Újabb kísérlet a gyűlöletbeszéd büntethetővé tételére - Tartják a rossz irányt

  • Tandori Dezsõ
  • 2009. április 2.

Belpol

Megannyi törvénymódosítási kudarc után a kormány legújabban az Alkotmány módosításával próbálja meg büntethetővé tenni a gyűlöletbeszédet. Ebből sem lesz semmi.
Megannyi törvénymódosítási kudarc után a kormány legújabban az Alkotmány módosításával próbálja meg büntethetővé tenni a gyűlöletbeszédet. Ebből sem lesz semmi.

A rasszista gyűlölködés jó ideje reneszánszát éli a hazai közéletben, ami ékes bizonyítéka annak, hogy a társadalom öntisztító mechanizmusai e tekintetben nemigen működnek. Szükség volna tehát a jog erejére, ám a feljelentések és magánjogi perek nyomán a bíróságok nem hoznak elmarasztaló ítéleteket. Ugyan a büntető törvénykönyv (Btk.) lehetővé tenné a gyűlöletre uszítás büntethetőségét, a polgári törvénykönyv (Ptk.) alapján pedig kártérítést kaphatna, akit emberi méltóságában megsértettek, de ilyenre - jogerősen - nincsen példa.

A bírói tétlenségre a kormányok, illetve a szocialista frakciók képviselői az elmúlt években többször is jogszabály-változtatási szándékkal reagáltak. 2003-ban az igazságügyi tárca próbálta meg visszacsempészni a gyalázkodás 1992-ben megszüntetett büntethetőségét (Szavas bőgés, Magyar Narancs, 2003. szeptember 11.), 2007-ben képviselői indítvány próbálkozott hasonlóval (Nagy akarás, Magyar Narancs, 2007. április 26.), és ugyanekkor a szaktárca a Ptk. módosítását is kidolgozta (Sok a jóból, Magyar Narancs, 2007. november 8.).

Nem és nem és nem

A közös ezekben az volt, hogy mindegyiket elfogadta a törvényhozás - és megsemmisítette az Alkotmánybíróság (Újra húzhat, Magyar Narancs, 2008. július 3.). A testület a korábbi álláspontjával összhangban úgy vélekedett, hogy a szólásszabadság korlátozása csak az erőszak előidézésének veszélyét magában hordozó megnyilvánulások (uszítás) esetében lehetséges. A személyiségi jogi fellépés pedig azért találtatott aránytalannak, mert az nemcsak nagyon kiszélesítette a lehetséges sértettek körét, hanem akkor is keresetindítási jogot adott a jogvédő szervezeteknek, ha a konkrét sértettek esetleg nem is kívántak volna elégtételt venni.

A fentiekből okulva a kormány továbblépett. Tekintve, hogy az AB a hatályos Alkotmányt értelmezve utasította el a szigorításokat, az igazságügyi és rendészeti minisztérium a gyökerénél ragadta meg a problémát: március 2-án beterjesztette az alaptörvényt módosító indítványát. Az Alkotmány 61. §-a a következővel egészülne ki: "A véleménynyilvánítás szabadságának, valamint a sajtószabadságnak a gyakorlása nem irányulhat nemzeti, etnikai, faji vagy vallási gyűlölet keltésére, valamint a faji felsőbbrendűségre vagy a fajgyűlöletre alapozott eszmék terjesztésére." És hogy minden kétséget eloszlasson, a 70. §-hoz hozzátoldaná: "A nemzeti, etnikai, faji vagy vallási gyűlölet keltését, valamint a faji felsőbbrendűségre vagy a fajgyűlöletre alapozott eszmék terjesztését a büntető törvény akkor is szigorúan bünteti, ha az mások alapvető jogát vagy a köznyugalmat közvetlenül nem sérti vagy nem veszélyezteti." Tény: ezzel a lépéssel ki lehetne fogni az AB vitorlájából a szelet, a korábbiakhoz hasonló törvénymódosításoknál megszűnne az akadékoskodás. Mellékhatásként a mindenkori parlament biankó csekket kapna, ha a szólásszabadság korlátozására támadna ingere. Abba pedig talán jobb nem is belegondolni, hogy adott esetben a törvényhozás fantáziája milyen tartalommal tudná megtölteni a Btk. "nemzeti", netán "vallási gyűlölet keltése" fejezetét.

Alkotmányjogászok és jogvédő szervezetek ezután sorra kinyilvánították, hogy az Alkotmányt csak nagyon indokolt esetben szabad módosítani, és a jogalkalmazás impotenciája nem feltétlenül tartozik az okok közé. Az alapvető fenntartások mellett számos technikai hiányosságra is rámutattak: ha már felsorolás, miért nincs közöttük a szexuális irányultság, miért szerepel az Alkotmányban büntetőjogi konkrétum, és a "faj" megjelölés sem igazán komilfó. Halmai Gábor - a módosítást az Élet és Irodalomban ízekre szedő tanulmányában - még arra is felhívja a figyelmet, hogy ezzel az alaptörvény egységes korlátozási szabályait is megbontanák. Ráadásul miféle jogpolitika az, amelyik nem a valóban veszélyes uszítás - mai szabályok alapján is lehetséges - szankcionálására koncentrál, hanem a gyalázkodás büntethetőségére.

Magasra tett küszöb

A kérdés azután a parlament március 24-i ülésnapján gyakorlatilag eldőlt, legalábbis az alkotmánymódosítás általános vitája során az ellenzéki pártok vezérszónokai egyaránt a véleményszabadság indokolatlan korlátozása és a visszaélések, a kritikák elfojtásának lehetősége miatt kárhoztatták a javaslatot. Ugyan Répássy Róbert a Fidesz részéről nem hagyhatta ki a március 15-i "durva, jogsértő rendőrségi intézkedések" emlegetését, viszont a KDNP-s Salamon László egyenesen "józan liberális értékekről" beszélt, melyek "igenis megférnek a konzervatív keresztény értékekkel", hovatovább a gyűlöletbeszéd ügyét leginkább jogalkalmazási problémának tartó szabad demokrata Hankó Faragó Miklóssal "mindenben egyetértett". Azaz a szocialisták a kétharmados támogatást igénylő alkotmánymódosításban magukra maradtak.

Innen pedig csak visszafele van út. Az AB a határozataiban sosem zárta ki, hogy akár büntetőjogi, akár polgári jogi téren elképzelhető a mostaninál szigorúbb, de a véleményszabadságot nem parttalanul korlátozó szabályozás (jóllehet ötleteket nem adott). Ha ilyen egyáltalán megalkotható is, az elmúlt évek próbálkozásai után azért valószínű, hogy a jelenlegi összetételű törvényhozás képességeit e feladat meghaladja. És ez nem csak a szocialistákról mondható el, hiszen a törvényjavaslataikhoz bárki nyújthatott volna be azokat alkotmányossá tevő módosításokat. Így viszont a rasszista beszéd megzabolázási lehetősége visszajutott a jogalkalmazáshoz. A Btk. - az AB értelmezésében - a gyűlöletre uszítás megvalósulását az érzelmi előkészítéshez, az erőszak veszélyéhez köti, de a bírósági ítéletek ennél valami sokkal konkrétabbat, leginkább az erőszak tényleges bekövetkeztét ismernék csak el a tényállás megvalósulásaként. A polgári bíróságok pedig nem ismerik el annak a keresetindítási jogát, akit nem személy szerint, hanem egy csoport tagjaként ért emberi méltóságában sérelem. Mindezt egy nem kötelező, csak a sajtó-helyreigazításra vonatkozó, több évtizeddel ezelőtti Legfelsőbb Bírósági (LB) állásfoglalás alapján. Sokan találgatják, de igazából nem tudni, hogy ennek pontosan mi az oka, és hogy a máskor oly büszkén hangoztatott autonóm ítélkezésre ilyenkor miért nincsen a bíróknak érkezésük. Az viszont biztos, hogy az LB e gyakorlaton tudna változtatni. Ha nem jogegységi döntéssel - hiszen éppen hogy nincsenek eltérő ítéletek -, akkor egy új állásfoglalás kiadásával. Az LB legutóbbi elnöke azonban inkább az AB-hoz fordult, illetve törvénymódosítást kezdeményezett. Azóta lejárt a mandátuma, a parlament pedig képtelen újat választani.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.