„Szijjártó Péter hétfőn jelentette be, hogy a kínai Xinzhi autóipari vállalat Hatvanba települ. Ez a hír minket is váratlanul ért, mivel Hatvannal senki sem egyeztetett erről” – közölte Horváth Richárd polgármester. Hozzátette: „Egy ilyen beruházást csak akkor tudunk támogatni, ha az a hatvaniak közössége számára hasznos és előremutató. Azonnal elkezdtük az információk gyűjtését, amiket eddig kizárólag a HIPA-Nemzeti Befektetési Ügynökségtől kaptunk.”
A polgármester összeszedte, amit eddig tud a gyárról: mint kiderült, Hatvanba gyakran érkezik kínai küldöttség beruházási szándékkal, és 2023-ban a Xinzhi képviselői is érdeklődtek személyesen. „A Xinzhi egy hatvani, állami tulajdonban lévő iparterületre építi gyárát. Ez egy 50 milliárd forintot meghaladó iparfejlesztés, amely során több mint 800 munkahely jön létre. Természetesen minden munkahelyteremtő beruházás üdvözölendő a városban, abban az esetben, ha az többségében a hatvaniaknak és a környékben élő honfitársainknak ad kedvező lehetőséget” – közölte Horváth.
A hatvani önkormányzat azonban nem fogja hasznát látni a gyárnak: a városnak a Xinzhi letelepülése a működésüktől számított második évtől jelentene iparűzési adóbevételt, de a kormány korábban úgy rendelkezett, hogy minden helyi iparűzési adó többlet az állami kasszába kerül. (Ez a Navracsics-féle Versenyképes Járások Program, amelyben természetesen Budapest jár a legrosszabbul, a többi településnek pedig saját bevételeiért kell pályázni – hátha kap.) „Így a gyár adóbefizetéséből keletkező összeg jelentős részét nem tudjuk közvetlenül Hatvan fejlesztésére fordítani” – panaszolta a polgármester.
Ellenben a gyár működéséből adódó forgalomnövekedést, környezeti terhelést a hatvaniaknak kell elviselniük. Horváth Richárd abban bízik, hogy legalább néhány főútvonal felújtásában, bővítésében számíthat az államra.
Szijjártó Péter hétfőn adta hírül, hogy a Xinzhi kínai autóipari vállalat mintegy ötvenmilliárd forint értékű beruházása „csaknem kilencszáz új munkahelyet teremt” Hatvanban, amely „tovább erősíti Magyarország pozícióját az elektromos járműipari átállás globális piacán”. Azt ígérte: a kínai cég a gyártás mellett komoly kutatás-fejlesztési tevékenységbe is kezd Magyarországon, és Hatvan „nemcsak egy komoly újabb gyártási kapacitást, hanem kifejezetten magas hozzáadott értékű, az innováció területén működő kutatás-fejlesztési kapacitást is magához tudott vonzani”. „Jó hír tehát Hatvannak, jó hír Hatvan környékének, jó hír Magyarországnak és a magyar gazdaságnak. Az esztendő jól kezdődik, 2025 sikeres éve lesz a magyar gazdaságnak.” Csak azt nem tudni, ha ez tényleg annyira jó hír, miért nem akarta róla tájékoztatni a helyi polgármestert.