Valahogy kikerült az MBH Bank neve az ÁSZ-jelentésből

  • narancs.hu
  • 2025. március 26.

Belpol

A kiszivárogtatott jelentésben még benne volt, hogy az állam és Mészáros közös bankjától kapott az Optima Zrt. 170 millió euró hitelt.

 Az Állami Számvevőszék Magyar Nemzeti Bankról szóló jelentésének kiszivárogtatott példánya és a végül nyilvánosságra hozott változata között az a különbség, hogy az utóbbiból kivették a félig állami tulajdonú, félig Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó MBH Bankot, egy helyen simán átfestették a három betűt – írja a Telex.

Március közepén tette közzé cikkét a Direkt36 az ÁSZ eredeti jelentése alapján a nemzeti bank gazdálkodásáról. A számvevőszék ellenőrei azt tapasztalták, nagyon rosszul gazdálkodott a rá bízott vagyonnal a Magyar Nemzeti Bank Matolcsy György elnöksége alatt. A vizsgálat kiterjedt az MNB-hez kötődő Pallas Athéné Domus Meriti Alapítványra és a vagyon kezelésével megbízott Optima Befektetési Zrt.-re, amely közel 500 milliárd forint értékű vagyon felett rendelkezett, „lényegében átláthatatlan, a valós vagyon értékelését szinte ellehetetlenítő” szervezet révén.

Az ÁSZ megállapította, a pénz rosszul fektették be, közben részesültek belőle a jegybankelnök fiának környezetéhez kötődő cégek. Az ügyből rendőrségi feljelentés lett.

Amit az ÁSZ megállapított, nagyrészt nem volt újdonság, lehetett róla olvasni a független sajtóban évek óta. 

A Telex most arról ír, hogy a jelentést azután tehette közzé az ÁSZ, hogy az érintett felek reagáltak rá. Ez március 19-én történt meg. Az eredeti jelentés szerint az Optima Befektetési Zrt. nem csak a jegybanki alapítványi vagyonnal rendelkezett, máshonnan is jutott forráshoz: 170 millió euró (most közel 70 milliárd forint) értékű hitelt vett fel az MBH Banktól.

A véglegesen publikált verzióban a 170 millió eurós hitel maga szerepel, a hitelező neve azonban már nem. 

A lap ezzel kapcsolatban kereste az MBH-t és az Állami Számvevőszéket is. A bank azzal tagadta meg a válaszadást, hogy a kért információ konkrét ügyfélre vonatkozik. Az ÁSZ azt írta, hogy a véglegesen nyilvánosságra hozott megállapításokért, következtetésekért tud felelősséget vállalni, és tájékoztatja a klapot, hogy „a ÁSZ jelentéstervezetei nem nyilvános dokumentumok, azok megszerzése és bármilyen formában való nyilvánosságra hozatala jogszabályi előírásokba ütközik”.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.