Vita az adórendőrségről: Kántor! Áfa! Keresd!

  • Vultur Csaba
  • 1998. december 3.

Belpol

A kormány nem vonja vissza az adórendőrség felállításáról szóló törvénytervezetet, annak ellenére, hogy komoly ellenállásba ütközött a parlamentben. A tervezet egyelőre csak az alkotmányügyi bizottság támogatását bírja; a költségvetési és a házbizottság, az ellenzék és az adatvédelmi biztos elutasítja. Sőt a javaslattal elvileg egyetértő kormánypártok frakciói is kérték a kormánytól, dolgozza át javaslatát. Kompromisszum gyanánt elérték, hogy módosító indítványaikat a kormány vegye figyelembe.
A kormány nem vonja vissza az adórendőrség felállításáról szóló törvénytervezetet, annak ellenére, hogy komoly ellenállásba ütközött a parlamentben. A tervezet egyelőre csak az alkotmányügyi bizottság támogatását bírja; a költségvetési és a házbizottság, az ellenzék és az adatvédelmi biztos elutasítja. Sőt a javaslattal elvileg egyetértő kormánypártok frakciói is kérték a kormánytól, dolgozza át javaslatát. Kompromisszum gyanánt elérték, hogy módosító indítványaikat a kormány vegye figyelembe.

A kormány az adórendőrség felállításával a "jelenleginél célszerűbb" eszközöket kíván az állam kezébe adni ahhoz, hogy érvényesülhessen az arányos közteherviselés, és csökkenjen a gazdasági bűnözés. A törvényjavaslat általános indoklása szerint azért van szükség a szervezet felállítására, mert nem sikerült visszaszorítani az államháztartás bevételeit kiemelkedően veszélyeztető bűncselekmények számát, és ezek elkövetési értéke is egyre nő, ráadásul "a tisztességes adózók egyre kevésbé hisznek abban, hogy az adórövidítést rutin szerint elkövető személyeknek tényleges kockázatot kell vállalniuk tetteikért".

Elutasítás és kompromisszum

Orbán Viktor miniszterelnök szerint amennyiben az adórendőrség nem kezdi meg működését a jövő év elején, veszélybe kerül a költségvetés bevételi oldala. A kormányszóvivő pedig úgy fogalmazott: a tisztességes adófizetőknek nincs félnivalójuk, ám évente 3000 milliárd forint tűnik el a feketegazdaságban, és ha ennek csupán egy részét be tudná szedni az állam, akkor több jutna utakra, nyugdíjakra, az egészségügyre, sőt akár az adók csökkentésére is.

Egyáltalán nem biztos azonban, hogy az adórendőrség kényszerítő eszközökkel (lőfegyver, bilincs, kontírozó könyvelés szagára kondicionált kutya) megtámogatott emberei - az eredeti terveknek megfelelően - 1999. január 1-jétől akcióba lendülhetnek. A tervezet ugyanis komoly ellenállásba ütközött a parlamentben. Az ellenzék, valamint a költségvetési és a házbizottság elutasítása mellett még a kormánypárti frakciók is az kérték a kormánytól: átdolgozásra vonja vissza a javaslatot. A kormánypártok elvileg támogatják ugyan az adórendőrség felállítását, sok tekintetben azonban egyetértenek az adatvédelmi biztos érvelésével is, aki szerint ez a tervezet még módosító indítványokkal sem állná meg a helyét. A kormánypárti frakcióknak kompromisszumos megoldásként sikerült elérniük, hogy módosító indítványaikat a kormány figyelembe fogja venni, de a tervezetet vissza nem vonja.

Pedig, a jelek szerint, a kormány annyira meg volt győződve arról, tervezete átmegy a parlamenten, hogy az APEH költségvetésében már szerepel a szervezet felállításához szükséges 2,8 milliárd forintos többletkiadás fedezete. Az új nyomozó hatóság 240 fővel működne (közülük közel nyolcvanan az APEH Bűnügyi Igazgatóságának budapesti központjában, a többiek a megyéknél). Bér- és járulékköltségeikre 1,3 milliárdot, működési költségre 0,7 milliárdot szánna a kormány, egyszeri dologi kiadásokra (asztal, szék, számítógép, autó, fegyver) pedig 800 millió forintot költenének. Az adórendőrség állományába részben az APEH-től kerülnének át szakemberek, illetve az ilyen típusú büntetőeljárások területén már régebb óta dolgozó szakembereket alkalmaznának.

Indoklás és bírálat

A kormány előszeretettel hivatkozik nyugati példákra, hogy például Hollandiában és Németországban is működnek hasonló intézmények. Valóban működnek, ismerik el a tervezet bírálói, csakhogy az ottani "adórendőrök" feladata más: egy-egy konkrét ügyben, a felgyülemlett adatok ismeretében, nekik kell eldönteniük, elegendő információ áll-e rendelkezésre ahhoz, hogy a rendőrség lefolytathassa az eljárást a vélelmezett adócsaló ellen.

Ugyanezt meg lehetne oldani itthon is, de ahelyett, hogy a rendőrséget erősítenék meg (adószakértőkkel és pluszpénzzel) a speciális feladatok ellátására, egy újabb szervezetet kívánnak létrehozni feleslegesen, mondta lapunknak Hack Péter (SZDSZ). Szerinte ilyen alapon akár a környezetvédelmi minisztérium is igényt tarthatna környezetvédelmi rendőrségre a környezeti károkozások növekvő száma miatt.

Az alkotmányügyi bizottság ülésén - amely aggályai megfogalmazása mellett végül igent mondott a beterjesztésre - az adatvédelmi biztos is jelezte, hogy súlyos kifogásai vannak a javaslattal szemben. Majtényi László - akinek csupán néhány óra állt rendelkezésére, hogy beterjesztése előtt véleményezhesse a törvényjavaslatot - elmondta: a tervezet nem felel meg az adatvédelem alkotmányos feltételeinek, ugyanis nem határozza meg, hogy az adórendőrök milyen adatokat kezelhetnek, és azokhoz pontosan hogyan juthatnak hozzá. (Szakértők külön felhívják a figyelmet arra a veszélyre, hogy a szervezetet fedővállalatok alapítására is feljogosítanák; az álkönyvelő, ál-adótanácsadó cégek nyilvánvaló szándéka a titkos adatgyűjtés lenne.) Majtényi elmondta: a javaslatnak nincs normaszövege, ebből adódóan rendelkezései pontatlanok, nehezen értelmezhetők.

Ki lenne a góré?

A kormánypártok és az ellenzék abban sem ért egyet, hogy milyen szavazati aránnyal kellene elfogadni a törvényt. Az ellenzéki pártok ragaszkodnak ahhoz, hogy - mivel a tervezet kényszerítő eszközök alkalmazására is feljogosítaná az adónyomozókat - a törvényt kétharmados többséggel kell szentesíteni, hasonlóan a fegyveres testületek működését szabályozó törvényekhez, a kormány szerint viszont elég lenne az egyszerű többség is. Az adónyomozót ugyanakkor nem fegyveres testület tagjaként, hanem köztisztviselőként nevesíti a javaslat. Ezzel érdekes helyzetbe kerül az APEH elnöke (és a pénzügyminiszter) is: a törvényjavaslat a fegyverhasználat kapcsán utal arra, hogy e tekintetben a rendvédelmi szervek tagjainak fegyverhasználatára vonatkozó szabályok az irányadók. Ám ha az adórendőrök rendvédelmi szerv tagjai, úgy az APEH elnöke nem lehet a főnökük.

Egy - névtelenséghez ragaszkodó - szakértő furcsa aránytalanságra hívta fel a figyelmet: az APEH a hatáskörébe tartozó ügyek kapcsán évente körülbelül 700 esetben tesz feljelentést - ehhez képest foglalkoztatna 240 főt az adórendőrség. A rendőrség hatáskörébe tartozó, ismertté vált bűncselekmények száma tavaly úgy félmillió volt - a rendőri állomány azonban mintegy 30 ezer főből áll, nem pedig százhetvenvalahány ezerből.

Ellenzéki képviselők és szakértők állítják, hogy ez a törvény nem állná ki az Alkotmánybíróság (AB) kontrollját. Az azonban elképzelhető, hogy mire az AB megsemmisíti a törvényt - történjen ez mégoly gyorsan is -, többen már előzetes letartóztatásban ülnek, például számviteli fegyelem megsértése vagy nyugtaadás elmulasztása miatt.

Vultur Csaba

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.