Távol-keleti akkumulátorgyárak hazai nyomulása

Veszélyes üzemek

Belpol

A kormány kiáll az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorgyártás mellett, de a környezeti károkkal a kistelepülések lakóinak kell megküzdeni.

„A Sangsin gyárbővítése az elmúlt öt évre visszatekintve a 30. ilyen beruházás belföldön, és nem az első, amely Dél-Koreából érkezett” – így üdvözölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a Sangsin Hungary jászberényi akkumulátorkeret-gyárának bővítését január elején. Bár kerestük a minisztériumot, hogy pontosan mely 30 beruházásra gondolt Szijjártó, lapzártánkig nem kaptunk választ; az elmúlt évek bejelentései alapján azonban 14 olyan gyáregységet találtunk az országban, amely az elektromos autók akkumulátorainak gyártásával foglakozik (lásd táblázatunkat).

Megtolják

Főleg dél-koreai cégekről van szó, amelyek általában a kedvező földrajzi elhelyezkedéssel és a képzett munkaerővel indokolják a magyarországi gyárépítést. Valószínűleg az is közrejátszik az itteni terjeszkedésükben, hogy míg 2017 óta a dél-koreai vezetés szigorúbban lép fel az országot korábban uraló nagyvállalatokkal szemben, addig Magyarországon erős kormányzati hátszelet és jelentős állami támogatást kapnak a beruházásaik.

A bejelentett beruházások értéke összesen több mint 1100 milliárd forint, ezekhez a kormány több mint 68,5 milliárd forinttal járulna hozzá – bár ez attól is függ, hogy a Samsung gödi gyárának állami támogatását jóváhagyja-e az EU. Átlagosan a beruházásoknak közel a 9 százalékát állta az állam, de van olyan eset is – mint például a jászberényi Sangsin-bővítés –, ahol ez az arány 30 százalékos.

A pénzbeli támogatás mellett a cégek igencsak engedékeny hatósági környezettel is találkozhatnak, a kormány a legtöbb szóban forgó beruházást azzal is segíti, hogy megadja számukra a nemzetgazdasági szempontból ki­emelt minősítést: ez egyszerűsített ügyintézést, gyorsabb határidőket jelent, sőt a vonatkozó rendelet 2019-es módosítása szerint a kormány ilyenkor a településrendezési, örökségvédelmi és környezetvédelmi szabályokat is felülírhatja.

A kormánynak mindez azért éri meg, mert fennen hirdeti az autóipari váltást – ami már csak azért is fontos a számára, mert gazdasági szakértők az elmúlt években többször is figyelmeztettek arra, hogy túlságosan nagy a magyar gazdaság autóipari kitettsége, és a hagyományos autók gyártásának visszaszorulása komoly gondokat okozhat. Várkonyi Gábor autóipari szakértő szerint „miután az EU világossá tette, hogy környezetvédelmi szempontból kizárólag az elektromos autózást tekinti támogatandónak, adja magát, hogy bármely országnak, amely az autóiparra épített, be kell szállnia az elektromos autók szegmensébe”.

Az Európai Unió 2018-ban döntött az autóipar szén-dioxid-kibocsátásának szigorításáról: 2020-tól egy-egy gyártó termékcsaládjának modelljeire átlagosan 95 gramm szén-dioxid/kilométer kibocsátás a célszám, ennek átlépésekor büntetést kell fizetni; ha egy cég ezt tartani akarja, akkor legalább részben elektromos autókat kell gyártania. 2025-től még alacsonyabb szinten húzzák majd meg a kibocsátási maximumokat. Várkonyi szerint emiatt az európai autógyártók is kényszerpályán mozognak. „Mindegy, hogy a piac vagy a vásárlók mit akarnak, a gyártók elektromos autókat fognak eladni jelentős mennyiségben, ha túl akarják élni a kvóták miatti büntetéseket. Ehhez viszont nagyon sok akkumulátor kell.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.