12 millióra bírságolták a Lírát, amiért nem fóliázott le egy homoszexualitást megjelenítő könyvet

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. július 13.

Belpol

A cég bíróságra vinné az ügyet. 

Tizenkétmillió forintos fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Líra Kereskedelmi Kft.-vel szemben Budapest Főváros Kormányhivatala. 

Az MTI-nek eljuttatot közlemény szerint a kormányhivatal a cég által üzemeltetett könyvesboltokban vizsgálta a Heartstopper – Fülig Beléd Zúgtam (Szívdobbanás) című kiadványok forgalmazási körülményeit. „A vizsgálat megállapította, hogy az érintett könyvek homoszexualitást jelenítenek meg, ennek ellenére a gyermekeknek szóló, ifjúsági irodalom körébe sorolt könyvek között helyezték ki azokat, és forgalmazásuk sem zárt csomagolásban történt” – ismertették. A kormányhivatal „az elkövetett jogsértés” miatt szabta ki a fogyasztóvédelmi bírságot, és kötelezte a céget „a jogszerű forgalmazás biztosítására”.

A gyermekek védelme érdekében Budapest Főváros Kormányhivatala minden esetben szigorúan fellép a jogszabályokat be nem tartó vállalkozásokkal szemben  – olvasható a közleményben.

A Magyar Narancs a közelmúltban készített interjút Kolosi Beátával, a Líra vezérigazgatójával, akit a „gyermekvédelmi” törvényről is kérdeztük. 

„Miközben a könyves szakma a Libri felvásárlásával van elfoglalva, ez egy hasonlóan – vagy még inkább – fontos ügy, ami egyre jobban érdekli a fogyasztóvédelmet is. Hiába, hogy a törvény megszavazása óta két év is eltelt, most kezdődnek az eljárások. Jelen pillanatban egy olyan könyv miatt folyik ellenünk fogyasztóvédelmi eljárás, amelynek az eredetijét, egy ifjúsági tévésorozatot bárki megtalálhatja a Netflixen. A könyvet azonban egy tizenöt éves fiatal csak nehezített módon veheti meg a könyvesboltban” – mondta Kolosi, hozzátéve, Alice Oseman Heartstopper című könyvsorozatáról van szó. 

„Egy ilyen törvény eltántorítja az ifjúságot az olvasástól. Nekem cégvezetőként az a dolgom, hogy minden törvényt betartsunk, akkor is, ha – mint jelen esetben – kifejezetten fájdalmas egy olyan rendelkezéshez igazodnom, amellyel a zsigereimben sem értek egyet. 

De még nagyobb baj, hogy a törvényből nem derül ki, mit kéne csinálnunk. Nem világos, hogy pontosan milyen könyvekre vonatkozik: úgy is tűnhet, csak a gyerekkönyvekre, de értelmezhetem úgy is, hogy minden olyan irodalmi és tényirodalmi alkotásra, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja. És egyáltalán mit jelent az, hogy »öncélú ábrázolás«?” – fogalmazott Kolosi Beáta. 

Akkor azt is elmondta lapunknak, hogy a Líra korábban már kapott bírságot a Micsoda család című leporellóért, akkor, amikor a törvényt még meg sem szavazták. „Annak idején perre mentünk az ügyben, és nyertünk, a bírságot – amelyről számszerűen be sem számolhatok, nem elhanyagolható, de nem is túl súlyos, néhány száz­ezres összegről van szó – visszakaptuk. Azóta ez, a Heartstopperrel kapcsolatos ügy az első. Nem tudom, lesz-e bírság, én készülök rá.” – mondta interjúnkban. 

A Telex elérte Nyáry Krisztiánt, a Líra kreatív igazgatóját, aki azt mondta, „minden rendelkezésünkre álló jogérvényesítési eszközt megpróbálunk igénybe venni a határozat ellen, ez valószínűleg a bírósági út lesz”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.