Ujhelyi: most tüntetik el a „Covid-mutyiban” érintett fideszes cégeket

  • narancs.hu
  • 2024. február 1.

Belpol

Hiába a milliárdos bevételek, a járvány után megszűntek sikeresnek lenni e vállalkozások.

Közérdekű adatigénylésre válaszul kiadta az Országos Kórházi Főigazgatóság azokat a milliárdos szerződéseket, amelyeket az állami intézmény kötött még a koronavírus-járvány idején Covid-tesztek beszerzésére – közölte a dokumentumokat kikérő Ujhelyi István online sajtótájékoztatóján. Az EP-képviselő ugyanakkor hozzátette: a súlyos korrupciógyanúval terhelt beszerzések most megismert részletei további kérdéseket vetnek fel, ráadásul alapvető aggodalmakra nem adnak megnyugtató választ. Sőt, mint fogalmazott a közösségi oldalán közzétett videóban: a Fidesz korábbi politikusaihoz köthető és az állammal milliárdos üzleteket bonyolító cégek nyomait az elmúlt hónapokban megpróbálják eltüntetni.

Ujhelyi István szociáldemokrata politikus az online sajtótájékoztatón emlékeztetett: a Covid-járvány idején a magyar állam képviseletében az OKFŐ, vagyis az Országos Kórházi Főigazgatóság (illetve akkori jogelődje, az Állami Egészségügyi Ellátó Központ) 2020 évvégén összesen öt szerződést kötött három különböző céggel, mintegy ötmilliárd forint értékben covid-tesztek beszerzésére. A politikus szerint az OKFŐ által most kiadott szerződések közül két cég esetében

„ordít, hogy leginkább stróman közvetítőként iktathatták be őket a beszerzési folyamatba.”

Ujhelyi rámutatott, hogy az általa megismert dokumentumok szerint – a hatályos jogi lehetőségekkel élve – a kormány vagy az akkoriban rendkívüli felhatalmazással bíró Operatív Törzs helyett az OKFŐ egyik meg nem nevezett munkatársa döntött úgy, hogy közbeszerzési eljárás nélkül bízzák meg az érintett cégeket a covid-tesztek beszerzésével. A megbízásokat az intézmény akkori főigazgatója írta alá, aki viszont már csak alig pár hétig volt hivatalban, hiszen az ÁEEK-et épp ebben az időszakban szervezték át és olvasztották be az új főigazgatóval elinduló Országos Kórházi Főigazgatóságba.

A sajtó korábbanmár feltárta, hogy az említett beszerzésekben két olyan cég volt érintett, amelyek ezer szálon kötődnek a Fideszhez és mint így, felvetik a korrupció megalapozott gyanúját. Ujhelyi ismertette, hogy az egyik vállalkozás, a Rayrai Kft., amely két szerződést is kötött az OKFŐ jogelődjével összesen bruttó 1,6 milliárd forint értékben, korábban nem termelt semmilyen bevételt, a tevékenységi köre pedig „közérzet javító szolgáltatás”, vagyis ebben az esetben thaimasszázs volt. A cégben pár nappal a milliárdos szerződés megkötése előtt bukkan fel résztulajdonosként és ügyvezetőként Kupper András volt fideszes országgyűlési képviselő; a szerződéseket is már ő írja alá a cég nevében.

Az Ujhelyi által bemutatott dokumentumok szerint előbb 30 ezer darab tesztet rendelnek a cégtől 2980 forintos áron, majd öt nappal később már 500 ezer darabot kérnek immár 3100 forintos darabáron, ami ekkora mennyiségnél már jelentős drágulás. Ráadásul, az EP-képviselő szerint a szerződésben az ÁEEK, vagyis a magyar állam vállalta, hogy a megállapodás aláírása után nyolc napon belül előlegként kifizetik a cégnek a végösszeg ötven százalékát; jelen esetben majd 800millió forintot. Ujhelyi a sajtótájékoztatón a további cégadatokat ismertetve elmondta: a Rayrai Kft.-ben egy másik vállalkozáson keresztül később felbukkant még Tasnádi László, az Orbán-kormány korábbi rendészeti államtitkára, de egy olyan cég is résztulajdonos volt egy időben, amelyiknek a vezetője viszont sajtóhírek szerint Seszták Miklós volt fideszes fejlesztési miniszterhez, valamint a Borkai-féle szexvideóban felbukkanó ügyvéd kaszinó-vállalkozásaihoz köthető. Ujhelyi ismertette, hogy a Rayrai Kft.-ből az új tulajdonosok 2021 februárjában közel 800 milliós osztalékot vettek fel, a cég pedig még ugyanebben az évben nevet is változtatott, idén januárban pedig elrendelték a végelszámolását.

A járvány után megszűnt

Hiába a nagysikerű Covid-teszt üzlet, az Országos Kórházi Főigazgatóság jogelődjével szerződő másik Fidesz-közeli cég sem folytatja tevékenységét, tavaly évvégén ennek is elrendelték a felszámolását. Korábban az is megjelent már, hogy 2020 novemberében kötött egyszeri megbízást covid-tesztek beszerzésére az állam a Minerva Tanácsadó Kft. nevű céggel, amely azonban csak nem egészen két hónappal a szerződés aláírása előtt alakult és az azóta eltelt időszak cégbírósági papírjai szerint más bevétele nem is volt. Ennek a cégnek az alapítója – valamint az Ujhelyi által bemutatott szerződések szerint a cég aláíró ügyvezetője – az a Martos Dániel volt, aki korábban a ferencvárosi Fidesz meghatározó alakja és képviselője volt, de még a kormánypárt egyik alelnökének személyi titkáraként is dolgozott. Az EP-képviselő tájékoztatása szerint a Minerva Kft.-vel kötött szerződés is tartalmazza azt a különleges kitételt, miszerint a hárommilliárdos nettó végösszeg felét nyolc napon belül előlegként kiutalják a korábban semmilyen bevétellel nem rendelkező vállalkozásnak. Ujhelyi arra is rámutatott, hogy bár a szerződés felsorolja: mely öt típusú Covid-teszt leszállítását kérik a cégtől, az egysoros mellékletben már csak az egymilliós mennyiség és a háromezer forintos darabár szerepel, annak bármilyenfajta részletezése viszont szembeötlően hiányzik.

A céget egyébként az üzlet lebonyolítása után nem sokkal Martos és üzlettársa eladta egy borsodi zsákfaluban, Rakacán élő huszonéves fiatalembernek.

További érdekesség, számolt be róla a sajtótájékoztatón az EP-képviselő, hogy a cégbírósági dokumentumok szerint 2021 évvégén az új és egyszemélyi tulajdonos „taggyűlést” tartott az immár rakacai székhelyen, ami jogilag értelmezhetetlen és hibás, hiszen egyetlen tagja volt már csak a vállalkozásnak, tehát leginkább „alapítói határozatot” hozhatott volna, nem pedig taggyűlésit. A huszonéves fiatalember ezzel együtt a papírok szerint - szintén jogilag igencsak megkérdőjelezhető módon - úgy döntött, hogy a korábbi tulajdonosoknak (vagyis a fideszes Martosnak és korábbi társának) osztalékként 98-98 millió forintot fizet ki a cég egyetlen üzletének bevételéből. Ujhelyi hozzátette, hogy a borsodi cégvezető ezután egyetlen pénzügyi mérleget sem adott le, így tavaly tavasszal elrendelték a cég kényszertörlését, tavaly évvégén pedig a felszámolását. „A nyomokat tehát itt is próbálják teljesen eltüntetni” – fogalmazott a szociáldemokrata EP-képviselő.

Ujhelyi István a tájékoztatón azt mondta: mindenképpen tartozunk azzal a Covid-vírusban elhunyt hatvanezer magyar embernek, hogy tisztázzuk a járvány alatt történt mutyikat és elszámoltatjuk a nyerészkedő felelősöket. A politikus közölte, hogy újabb közérdekű adatigényléssel fordul az OKFŐ nemrég kinevezett új vezetőségéhez, hogy a kifogásolható szerződések létrejöttének körülményeit, a kiválasztott cégek melletti döntések előkészületeit és indokait, valamint azok részletes teljesítésének dokumentációját is megismerhesse a nyilvánosság. Hasonlóképp kikéri annak az ÁEEK-határozatnak a másolatát, amely bizonyítja: az állami intézmény melyik vezetője vállalta annak felelősségét, hogy közbeszerzés nélkül bízza meg ezeket az ismeretlen módon és okból kiválasztott cégeket a milliárdos ügylettel. „Az OKFŐ és a magyar kormány, de minden tisztességes fideszes érdeke is az, hogy a covid-tesztek közpénz-milliárdokból finanszírozott beszerzése kapcsán tisztázzák a megalapozottan felmerült korrupció gyanúját. Elvárom, hogy elősegítsék ezt a folyamatot és ne gátolják” – fogalmazott online sajtótájékoztatójának végén Ujhelyi István.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?