Váci mélygarázsügy: Földre vinnék

  • Matkovich Ilona
  • 2007. április 5.

Belpol

Vácott az ellenzékben lévő jobboldal egy tavaly részben általa is támogatott mélygarázsszerződést támad, mondván, hogy korábban nem tudta, miről van szó. Õk inkább parkolóházat építtetnének, mindjárt kettőt is. A baloldal szerint a város roppant árat fizethet az eredeti terv megtorpedózásáért.
Vácott az ellenzékben lévő jobboldal egy tavaly részben általa is támogatott mélygarázsszerződést támad, mondván, hogy korábban nem tudta, miről van szó. Õk inkább parkolóházat építtetnének, mindjárt kettőt is. A baloldal szerint a város roppant árat fizethet az eredeti terv megtorpedózásáért.

A Duna-parti városban hónapok óta tart a beruházás okán az önkormányzat és a helyi jobboldali erőket tömörítő Összefogás nyilvánosság előtti csatája. Bóth János (MSZP) polgármester szerint a főtér közvetlen közelében létesítendő mélygarázs felépítéséről már másfél évtizeddel ezelőtt is gondolkodott a váci képviselő-testület, majd 2003-ban a főutca-főtér program részeként került újra napirendre. A városnak azonban nem volt rá pénze, és vállalkozót sem talált a többmilliárdos projekt finanszírozására. A tavaly ősszel átadott, a program keretében sétatérré átalakított Március 15. téren száz parkolóhely szűnt meg. A város főutcájának teljes rekonstrukcióját követően újabb közel száz parkolóhellyel lesz kevesebb a városközpontban - miközben egyre többre lenne szükség. A testület ezért döntött úgy, hogy ha akad vállalkozó a főtérhez közeli, hajdani csirkepiac területére szánt mélygarázs felépítésére, a beruházásnak szabad utat enged. A főtér-főutca programot elindító Bóth János állítja: minden jogszerűen történt és a város érdekét szolgálja.

A váciak tavaly ősszel újraválasztották a szocialista polgármestert, de az országos trendnek megfelelően a városban is

megerősödött a jobboldal:

a huszonhárom fős képviselő-testületbe mindkét oldalról tizenegy-tizenegy képviselő került. E patthelyzetben a döntés Csereklye Károly alpolgármesterre hárul, aki egy független civil szervezet - a Vác Városért Választási Egyesület - jelöltjeként került a testületbe.

A városatyák tavaly szeptemberben 13 igen, 6 tartózkodás (és két távollevő) mellett felhatalmazták Bóth János polgármestert, hogy szerződést kössön az Arch Holdingon belül az erre a beruházásra alakult Váci Központi Parkoló Beruházó Kft.-vel egy 320 férőhelyes, háromszintes, 2,5 milliárdos tőkeköltségű mélygarázs építésére, amelynek a bekerülési végösszege a húszéves törlesztő időszak lejártával ötmilliárd forint lesz.

Néhány hónapja azonban a jobboldali aktivisták sorra tartják sajtótájékoztatóikat, arra hivatkozva, hogy a szavazáskor nem voltak a kellő információk birtokában. Tomori Pál Fidesz-KDNP-frakcióvezető, az Összefogás szóvivője az önkormányzat pénzügyi és ellenőrzési bizottságához eljuttatott levelében azt írja, hogy tárgyi hibákkal és ellentmondásokkal terhes a mélygarázs építésének szakanyaga, sőt az Összefogás nevében bejelentette: bírósághoz fordulnak. Indoklásuk szerint a polgármester közbeszerzés és pályáztatás nélkül, rendkívül előnytelen feltételekkel kötött szerződést azzal az Arch Holdinggal, amelynek váci gazdasági igazgatója, Slosár Gábor egyben annak a cégnek is ügyvezetője, amely a soproni mélygarázs építése körüli állítólagos visszaélésekről híresült el.

"Nem vitatjuk, hogy parkolási gond van a városban - mondja Tomori -, inkább a hogyanon van a hangsúly. A két külön helyrajzi számon lévő terület a város törzsvagyonához tartozik, ennek a földhasználati jogát nem lehet átruházni. Azt is nehezményezzük, hogy az ügyletben a hárommilliós törzstőkére alapított kft.-nek semmi kockázata nincs, hiszen a városnak kell törleszteni húsz év alatt az ötmilliárdos hitelt."

A bonyolult hitelkonstrukcióban azonban nem a város, nem a beruházó, hanem egy harmadik, a város által kiválasztott vállalkozás üzemeltetné a mélygarázst, és törlesztené a parkolási pénzekből az évi 250 milliós hitelt. A város egy komfortlevélben vállal garanciát a különbözet megfizetésére. A szerződés szerint a mélygarázs

húsz év múlva

a beruházó tulajdonába kerül, de e tulajdonjogot az önkormányzattal kötött tartós bérleti szerződés értelmében az üzemeltető névértéken, azaz hárommillió forintért bármikor megvásárolhatja. Az ellenzők szerint opciós szerződést csak öt évre lehet kötni. Az építkezést, beleértve a régészeti feltárást és a felszíni parkosítást, teljes egészében az Arch Holding végzi.

Slosár Gábor, a beruházással megbízott kft. gazdasági igazgatója - aki 1991 és 1994 között az Állami Vagyonügynökség ügyvezető igazgatóhelyettese volt - úgy véli, a jobboldali aktivisták a jogi, gazdaságossági és műszaki dokumentáció alapos ismerete nélkül kardoskodnak a beruházás ellen. "A híresztelésekkel ellentétben semmilyen tulajdonhoz nem jutunk a várostól. Arra kaptunk jogot, hogy a térre megépítsünk egy mélygarázst, amely - mint építmény - a cégünk tulajdonában marad. A beruházást a cég finanszírozza, és semmilyen közpénz nem kerül bele" - magyarázza a gazdasági igazgató, majd hozzáteszi: a szintén vitatott elővásárlási jog csupán arra biztosíték, hogy a csirkepiac ne cseréljen gazdát az építkezés idején. A használatba vétel után e jogról lemondanak. Számításaik alapján a 2008 végén nyitó mélygarázs 37 százalékos kihasználtsággal számolva 11 év alatt hozza be az árát. A tervezett 280 forint/óra jegy-, és a 24 000 forint/hó bérletárakról, illetve a mélygarázsban rejlő egyéb üzleti lehetőségekről Slosár Gábor szerint bőven van még mit egyeztetniük a szerződő feleknek. Ugyanakkor felhívta az Összefogás figyelmét, hogy amennyiben a jelen fázisában meghiúsul a beruházás, akkor cége félmilliárd forintnyi jogos kártérítést követelhet a várostól. Ebben az esetben "se pénz, se posztó nem marad a városnak, csupán egy pluszteher és adósság" - mondja Slosár.

"Ha a jogászok megerősítik, hogy az egyébként elővásárlási joggal is együtt járó földhasználatijog-kiadás jogilag megalapozatlan, akkor a szerződést semmisnek kell tekinteni, és a városnak nem kell kártérítést fizetnie a beruházó felé" - vélekedik Tomori Pál, aki szerint alkalmanként egy képviselő-testület is hozhat törvénytelen határozatot; például, mint mondja, nem lehet elkobozni minden váci autóját akkor sem, ha esetleg erről testületi döntés születne.

A helyi jobboldali pártokat tömörítő Összefogás két parkolóház építésében gondolkodik - állítólag feleennyiért. Fördős Attila (Fidesz) képviselő, korábbi polgármesterjelölt szerint a csirkepiacon 800 millió forintért felépíthető egy kétszintes parkolóház, a másikat a vasútállomás közelébe emelnék. E terület viszont nem önkormányzati tulajdon. Arra a kérdésre, hogy a mélygarázsügy elhúzódása nem érinti-e hátrányosan a főtér-főutca program folytatását, Fördős Attila azt nyilatkozta: az ügy kimenetelétől függetlenül lekérhetők a 2008-ig igényelhető pályázati pénzek.

Másként látja ezt Kármán Ferenc területpolitikai főtanácsadó, a főtér-főutca program projektmenedzsere: minden észérv és városi érdek ellen való a korábban elfogadott városrendezési terv megkérdőjelezése. Szerinte a nyilvánvaló politikai szándék mellett a jobboldal a mélygarázs építésének megtorpedózásával blokkolni akarja a belváros megkezdett rekonstrukcióját, s ezzel befullasztja a belváros amúgy is kritikus közlekedését. Valószínű, hogy "a Fidesz ugyanezt a megoldást választaná már a megszerzett helyi hatalom birtokában, mert hát a tények és a szükségletek makacs dolgok" - magyarázza Kármán Ferenc.

Tomori Pál olvasatában a városrendezési terv megengedi parkolóház építését. "Nem hagyhatjuk, hogy a szocialista városvezetés a megszokott módon lenyomja a békát a torkunkon, és bekényszerítse az autósokat egy zsákba, majd kőbabák lefektetésével ellehetetlenítse a felszínen a parkolást" - mondja Tomori, akinek, mint hozzáteszi, képviselőként nem az a dolga, hogy gazdaságossági számítást és műszaki terveket tegyen le a polgármester asztalára, hanem a várospolitikai, koncepcionális gondolkodás.

Csereklye Károly alpolgármester szerint "többek közt egyeztetnünk kell a környéken lakókkal az építkezés üteméről, üzemeltetőt keresnünk, lehetőleg olyat, aki később a városnak fizeti az iparűzési adót, esetleg információt kérnünk más önkormányzatoktól korábbi mélygarázsépítésekről." Bár az alpolgármesternek az a véleménye, hogy a háromszintes mélygarázs hosszú távon megoldaná a növekvő parkolási gondokat a városközpontban, a jelenlegi forgalom alapján valószínűnek tartja: a városnak, legalábbis az első években, hozzá kell tennie a törlesztéshez. "De nem mindegy, hogy mennyit" - Csereklye a költségszámítást még nem látja tisztán, mint ahogyan azt sem, hogy az Összefogás kiket képvisel, kikből is áll egészen pontosan, s hogy hány építésszel, gazdasági szakemberrel tárgyalta át a mélygarázzsal szemben alternatívaként javasolt parkolóház megépítésének előnyeit.

Az üzemeltetési szerződést még nem kötötték meg. Egy bírósági per nem oldja meg, legfeljebb évekre elodázza a parkolási gondokat a városközpontban. A városlakó, akiért állítólag az elmérgesedett vita zajlik, csak a fejét kapkodja, és alig reméli, hogy képviselői az üzemeltető kiválasztásakor a tények ismeretében, előzetes egyeztetés után nyomják meg az igen vagy a nem gombot, akármelyik oldalon üljenek is.

Figyelmébe ajánljuk