Vita az adórendőrségről: Kántor! Áfa! Keresd!

  • Vultur Csaba
  • 1998. december 3.

Belpol

A kormány nem vonja vissza az adórendőrség felállításáról szóló törvénytervezetet, annak ellenére, hogy komoly ellenállásba ütközött a parlamentben. A tervezet egyelőre csak az alkotmányügyi bizottság támogatását bírja; a költségvetési és a házbizottság, az ellenzék és az adatvédelmi biztos elutasítja. Sőt a javaslattal elvileg egyetértő kormánypártok frakciói is kérték a kormánytól, dolgozza át javaslatát. Kompromisszum gyanánt elérték, hogy módosító indítványaikat a kormány vegye figyelembe.
A kormány nem vonja vissza az adórendőrség felállításáról szóló törvénytervezetet, annak ellenére, hogy komoly ellenállásba ütközött a parlamentben. A tervezet egyelőre csak az alkotmányügyi bizottság támogatását bírja; a költségvetési és a házbizottság, az ellenzék és az adatvédelmi biztos elutasítja. Sőt a javaslattal elvileg egyetértő kormánypártok frakciói is kérték a kormánytól, dolgozza át javaslatát. Kompromisszum gyanánt elérték, hogy módosító indítványaikat a kormány vegye figyelembe.

A kormány az adórendőrség felállításával a "jelenleginél célszerűbb" eszközöket kíván az állam kezébe adni ahhoz, hogy érvényesülhessen az arányos közteherviselés, és csökkenjen a gazdasági bűnözés. A törvényjavaslat általános indoklása szerint azért van szükség a szervezet felállítására, mert nem sikerült visszaszorítani az államháztartás bevételeit kiemelkedően veszélyeztető bűncselekmények számát, és ezek elkövetési értéke is egyre nő, ráadásul "a tisztességes adózók egyre kevésbé hisznek abban, hogy az adórövidítést rutin szerint elkövető személyeknek tényleges kockázatot kell vállalniuk tetteikért".

Elutasítás és kompromisszum

Orbán Viktor miniszterelnök szerint amennyiben az adórendőrség nem kezdi meg működését a jövő év elején, veszélybe kerül a költségvetés bevételi oldala. A kormányszóvivő pedig úgy fogalmazott: a tisztességes adófizetőknek nincs félnivalójuk, ám évente 3000 milliárd forint tűnik el a feketegazdaságban, és ha ennek csupán egy részét be tudná szedni az állam, akkor több jutna utakra, nyugdíjakra, az egészségügyre, sőt akár az adók csökkentésére is.

Egyáltalán nem biztos azonban, hogy az adórendőrség kényszerítő eszközökkel (lőfegyver, bilincs, kontírozó könyvelés szagára kondicionált kutya) megtámogatott emberei - az eredeti terveknek megfelelően - 1999. január 1-jétől akcióba lendülhetnek. A tervezet ugyanis komoly ellenállásba ütközött a parlamentben. Az ellenzék, valamint a költségvetési és a házbizottság elutasítása mellett még a kormánypárti frakciók is az kérték a kormánytól: átdolgozásra vonja vissza a javaslatot. A kormánypártok elvileg támogatják ugyan az adórendőrség felállítását, sok tekintetben azonban egyetértenek az adatvédelmi biztos érvelésével is, aki szerint ez a tervezet még módosító indítványokkal sem állná meg a helyét. A kormánypárti frakcióknak kompromisszumos megoldásként sikerült elérniük, hogy módosító indítványaikat a kormány figyelembe fogja venni, de a tervezetet vissza nem vonja.

Pedig, a jelek szerint, a kormány annyira meg volt győződve arról, tervezete átmegy a parlamenten, hogy az APEH költségvetésében már szerepel a szervezet felállításához szükséges 2,8 milliárd forintos többletkiadás fedezete. Az új nyomozó hatóság 240 fővel működne (közülük közel nyolcvanan az APEH Bűnügyi Igazgatóságának budapesti központjában, a többiek a megyéknél). Bér- és járulékköltségeikre 1,3 milliárdot, működési költségre 0,7 milliárdot szánna a kormány, egyszeri dologi kiadásokra (asztal, szék, számítógép, autó, fegyver) pedig 800 millió forintot költenének. Az adórendőrség állományába részben az APEH-től kerülnének át szakemberek, illetve az ilyen típusú büntetőeljárások területén már régebb óta dolgozó szakembereket alkalmaznának.

Indoklás és bírálat

A kormány előszeretettel hivatkozik nyugati példákra, hogy például Hollandiában és Németországban is működnek hasonló intézmények. Valóban működnek, ismerik el a tervezet bírálói, csakhogy az ottani "adórendőrök" feladata más: egy-egy konkrét ügyben, a felgyülemlett adatok ismeretében, nekik kell eldönteniük, elegendő információ áll-e rendelkezésre ahhoz, hogy a rendőrség lefolytathassa az eljárást a vélelmezett adócsaló ellen.

Ugyanezt meg lehetne oldani itthon is, de ahelyett, hogy a rendőrséget erősítenék meg (adószakértőkkel és pluszpénzzel) a speciális feladatok ellátására, egy újabb szervezetet kívánnak létrehozni feleslegesen, mondta lapunknak Hack Péter (SZDSZ). Szerinte ilyen alapon akár a környezetvédelmi minisztérium is igényt tarthatna környezetvédelmi rendőrségre a környezeti károkozások növekvő száma miatt.

Az alkotmányügyi bizottság ülésén - amely aggályai megfogalmazása mellett végül igent mondott a beterjesztésre - az adatvédelmi biztos is jelezte, hogy súlyos kifogásai vannak a javaslattal szemben. Majtényi László - akinek csupán néhány óra állt rendelkezésére, hogy beterjesztése előtt véleményezhesse a törvényjavaslatot - elmondta: a tervezet nem felel meg az adatvédelem alkotmányos feltételeinek, ugyanis nem határozza meg, hogy az adórendőrök milyen adatokat kezelhetnek, és azokhoz pontosan hogyan juthatnak hozzá. (Szakértők külön felhívják a figyelmet arra a veszélyre, hogy a szervezetet fedővállalatok alapítására is feljogosítanák; az álkönyvelő, ál-adótanácsadó cégek nyilvánvaló szándéka a titkos adatgyűjtés lenne.) Majtényi elmondta: a javaslatnak nincs normaszövege, ebből adódóan rendelkezései pontatlanok, nehezen értelmezhetők.

Ki lenne a góré?

A kormánypártok és az ellenzék abban sem ért egyet, hogy milyen szavazati aránnyal kellene elfogadni a törvényt. Az ellenzéki pártok ragaszkodnak ahhoz, hogy - mivel a tervezet kényszerítő eszközök alkalmazására is feljogosítaná az adónyomozókat - a törvényt kétharmados többséggel kell szentesíteni, hasonlóan a fegyveres testületek működését szabályozó törvényekhez, a kormány szerint viszont elég lenne az egyszerű többség is. Az adónyomozót ugyanakkor nem fegyveres testület tagjaként, hanem köztisztviselőként nevesíti a javaslat. Ezzel érdekes helyzetbe kerül az APEH elnöke (és a pénzügyminiszter) is: a törvényjavaslat a fegyverhasználat kapcsán utal arra, hogy e tekintetben a rendvédelmi szervek tagjainak fegyverhasználatára vonatkozó szabályok az irányadók. Ám ha az adórendőrök rendvédelmi szerv tagjai, úgy az APEH elnöke nem lehet a főnökük.

Egy - névtelenséghez ragaszkodó - szakértő furcsa aránytalanságra hívta fel a figyelmet: az APEH a hatáskörébe tartozó ügyek kapcsán évente körülbelül 700 esetben tesz feljelentést - ehhez képest foglalkoztatna 240 főt az adórendőrség. A rendőrség hatáskörébe tartozó, ismertté vált bűncselekmények száma tavaly úgy félmillió volt - a rendőri állomány azonban mintegy 30 ezer főből áll, nem pedig százhetvenvalahány ezerből.

Ellenzéki képviselők és szakértők állítják, hogy ez a törvény nem állná ki az Alkotmánybíróság (AB) kontrollját. Az azonban elképzelhető, hogy mire az AB megsemmisíti a törvényt - történjen ez mégoly gyorsan is -, többen már előzetes letartóztatásban ülnek, például számviteli fegyelem megsértése vagy nyugtaadás elmulasztása miatt.

Vultur Csaba

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.