Újabb rendkívüli közgyűlés tart az MTA

  • narancs.hu
  • 2018. november 5.

Belpol

Szigorú mandátummal küldik Palkovicshoz tárgyalni az akadémia képviselőit.

Október 30-án ülésezett az MTA Elnöksége, az intézmény legfőbb döntéshozó testülete két közgyűlés között Az akadémia és az ITM közti megállapodás előkészítéséről szóló napirendi pont megvitatására meghívást kaptak az MTA kutatóhálózatának vezetői is.

Az MTA elnökének felkérésére az Elnökség tagjai és a kutatóhálózat vezetői még korábban megtették első tartalmi javaslataikat az MTA stratégiai koncepciójának kialakításához, figyelembe véve az ITM által munkaanyagként megküldött, a hazai innovációs rendszer megújítását célzó koncepciót. Az ennek alapján készült, „Az MTA stratégiai koncepciója a tudomány szerepére a hazai innovációs rendszer megújításában” című munkaanyagot az MTA október 15-én elküldték az ITM-nek. Az elnökség tagjai és a kutatóhálózat vezetői az ülés előtt megismerhették a munkaanyag mellékletekkel bővített változatát.

A minisztériummal való megállapodás előkészítésével kapcsolatban az elnökség egyhangú határozatban kiemelten támogatta a munkaanyag három megállapítását. Elsőként is: az EU élvonalába tartozó kutatóintézet-hálózat kiválóságát nem szabad veszélyeztetni, inkább erre kell építeni. Másrészt az alapkutatásokat, a célzott alkalmazott kutatásokat és a társadalmi szolgáltatásokat tudományágak alapján közös műhelyekben kell folytatni, szükség esetén eltérő finanszírozási rendszerben. S végül: közvetlenebb és hatékonyabb csatornákat kell kialakítani a társadalomtudományi kutatások és a politikai döntéshozók között, hogy a szakpolitikai jelentőségű kutatási eredmények minél teljesebben, torzítás nélkül jussanak el a döntéshozókhoz.

Az elnökség támogatta az Akadémia vezetőit az Innovációs és Technológiai Minisztériummal folytatandó tárgyalások továbbvitelében. Számukra a következő következetesen képviselendő tételeket emelték ki:

- Az MTA intézményi alapfinanszírozása az ITM-mel tervezett megegyezés keretében kerüljön vissza az MTA költségvetési fejezetébe.

- Az akadémiai kutatóhálózat jelentős átstrukturálása indokolatlan.

- A KFI rendszer átalakításakor a következő elvek érvényesülését tartják alapvetőnek: a személyi feltételek (megfelelően képzett kutatók és fejlesztők) figyelembevétele; a rendszer finanszírozásának tervszerű és radikális mértékű javítása; a túlzott centralizáció és bürokrácia elkerülése; a meglévő kiválóságokra való építkezés, világos, hosszú távú életpályamodell; a hazai „innovációs ökoszisztéma” valamennyi szereplőjének párhuzamos erősítése; a rendszer szereplőinek együttműködésre való ösztönzése; a különböző tudományterületek és kutatási célok sajátosságainak figyelembevétele; fokozatos átalakítás, kiszámíthatóság és tervezhetőség.

Az elnökség szerint a tervezett átvilágításnak egységes kritériumok alapján ki kell terjednie az MTA mellett az állami kutatóintézetekre, valamint az innovációban részt vevő gazdasági vállalkozásokra is.

Fontosnak tartják továbbá az egyetemektől független akadémiai kutatóintézetek változatlan megtartását, valamint az alapkutatásokat szolgáló Kutatási Alap bővítését.

Azt javasolják a minisztériumnak, hogy az ITM/NKFIH hozzon létre kutatócsoportokat, amelyek kapcsolódjanak az MTA kutatóintézeteihez vagy egyetemek tanszékeihez.

Az elnökség megszavazta a 2018. december 6-ára összehívott rendkívüli közgyűlés napirendjé is, miszerint áttekintik az MTA helyzetét, meghallgatják mire jut addig az elnök Palkovics miniszterrel, milyen stratégia mentén segíthetik a hazai innovációs rendszer megújítását és tájékoztatást kapnak a Kutatóhálózati Tudományos Elnöki Bizottság (KTEB) novemberi alakuló üléséről.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.