Vesszőhiba van a fóliatörvényben, így akár meg is nyerhetné a pert a Líra

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 29.

Belpol

Az irodalom visszavághat.

Talán sokan emlékeznek rá, hogy a könyvpiac valaha volt legnagyobb büntetését kapta a Líra könyvesbolthálózat, miután fólia nélkül árusította a Heartstopper című képregényeket.

Még a büntetés kiszabása előtt, a fogyasztóvédelmi eljárás alatt a Líra vezérigazgatója, Kolosi Beáta arra panaszkodott, hogy nem egyértelmű a törvény megfogalmazása: „Nem világos, hogy pontosan milyen könyvekre vonatkozik: úgy is tűnhet, csak a gyerekkönyvekre, de értelmezhetem úgy is, hogy minden olyan irodalmi és tényirodalmi alkotásra, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja.”

A Líra perre ment a bírság miatt, amit aránytalanul magasnak és jogellenesnek tartottak. „Kisebb szabálysértések és az utánuk járó néhány tízezres, esetleg százezres büntetések szoktak előfordulni” – mondta akkor Nyáry Krisztián, a Líra kreatív igazgatója. „Aki ismeri a könyvkereskedelem jövedelmezőségét, tudja, hogy nagyon súlyos összegről beszélünk.”

A Válasz Online most arról ír, hogy

egy nem kihelyezett vessző miatt a törvény szövege egész más értelmet nyer, mint a kormány lépten-nyomon hangoztatott akarata,

miszerint a szexuális témájú könyveket fóliázva kellene árulni a könyvesboltokban.

A Kereskedelmi Rendelet 20/A. § (3) bekezdésében ugyanis ez szerepel: „termék a többi terméktől elkülönítve csak zárt csomagolásban forgalmazható”.

Ez azonban azt jelenti, hogy abban az esetben kell fóliázni, ha a könyvet elkülönítve árulják.

A Líra semmiféle jogsértést nem követett el, hiszen a könyvespolcokon volt a kifogásolt kiadvány, megbújt szépen a többi között

– írja a lap. Hogy a könyvesbolt-hálózat megnyeri-e a pert, és visszakapja-e a 12 millió forintját, az persze más kérdés. A magyar jogállamban bármi előfordulhat.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.