Üres asztalokkal jelzik, hogy az éttermekből hiányoznak a Valentin-napot ünneplő LMBTQ-párok

  • narancs.hu
  • 2022. február 14.

Belpol

Ma több ezer olyan pár él Magyarországon, akik nem merik nyilvánosan ünnepelni a Valentin-napot, és inkább otthon maradnak, mert félnek az atrocitásoktól.

Üres asztalok az éttermekben, rajtuk szivárványszínű gyertyák és egy ilyen szövegű tábla jelzi, hogy innen egy Valentin-napot ünneplő LMTBQ-pár hiányzik. Így hívja fel február 14-én a Budapest Pride és a Háttér Társaság a figyelmet arra, hogy ma több ezer olyan pár él Magyarországon, akik nem merik nyilvánosan ünnepelni a Valentin-napot, és inkább otthon maradnak, mert félnek az atrocitásoktól.

A kezdeményezéshez negyven budapesti vendéglátóhely csatlakozott, ahol hétfő este harminc-hatvan percig szabadon hagynak egy-egy megterített asztalt.

 
Forrás: budapestpride.hu

Napjainkban egyre nagyobb méreteket ölt az azonos nemű párokat érintő homofób atrocitások száma, a Háttér Társaság jogsegélyszolgálatához 2021-ben a megelőző évhez képest 25%-kal többen fordultak segítségért. Az Európai Unió Alapjogi Ügynökségének (FRA) LMBTQI közösséget 2019-ben vizsgáló kutatása szerint a megkérdezett magyarok 72%-a nyilatkozott úgy, hogy mindig vagy gyakran kerüli, hogy kézenfogva mutatkozzon azonos nemű párjával a bántalmazástól vagy fenyegetéstől tartva, 25%-uk pedig az elmúlt évben tapasztalt diszkriminációt vendéglátóipari egységben.  Az ő helyzetükre hívjuk fel a figyelmet közös akcióban a Háttér Társasággal. – olvasható a kezdeményezés a Budapest Pride oldalán.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.