Távol-keleti akkumulátorgyárak hazai nyomulása

Veszélyes üzemek

Belpol

A kormány kiáll az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorgyártás mellett, de a környezeti károkkal a kistelepülések lakóinak kell megküzdeni.

„A Sangsin gyárbővítése az elmúlt öt évre visszatekintve a 30. ilyen beruházás belföldön, és nem az első, amely Dél-Koreából érkezett” – így üdvözölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Sangsin Hungary jászberényi akkumulátorkeret-gyárának bővítését január elején. Bár kerestük a minisztériumot, hogy pontosan mely 30 beruházásra gondolt Szijjártó, lapzártánkig nem kaptunk választ; az elmúlt évek bejelentései alapján azonban 14 olyan gyáregységet találtunk az országban, amely az elektromos autók akkumulátorainak gyártásával foglakozik (lásd táblázatunkat).

Megtolják

Főleg dél-koreai cégekről van szó, amelyek általában a kedvező földrajzi elhelyezkedéssel és a képzett munkaerővel indokolják a magyarországi gyárépítést. Valószínűleg az is közrejátszik az itteni terjeszkedésükben, hogy míg 2017 óta a dél-koreai vezetés szigorúbban lép fel az országot korábban uraló nagyvállalatokkal szemben, addig Magyarországon erős kormányzati hátszelet és jelentős állami támogatást kapnak a beruházásaik.

A bejelentett beruházások értéke összesen több mint 1100 milliárd forint, ezekhez a kormány több mint 68,5 milliárd forinttal járulna hozzá – bár ez attól is függ, hogy a Samsung gödi gyárának állami támogatását jóváhagyja-e az EU. Átlagosan a beruházásoknak közel a 9 százalékát állta az állam, de van olyan eset is – mint például a jászberényi Sangsin-bővítés –, ahol ez az arány 30 százalékos.

A pénzbeli támogatás mellett a cégek igencsak engedékeny hatósági környezettel is találkozhatnak, a kormány a legtöbb szóban forgó beruházást azzal is segíti, hogy megadja számukra a nemzetgazdasági szempontból ki­emelt minősítést: ez egyszerűsített ügyintézést, gyorsabb határidőket jelent, sőt a vonatkozó rendelet 2019-es módosítása szerint a kormány ilyenkor a településrendezési, örökségvédelmi és környezetvédelmi szabályokat is felülírhatja.

A kormánynak mindez azért éri meg, mert fennen hirdeti az autóipari váltást – ami már csak azért is fontos a számára, mert gazdasági szakértők az elmúlt években többször is figyelmeztettek arra, hogy túlságosan nagy a magyar gazdaság autóipari kitettsége, és a hagyományos autók gyártásának visszaszorulása komoly gondokat okozhat. Várkonyi Gábor autóipari szakértő szerint „miután az EU világossá tette, hogy környezetvédelmi szempontból kizárólag az elektromos autózást tekinti támogatandónak, adja magát, hogy bármely országnak, amely az autóiparra épített, be kell szállnia az elektromos autók szegmensébe”.

Az Európai Unió 2018-ban döntött az autóipar szén-dioxid-kibocsátásának szigorításáról: 2020-tól egy-egy gyártó termékcsaládjának modelljeire átlagosan 95 gramm szén-dioxid/kilométer kibocsátás a célszám, ennek átlépésekor büntetést kell fizetni; ha egy cég ezt tartani akarja, akkor legalább részben elektromos autókat kell gyártania. 2025-től még alacsonyabb szinten húzzák majd meg a kibocsátási maximumokat. Várkonyi szerint emiatt az európai autógyártók is kényszerpályán mozognak. „Mindegy, hogy a piac vagy a vásárlók mit akarnak, a gyártók elektromos autókat fognak eladni jelentős mennyiségben, ha túl akarják élni a kvóták miatti büntetéseket. Ehhez viszont nagyon sok akkumulátor kell.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.