pedig azért jó megoldás e szempontból, mert az útszakasz legnagyobb részén nincs védendő létesítmény, a budai városrészt a magas támfal védi a zaj ellen, és a lakosság nagyobb részének csökken a zajterhelése.

Hasonló a helyzet a Levegő Munkacsoport kifogásolta légszennyezéssel is: Lágymányoson esetleg kicsit romolhat a levegő minősége, de például a Fő vagy a Lajos utcában várhatóan javulni fog, és a környezetvédelmi engedély indoklása szerint levegőtisztasági szempontból a benyújtott tervezetek közül a legkedvezőbbet választották. Németh László fontos szempontként említette, hogy a Duna felé nyitott rakpart sokkal könnyebben átszellőzik, mint a szűk belbudai utcák.

A laikus budapestiek többsége inkább a mederszűkülés következményei miatt aggódik, a vízügyi hatóság szerint azonban alaptalanul: a plusz két forgalmi sáv alatti feltöltés még

árvíz esetén is

csak néhány centiméteres vízszintemelkedést eredményez. A szennyvíz- és csapadékkivezetéssel kapcsolatos hatósági kikötések oldalakra rúgnak, ám azok függetlenek a rakpart szélesítésétől.

A beruházás talán legneuralgikusabb pontja a városkép védelme. Bár a Reitter Ferenc tervei szerint a múlt század közepén máig tartó, kiváló minőségben megépült rakpart nem élvez műemléki védettséget, a város dunai látképe a kulturális világörökség része, ezért a védelme vitán felül álló közös érdek. A budai rakpart ma ismert arculatát a rakpart szélesítése kétségkívül átszabja, mert szükségképpen jelentősen változik a támfal és az úttest geometriai aránya, ami elsősorban a lejtők (Várhegy, Gellérthegy) tövében lehet előnytelen. A műemlékvédelmi hatóság szerint a rakpart bővítése elfogadható, ha elősegíti a forgalomcsökkenést a műemléki területeken. Javasolják az útpálya lefedését a Várkert és a Batthyány tér területén, mert az növelné a műemléki városrész gyalogosterületét. Ez a javaslat a rakpart szélesítésének felmerülése óta többször előkerült, kérdés ugyanakkor, hogy a részben lefedett rakpart hogyan mutatna Pest felől.

"Tudatában vagyunk a feszítő közlekedési nehézségeknek, de nem akarjuk, hogy a várost átszelő autópályáiról ismert Los Angeles legyen a városfejlesztés mintája, Budapest erre alkalmatlan, és nem is kell alkalmassá tenni" - nyilatkozott lapunknak Kolundzsija Gábor, a Magyar Urbanisztikai Társaság budapesti és Pest megyei csoportjának titkára. "A belváros nem az átmenő forgalom helye - mondja a településmérnök Kolundzsija -, az alsó rakpart a Hungária gyűrű lerövidítéseként fog funkcionálni. Egy szükséges szennyvízcsatorna-fejlesztést trójai falóként használnak, hogy elfogadtassák a rakpartszélesítést. Nem bízom abban, hogy ez a beruházás is kihúz 130 évet, és a város színvonalához árvízvédelmi vagy esztétikai szempontból Reitter rakpartjához hasonlóan méltónak bizonyul" - tette hozzá.

"Értékválasztás kérdése, hogy mit tartunk fontosabbnak: alávetjük-e a városképet a közlekedés szempontjainak" - mondja az urbanista. E választás nehézségét mi sem jelzi jobban, mint az a tény, hogy a főváros elfogadott fejlesztési koncepciója hét stratégiai céljának egyike a jobb életminőség érdekében szól a budapestiek életkörülményeit alapvetően meghatározó környezet javításáról. Az "Élhető város" címszó alatt szerepel a Duna menti térség szabadidős-kulturális funkcióinak erősítése: "A dunai rakpartok, a szigetek, a zöld partok szinte minden szakaszon lehetőséget adnak a szabadidős helyszínek kialakítására, a meglévők rekonstrukciójára." Ugyanez a dokumentum, amelyik ilyen szép lehetőségeket vázol ember és környezete kapcsolatának jövőjéről, néhány oldallal lejjebb a budai alsó rakpart szélesítésének tervét is feltünteti.

Miklósi Gábor

Budapesti kilátások

Részletek Fleischer Tamás vitaindító előadásából

a Duna-part problémáiról rendezett, 2003. február 25-i video-webkonferencián

Rövid előadásom témája: mihez kezdjünk a budapesti Duna-part felújításra szoruló épületsorával, elsősorban is a budai oldal tízemeletes, részben a Várhegyre, részben a pesti hasonló házsorra néző épületszalagjával?

Ha megengedik, rövid történeti visszapillantással kezdem. A 21. század elejére már készen álltak a tervek a szóban forgó épületsor Vár felőli oldalának, az akkori, úgynevezett alsó rakpartnak a kétszer kétsávos gyorsforgalmi úttá történő bővítésére. (Azért nevezték rakpartnak, mert akkoriban az épületek helyén még víz folyt: itt húzódott a lefedetlen Duna medrének a széle.) Az építkezés megindulását sok vita övezte; városrendezési, környezeti, közlekedési, gazdasági érvek csaptak össze a kérdésben.

A megoldást végül egy nemzetközi befektetőcsoport megjelenése hozta meg. Az általuk elkészített megvalósíthatósági tanulmány ugyanis rávilágított arra, hogy mindaddig nem lehet rentábilis a tíz kilométer hosszú rakparti gyorsforgalmi út megépítése, amíg az kizárólag az egyik oldalán, tehát csak a budai Duna-parton képes pezsgésnek indítani a gazdaságot, és az út másik oldala teljesen kihasználatlan marad. Ezen a problémán segített az új terv, amely nem 6-8 méterrel, hanem 80-120 méterrel szélesítette ki a rakpartot, pontosabban ilyen szélességben cölöpökre helyezett vasbeton födémmel fedte be a folyót. Így az út Duna felőli oldalán kialakíthatóvá vált az a számos irodaépületet, három minisztériumot, 18 parkolóházat és két bevásárlóközpontot magában foglaló tízszintes épületsor, ami szimmetrikussá és így racionálissá tette a rakparti út által kiszolgálandó térséget.

(Fleischer Tamás humánökológus, az MTA Világgazdasági Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa, a Védegylet tagja, a környezetbarát közlekedés szakértője)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.