Viszlát közpénz jelleg! A kormány öt új vagyonkezelő közérdekű alapítványt hoz létre

  • narancs.hu
  • 2021. április 1.

Belpol

Jelentős állami vagyon veszítheti így el a közpénz jellegét.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtöki közleménye szerint öt új vagyonkezelő közérdekű alapítványt hoz létre a kormány - írja a 444. Mint megjegyzik, ilyenek alá helyezik hamarosan a hazai egyetemek nagy részét és közéjük tartozik az óriási vagyonnal támogatott MCC nevű tehetséggondozó vagy a Millenáris Park új tulajdonosa is.

A lap azt írja: ezek az alapítványok jelentős állami vagyont (indításként legalább 600 millió forintot)  kapnak, és ennek nyomán ezek a javak el is vesztik közpénz jellegüket, a továbbiakban pedig a Fidesz-kormány által kinevezett kurátorok veszik át a vagyon elköltésének feladatát. Vagyis innentől kezdve e kuratóriumok kikerülnek az állami befolyás alól, ráadásul - egy friss törvényjavaslat jóvoltából -  a működésükre vonatkozó szabályok többsége csak kétharmaddal lesz módosítható, a kuratóriumok pedig megkapják az alapítói jogokat is.

Az eddig alapítványi tulajdonba vett egyetemeken kívül alapítványi fenntartású lesz a Debreceni, a Nyíregyházi, az Óbudai, a Pécsi, a Szegedi, a Semmelweis, a Testnevelési, a Táncművészeti, a Budapesti Gazdasági, a Tokaj-Hegyalja és a Dunaújvárosi Egyetem.

Az ITM csütörtöki közleményében az alábbi új közalapítványok létrehozása szerepel:

  • Hauszmann Alapítvány, amely részben Hauszmann Alajos életművét gondozza
  • Jövő Nemzedék Földje Alapítvány, amely mező- és erdőgazdasági földeket kezel  és agrárképzéssel foglalkozik
  • Magyar Kultúráért Alapítvány, amely nevelési-oktatási, kulturális tevékenységeket finanszíroz
  • Makovecz Campus Alapítvány, ami a piliscsabai campus épületeit kezeli.
  • MOL - Új Európa Alapítvány, ami a sport, a művészet és a tudomány területén kiemelkedő gyermekek, fiatalok tehetségének kiteljesítését könnyítené meg.

(444.hu)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.