Tízmilliós költségvetési csalás: az ellenőrző kapuk előtt letakarták a nyergesvontatók rendszámát

Bűn

Utólagosan beépített hidraulikus munkahenger segítségével menet közben letakarták egy kevermesi fuvarozási cég három nyergesvontatójának elöl lévő rendszámát, így a közúti ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani a járműveket. A jelentős vagyoni hátrányt okozó üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás bűntette miatt keletkezett kár csaknem 10 millió forint.

Az ügyben a napokban emelt vádat a Gyulai Járási Ügyészség, és az elkövetővel történt egyezségkötést követően a benyújtott vádiratában próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetés kiszabására tett indítványt egy 41 éves büntetlen előéletű kevermesi férfivel szemben, aki vállalkozóként az útdíjjal trükközött.

A fuvarozási vállalkozást vezető Békés megyei férfi 2019-2020-ban más tevékenységek mellett közúti teherszállítással is foglakozott. A cégnek összesen hat nyergesvontatója volt. A férfi és a tehergépjármű vezetőként alkalmazott munkavállalói fuvarozási és közúti áruszállítást végeztek a járművekkel főként a Dél-Alföldön. A szóban forgó időszakban a tehergépjárművek mozgását figyelő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző rendszer (EKÁER-rendszer) a kevermesi cég teherautóval összefüggésben összesen közel 4 ezer szállításra vonatkozó adatot rögzített. Ám feltűnő volt, hogy a közúti teherszállítások során az útdíjfizetési kötelezettségét nem teljes körűen teljesítette a fuvarozási cég.

Az egyéni vállalkozó tulajdonában és üzemben tartásában lévő járművek közül háromba beépítettek egy, a vontatók vezetőfülkéjéből irányítható hidraulikus berendezést, amely arra szolgált, hogy a gépjárművek homlokzatának alsó részén elhelyezett fellépő lenyitásával a járművek első rendszáma menet közben eltakarja, így az útdíjköteles útszakaszon közlekedő járművet az ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani.

A kevermesi cégvezetőnek az így teljesített fuvarok során összesen közel 18 millió forintos útdíjfizetési kötelezettsége keletkezett 2019-2020-ben, ám ebből csupán 8 millió 750 ezer forintot útdíjat fizetett meg. A valós és a trükk nyomán alacsonyabb értékű útdíj közötti különbség 9,2 millió forint volt, állapította meg a minden részletre kiterjedő nyomozás. Ez az összeg nem folyt be a költségvetés kasszájába. A férfi az okozott adóhiányból az eljárás során 5 millió forintot megtérített, a fennmaradó 4,2 milliót pedig ügyészségi indítvány alapján vagyonelkobzással hajtanak be.

Portálunk érdeklődésére az ügy részleteiről a Békés Vérmegyei Főügyészség tájékoztatott. Így derült ki, az adóhatóság pénzügyőr járőrei már 2019 februárjában észrevették egy közúti ellenőrzéskor, hogy a vállalkozás egyik járművét „megbuherálták.” A nyergesvontatót átvizsgálva látták: a motortér felől utólagosan beépítettek hidraulikus munkahengert, amelynek segítségével az ellenőrző pontok elérése előtt a sofőrök letakarták a rendszámot. Ezt követte a vállalkozás és a többi jármű vizsgálata.

A szóban forgó, beépített hidraulikus berendezés a vontatók vezetőfülkéjéből menet közben – megállás és kiszállás nélkül – volt működtethető. Így a sofőrök menet közben, egy-egy ellenőrző kapu előtt eltakarták a jármű rendszámát, majd a kaput elhagyva, rövid idő múlva láthatóvá tették a rendszámtáblát. Az útdíjköteles szakaszon közlekedő járművet az ellenőrző kamera rendszer nem tudta azonosítani, de a közúti közlekedés során a rendszám látható volt.

A nyomozás során számos bizonyítékot beszereztek a nyomozóhatóságok. Megkeresték a kevermesi vállalkozó gazdasági partnereit, akiknek fuvarozást végeztek. Emellett beszerezték az EKÁER-rendszer, valamint a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer adatait is. Mindezeken felül több tanúvallomás és igazságügyi műszaki szakértői vélemény is rendelkezésre állt, amiből töviről hegyire rekonstruálni lehetett a történteket.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.