„Bízunk az erőnkben” – A Mazsihisz viszonya a kormányhoz most

Belpol

Mennyire osztotta meg a Mazsihisz döntése a zsidóságot? Elég erősek-e ahhoz, hogy véghezvigyék terveiket? Mi lesz a választások után az emlékévvel? A hétvégén ezektől a kérdésektől volt hangos a Bálint Ház.

Dési János Verő Tamással, a Frankel Leó utcai zsinagóga rabbijával és Heisler Andrással, a Mazsihisz elnökével együtt kereste a válaszokat a fenti kérdésekre, a beszélgetés azonban egy kis közvélemény-kutatással kezdődött. Dési először is arra volt kíváncsi, hogy a jelenlévők közül ki gondolja úgy, hogy helyes döntést hozott a Mazsihisz azzal, hogy nem kíván részt venni a 2014-es holokauszt-emlékév kormányzati programjain, illetve arra, hogy ki fog-e tartani ebben a furcsa helyzetben a zsidó hitközség. Mindkettőre elsöprő igenlés volt a válasz, bizakodó bekiabálásokkal megspékelve. Nyilván vannak olyanok, akik nem értenek egyet a Mazsihisz döntésével, azonban Heisler András elmondta, hogy döntésük után olyanok kezdték el megkeresni őket, akik eddig nem akartak belépni a Mazsihiszbe. Továbbá marketingcélra is próbálják használni ezt az ügyet, hiszen azzal kampányolnak, hogy azok, akiknek nem kell a Sorsok Háza, Szakály Sándor és a Szabadság téri emlékmű, adják a Mazsihisznek adójuk 1%-át. Dési felhívja a figyelmet arra, hogy ez elég ízléstelen húzás, azt azonban többen elismerték, hogy reklámszempontból remek a szlogen.

Mindenesetre fontosabb kérdés, hogy

van-e most ebből a helyzetből kiút?

Heisler szerint tarthatatlan és abnormális állapot, hogy egy holokauszt-emlékév zsidók nélkül valósuljon meg. „Mi nem ultimátumot adtunk, folyamatosan készek vagyunk a tárgyalásra, azonban semmilyen elvtelen kompromisszumot nem vagyunk hajlandók kötni” – mondta, majd hozzátette: ők világosan kijelölték azokat a pontokat, amelyek segítségével tudnának a megemlékezésekről gondolkodni, de ezek nem egyeznek a kormány terveivel. „Mi nem tudunk a Sorsok Házában gondolkodni, nem tudunk Szakály Sándorban gondolkodni, és nem tudunk a Szabadság téri emlékműben gondolkodni.” Tamás rabbi és a Frankel utcai zsinagóga közössége azonban azt várja el a Mazsihisztól, hogy valamilyen szinten ultimátumot adjanak. A rabbi azonban percekkel ezelőtt még arról beszélt, hogy fontos a kormány és a Mazsihisz közötti párbeszéd, mert meg kell becsülni azt az időt, amíg még köztünk élnek a holokauszt-túlélők. Mindenesetre érződik, hogy nehéz megmondani, mi a helyes pozíció ebben a helyzetben. Heisler azonban bizakodó: „mi bízunk saját magunkban meg az erőnkben, és a zsidó közösségben. Azt gondolom, hogyha tisztességesen és átláthatóan képviseljük a dolgainkat, akkor nekünk van erőnk.”

Heisler András

Heisler András

Fotó: Simonyi Balázs


Tamás rabbi hozzáteszi, hogy még ezer dolgot lehetne az említett három pont mellé tenni. Továbbá arra hívja fel a figyelmet, hogy attól, hogy a Mazsihisz nem vesz részt a kormány megemlékezésein, attól még lesznek zsidók ezeken a programokon. Ekkor valaki a közönségből kritikát intézett Heislerhez, mondván, a Mazsihisz alapból megosztja a zsidóságot, hiszen csak a vallásos zsidók léphetnek be hozzájuk, pedig sok olyan zsidó van, aki nem tartja a vallást. A Mazsihisz elnöke válaszul azt állítja, hogy nincsen már ilyen éles szakadék a Mazsihisz és a nem vallásos zsidók között, hiszen elhatárolódásuk a kormánytól olyan embereket is megmozgatott, akik eddig nem érdeklődtek a Mazsihisz iránt, de most szeretnének belépni vagy pénzzel támogatni őket. Ilyen Heller Ágnes és Konrád György is. Ezen felül pedig több, nem vallási alapon szerveződő civil szervezet is felsorakozott most a Mazsihisz mögé.

Ezt a folyamatot Tamás rabbi is megerősíti, amikor arról számol be, hogy számos közösségen kívüli ember jelezte szimpátiáját. Dési úgy véli, hogy ez azért lehet, mert sokan úgy értékelik a Mazsihisz elhatárolódását a kormánytól, hogy a szervezet „beakasztott egyet a Fidesznek”. Heisler egyébként hangsúlyozza, hogy ők bármelyik kormány ellen mennének, ha hasonló elvi problémák lépnének fel a megemlékezéssel kapcsolatban. Mint mondta: „a szervezetünk értékek, nem pedig pártpolitika mentén működik.” Ha jót csinál a Fidesz vagy az MSZP, akkor együttműködnek, majd viccesen megjegyzi, hogy ha bármit csinál is a Jobbik, velük soha nem fognak együttműködni. „Nem a kormánnyal, hanem annak emlékezetpolitikai gyakorlatával vannak gondjaink.”

false

 

Fotó: Simonyi Balázs

 

A továbbiakban Dési a magyarok és zsidók szétválaszthatóságára terelte a szót. Verő Tamás arról számolt be, hogy a Frankel közössége Magyarországon élő zsidó embereknek tartja magát, és a magyar, illetve zsidó kiemelése, szembeállítása csak kirekesztéshez vezet. Heisler pontosan ezért tartja nagyon fontosnak a Sorsok Háza helyett az Együttélés Házának megvalósítását, amely elmosná az éles szembeállítást, és bemutatná ennek az együttélésnek a gyümölcseit és kölcsönösségét. Erre a célra adománygyűjtést és egy kuratórium létrehozását tervezik.

Tamás rabbi tetszését azonban nem teljesen nyerte el ez a projekt, hiszen ő nem érti, hogy miért kell magyarázni a nyilvánvalót. Heisler úgy látja, ez rengeteg nem zsidó számára egyáltalán nem egyértelmű, és nem is jelenik meg az oktatásban. Éppen ezért az Együttélés Háza oktatási intézmény is lenne, amely nem a holokauszt felől közelítené meg a magyarországi zsidóság kérdését. A Mazsihisz elnöke mindent egybevetve azon a véleményen van, hogy a továbbiakkal kapcsolatban a labda a mindenkori kormánynál van, hiszen érdemben talán csak a választások után fog történni bármi is. Addig is a Mazsihisz kitart az elvei mellett, és saját megemlékezéseket szerveznek a magyar holokauszt hetvenedik emlékévében.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.