Távol-keleti akkumulátorgyárak hazai nyomulása

Veszélyes üzemek

Belpol

A kormány kiáll az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorgyártás mellett, de a környezeti károkkal a kistelepülések lakóinak kell megküzdeni.

„A Sangsin gyárbővítése az elmúlt öt évre visszatekintve a 30. ilyen beruházás belföldön, és nem az első, amely Dél-Koreából érkezett” – így üdvözölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Sangsin Hungary jászberényi akkumulátorkeret-gyárának bővítését január elején. Bár kerestük a minisztériumot, hogy pontosan mely 30 beruházásra gondolt Szijjártó, lapzártánkig nem kaptunk választ; az elmúlt évek bejelentései alapján azonban 14 olyan gyáregységet találtunk az országban, amely az elektromos autók akkumulátorainak gyártásával foglakozik (lásd táblázatunkat).

Megtolják

Főleg dél-koreai cégekről van szó, amelyek általában a kedvező földrajzi elhelyezkedéssel és a képzett munkaerővel indokolják a magyarországi gyárépítést. Valószínűleg az is közrejátszik az itteni terjeszkedésükben, hogy míg 2017 óta a dél-koreai vezetés szigorúbban lép fel az országot korábban uraló nagyvállalatokkal szemben, addig Magyarországon erős kormányzati hátszelet és jelentős állami támogatást kapnak a beruházásaik.

A bejelentett beruházások értéke összesen több mint 1100 milliárd forint, ezekhez a kormány több mint 68,5 milliárd forinttal járulna hozzá – bár ez attól is függ, hogy a Samsung gödi gyárának állami támogatását jóváhagyja-e az EU. Átlagosan a beruházásoknak közel a 9 százalékát állta az állam, de van olyan eset is – mint például a jászberényi Sangsin-bővítés –, ahol ez az arány 30 százalékos.

A pénzbeli támogatás mellett a cégek igencsak engedékeny hatósági környezettel is találkozhatnak, a kormány a legtöbb szóban forgó beruházást azzal is segíti, hogy megadja számukra a nemzetgazdasági szempontból ki­emelt minősítést: ez egyszerűsített ügyintézést, gyorsabb határidőket jelent, sőt a vonatkozó rendelet 2019-es módosítása szerint a kormány ilyenkor a településrendezési, örökségvédelmi és környezetvédelmi szabályokat is felülírhatja.

A kormánynak mindez azért éri meg, mert fennen hirdeti az autóipari váltást – ami már csak azért is fontos a számára, mert gazdasági szakértők az elmúlt években többször is figyelmeztettek arra, hogy túlságosan nagy a magyar gazdaság autóipari kitettsége, és a hagyományos autók gyártásának visszaszorulása komoly gondokat okozhat. Várkonyi Gábor autóipari szakértő szerint „miután az EU világossá tette, hogy környezetvédelmi szempontból kizárólag az elektromos autózást tekinti támogatandónak, adja magát, hogy bármely országnak, amely az autóiparra épített, be kell szállnia az elektromos autók szegmensébe”.

Az Európai Unió 2018-ban döntött az autóipar szén-dioxid-kibocsátásának szigorításáról: 2020-tól egy-egy gyártó termékcsaládjának modelljeire átlagosan 95 gramm szén-dioxid/kilométer kibocsátás a célszám, ennek átlépésekor büntetést kell fizetni; ha egy cég ezt tartani akarja, akkor legalább részben elektromos autókat kell gyártania. 2025-től még alacsonyabb szinten húzzák majd meg a kibocsátási maximumokat. Várkonyi szerint emiatt az európai autógyártók is kényszerpályán mozognak. „Mindegy, hogy a piac vagy a vásárlók mit akarnak, a gyártók elektromos autókat fognak eladni jelentős mennyiségben, ha túl akarják élni a kvóták miatti büntetéseket. Ehhez viszont nagyon sok akkumulátor kell.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.