Visszavált téli üzemmódba a közútkezelő

  • MTI/narancs.hu
  • 2020. március 23.

Belpol

Miért? Nézzen ki az ablakon.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. jelezte az MTI-nek, az időjárásra való tekintettel visszavált téli üzemmódra, tehát 12 órás váltott műszakokban, 0-24 órás szolgálat mellett végzi majd a szükséges síkosságmentesítési és hóeltakarítási munkákat.

Kiemelték: a szakemberek arra kérik a közlekedőket, hogy a jelenlegi koronavírus miatt elrendelt veszélyhelyzetben fogadják meg a hatóságok kérését, tanácsait és ha tehetik, maradjanak otthon!

Akiknek mindenképpen útra kell kelni a havazásban érintett területeken, tőlük fokozott óvatosságot kérnek, illetve azt, hogy utazásuk előtt mindenképpen tájékozódjanak a www.utinform.hu oldalon az aktuális útviszonyokról és forgalmi helyzetről. Az elmúlt hetek tavaszias időjárása nyomán sokan már lecserélték téli gumijaikat, nyári abroncsokkal ugyanakkor a havazásban, esetleges hófúvással érintett területeken nem javasolják az elindulást a szakemberek.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat közben az MTI-vel azt közölte, hogy a középső országrészben hózáporokból kis területen eshet 1-2 centiméter hó. Szintén a kora reggeli óráktól kelet felől érkezik egy kiterjedtebb csapadéksáv (jobbára hó, de néhol havas eső, esetleg gyenge eső is előfordulhat, ez délelőttől lehetséges). Az ország északi felén legfeljebb lepelnyi réteg alakulhat ki, ám az ország déli felén akár 5, 6 centiméter tapadó hó eshet (nagyobb mennyiségre a Dél-Alföldön és Baranyában lehet számítani). A Mecsekben azonban, ahol jobbára porhó valószínű, a viharos északkeleti szél hófúvást okozhat (főként estétől) gondokat.

A havazás veszélye miatt Tolna, Baranya és Bács-Kiskun megyére adtak ki elsőfokú figyelmeztetést. Baranya megyére a hófúvás veszélye miatt is elsőfokú figyelmeztetés van érvényben.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.