Vajon ki írta? A Magyar Idők vagy a Szabad Nép? Tippeljen!

  • narancs.hu
  • 2018. augusztus 29.

Belpol

Javában zajlik a kultúrharc a régi idők nyelvén. Mennyire különbözik a 2018-as és az 1950-es kultúrkampf stílusa? Tesztelje tudását!

Hetekkel ezelőtt indult a kormánypárt lapjában, a Magyar Időkben az a cikksorozat, amely a Kinek a kulturális diktatúrája? címet kapta, és azt célozza, hogy bebizonyítsa: a harmadik kétharmad időszakában is vannak olyan állami, kulturális intézmények, ahol a „balliberális” erők domináns helyzetben vannak. Hiába cserélték le 2010 után az intézmények vezetőit, azok behódoltak a liberális íróknak, költőknek, művészeknek.

A kultúrharc napról napra fokozódik, legutóbb már arra is kitért a lap szerzője, hogy még a könnyűzenében, a celebek világában is ballib túlsúly van. Közben erre rácsatlakozott a többi állami pénzből működő kiadvány is.

A szintén megtámadott Parti Nagy Lajos a Magyar Narancs múlt heti számában azt mondta erről a kultúrharcról: „Tán annyiban új szint, hogy régi. Hogy szinte szó szerint megidézi a náci idők és a sztálini béketábor, az ötvenes évek elejének retorikáját.”

Parti Nagy kultúrharcról és félelemkeltésről: „Leszólt a polgármester, hogy az állásával játszik”

A kultúra mégsem valami vonat, amit a fővasutas egy mozdulattal átállít a másik irányba – mondja a költő, akit a hatalom a nagy kultúrháborús igyekezetében személyében is megtámadott. Ízelítő a Magyar Narancs friss számából. MN: Ha a kánont nem is lehet a feje tetejére állítani, a hatalom valameddig elmehet az átformálásában, és képes létrehozni látszatokat, például annak látszatát, hogy Esterházy nem jelentős író.

Mi az új és a régi? Vajon ön ráérez, melyik melyik? Vajon a Magyar Időkből vagy a Szabad Népből vettük a következő idézeteket? Tippeljen (kattintson a kvízért és töltse ki)!

Mindegy neki, hogy kit szolgál (…); a legmegfelelőbb, ha mind a kettőt, mert az több pénzt jelent s több lehetőséget a kártevésre.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.