Tízmilliós költségvetési csalás: az ellenőrző kapuk előtt letakarták a nyergesvontatók rendszámát

Bűn

Utólagosan beépített hidraulikus munkahenger segítségével menet közben letakarták egy kevermesi fuvarozási cég három nyergesvontatójának elöl lévő rendszámát, így a közúti ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani a járműveket. A jelentős vagyoni hátrányt okozó üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás bűntette miatt keletkezett kár csaknem 10 millió forint.

Az ügyben a napokban emelt vádat a Gyulai Járási Ügyészség, és az elkövetővel történt egyezségkötést követően a benyújtott vádiratában próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetés kiszabására tett indítványt egy 41 éves büntetlen előéletű kevermesi férfivel szemben, aki vállalkozóként az útdíjjal trükközött.

A fuvarozási vállalkozást vezető Békés megyei férfi 2019-2020-ban más tevékenységek mellett közúti teherszállítással is foglakozott. A cégnek összesen hat nyergesvontatója volt. A férfi és a tehergépjármű vezetőként alkalmazott munkavállalói fuvarozási és közúti áruszállítást végeztek a járművekkel főként a Dél-Alföldön. A szóban forgó időszakban a tehergépjárművek mozgását figyelő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző rendszer (EKÁER-rendszer) a kevermesi cég teherautóval összefüggésben összesen közel 4 ezer szállításra vonatkozó adatot rögzített. Ám feltűnő volt, hogy a közúti teherszállítások során az útdíjfizetési kötelezettségét nem teljes körűen teljesítette a fuvarozási cég.

Az egyéni vállalkozó tulajdonában és üzemben tartásában lévő járművek közül háromba beépítettek egy, a vontatók vezetőfülkéjéből irányítható hidraulikus berendezést, amely arra szolgált, hogy a gépjárművek homlokzatának alsó részén elhelyezett fellépő lenyitásával a járművek első rendszáma menet közben eltakarja, így az útdíjköteles útszakaszon közlekedő járművet az ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani.

A kevermesi cégvezetőnek az így teljesített fuvarok során összesen közel 18 millió forintos útdíjfizetési kötelezettsége keletkezett 2019-2020-ben, ám ebből csupán 8 millió 750 ezer forintot útdíjat fizetett meg. A valós és a trükk nyomán alacsonyabb értékű útdíj közötti különbség 9,2 millió forint volt, állapította meg a minden részletre kiterjedő nyomozás. Ez az összeg nem folyt be a költségvetés kasszájába. A férfi az okozott adóhiányból az eljárás során 5 millió forintot megtérített, a fennmaradó 4,2 milliót pedig ügyészségi indítvány alapján vagyonelkobzással hajtanak be.

Portálunk érdeklődésére az ügy részleteiről a Békés Vérmegyei Főügyészség tájékoztatott. Így derült ki, az adóhatóság pénzügyőr járőrei már 2019 februárjában észrevették egy közúti ellenőrzéskor, hogy a vállalkozás egyik járművét „megbuherálták.” A nyergesvontatót átvizsgálva látták: a motortér felől utólagosan beépítettek hidraulikus munkahengert, amelynek segítségével az ellenőrző pontok elérése előtt a sofőrök letakarták a rendszámot. Ezt követte a vállalkozás és a többi jármű vizsgálata.

A szóban forgó, beépített hidraulikus berendezés a vontatók vezetőfülkéjéből menet közben – megállás és kiszállás nélkül – volt működtethető. Így a sofőrök menet közben, egy-egy ellenőrző kapu előtt eltakarták a jármű rendszámát, majd a kaput elhagyva, rövid idő múlva láthatóvá tették a rendszámtáblát. Az útdíjköteles szakaszon közlekedő járművet az ellenőrző kamera rendszer nem tudta azonosítani, de a közúti közlekedés során a rendszám látható volt.

A nyomozás során számos bizonyítékot beszereztek a nyomozóhatóságok. Megkeresték a kevermesi vállalkozó gazdasági partnereit, akiknek fuvarozást végeztek. Emellett beszerezték az EKÁER-rendszer, valamint a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer adatait is. Mindezeken felül több tanúvallomás és igazságügyi műszaki szakértői vélemény is rendelkezésre állt, amiből töviről hegyire rekonstruálni lehetett a történteket.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.