Veres András: "nem ismerek irodalmi érveket Wass tanítása mellett"

Belpol

Koncepció nem olvasható ki, politikai szándék annál inkább a friss alaptantervből.

Az új Nemzeti Alaptantervről beszélgettünk a Magyar Narancs legfrissebb számában Veres Andrással. Az irodalomtörténészt, az 1970-ben bevezetett, a maga korában újítónak számító, az akkor uralkodó marxista ideológiát hátrébb szorító tanterv- és tankönyvreform szakértője szerint sokat elárul, hogy a NAT-ból kiradírozták Kassákot, Ottlikot, az angol romantikát, és hátrébb sorolták Móriczot, hogy legyen hely Herczeg Ferencnek vagy Nyirő Józsefnek.

Ízelítő az interjúból:

MN: Ha koherens koncepció nem is olvasható ki belőle, de szándék igen?

Veres András: Szándék igen, de az nem esztétikai szempontú. Nagyon meglepett az is, hogy nemcsak Móricz került hátrébb, hanem az egész népi mozgalom. A Puszták népe korábban kötelező olvasmány volt, ma elmarad. Tehát a Horthy-korszak népi ellenzéke is ki lett ebrudalva. Nyirő József csak a peremén volt ennek, de legalább képviselt valamifajta színvonalat. Wass Albertről nem jut eszembe ilyesmi. De ha Illyés Gyulát, Németh Lászlót kiszorítják, akkor Nyirőnek sem juthat hely. Végül is csaknem minden az arányokon múlik.

false

 

Fotó: Németh Dániel

MN: Wasst nevezhetjük nemzetilektűr-írónak?

VA: Igen, de csak politikai szándékok révén emelkedhet a klasszikus művek közé az Adjátok vissza a hegyeimet! Ez valóban könnyen olvasható, közérthető óhaj, de nem ismerek irodalmi érveket Wass tanítása mellett. Irodalmon kívüli szempontok vezetik az irodalmi tantervet, és ez hatalmas visszalépés a korábbiakhoz képest. Más kérdés, hogy illeszkedik a Horthy-rendszert felülértékelő emlékezetpolitikai tendenciákba.

MN: Annak idején, a reformtanterv és -tankönyv megírásakor hogyan döntötték el, hogy milyen írókat és műveket emelnek be vagy hagynak ki?

VA: Tantervet nem lehet készíteni népszavazás útján. Jó esetben az állam megbíz szakembereket a legkülönbözőbb területekről. Bár a mostani NAT-ban közreműködő Takaró Mihály irodalomtörténésznek nevezi magát, értékelhető irodalomtörténeti munkássága nem ismeretes. Úgy tudom, a korábbi NAT-változat fölött szakértők is bábáskodtak, majd az igazi szakértők Takaró jöttével mentek is. (...)

A teljes interjút a legfrissebb Magyar Narancsban találja. Keresse a hetilapot az újságárusító helyeken vagy fizessen elő rá itt:

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.