Tízmilliós költségvetési csalás: az ellenőrző kapuk előtt letakarták a nyergesvontatók rendszámát

Bűn

Utólagosan beépített hidraulikus munkahenger segítségével menet közben letakarták egy kevermesi fuvarozási cég három nyergesvontatójának elöl lévő rendszámát, így a közúti ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani a járműveket. A jelentős vagyoni hátrányt okozó üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás bűntette miatt keletkezett kár csaknem 10 millió forint.

Az ügyben a napokban emelt vádat a Gyulai Járási Ügyészség, és az elkövetővel történt egyezségkötést követően a benyújtott vádiratában próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetés kiszabására tett indítványt egy 41 éves büntetlen előéletű kevermesi férfivel szemben, aki vállalkozóként az útdíjjal trükközött.

A fuvarozási vállalkozást vezető Békés megyei férfi 2019-2020-ban más tevékenységek mellett közúti teherszállítással is foglakozott. A cégnek összesen hat nyergesvontatója volt. A férfi és a tehergépjármű vezetőként alkalmazott munkavállalói fuvarozási és közúti áruszállítást végeztek a járművekkel főként a Dél-Alföldön. A szóban forgó időszakban a tehergépjárművek mozgását figyelő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző rendszer (EKÁER-rendszer) a kevermesi cég teherautóval összefüggésben összesen közel 4 ezer szállításra vonatkozó adatot rögzített. Ám feltűnő volt, hogy a közúti teherszállítások során az útdíjfizetési kötelezettségét nem teljes körűen teljesítette a fuvarozási cég.

Az egyéni vállalkozó tulajdonában és üzemben tartásában lévő járművek közül háromba beépítettek egy, a vontatók vezetőfülkéjéből irányítható hidraulikus berendezést, amely arra szolgált, hogy a gépjárművek homlokzatának alsó részén elhelyezett fellépő lenyitásával a járművek első rendszáma menet közben eltakarja, így az útdíjköteles útszakaszon közlekedő járművet az ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani.

A kevermesi cégvezetőnek az így teljesített fuvarok során összesen közel 18 millió forintos útdíjfizetési kötelezettsége keletkezett 2019-2020-ben, ám ebből csupán 8 millió 750 ezer forintot útdíjat fizetett meg. A valós és a trükk nyomán alacsonyabb értékű útdíj közötti különbség 9,2 millió forint volt, állapította meg a minden részletre kiterjedő nyomozás. Ez az összeg nem folyt be a költségvetés kasszájába. A férfi az okozott adóhiányból az eljárás során 5 millió forintot megtérített, a fennmaradó 4,2 milliót pedig ügyészségi indítvány alapján vagyonelkobzással hajtanak be.

Portálunk érdeklődésére az ügy részleteiről a Békés Vérmegyei Főügyészség tájékoztatott. Így derült ki, az adóhatóság pénzügyőr járőrei már 2019 februárjában észrevették egy közúti ellenőrzéskor, hogy a vállalkozás egyik járművét „megbuherálták.” A nyergesvontatót átvizsgálva látták: a motortér felől utólagosan beépítettek hidraulikus munkahengert, amelynek segítségével az ellenőrző pontok elérése előtt a sofőrök letakarták a rendszámot. Ezt követte a vállalkozás és a többi jármű vizsgálata.

A szóban forgó, beépített hidraulikus berendezés a vontatók vezetőfülkéjéből menet közben – megállás és kiszállás nélkül – volt működtethető. Így a sofőrök menet közben, egy-egy ellenőrző kapu előtt eltakarták a jármű rendszámát, majd a kaput elhagyva, rövid idő múlva láthatóvá tették a rendszámtáblát. Az útdíjköteles szakaszon közlekedő járművet az ellenőrző kamera rendszer nem tudta azonosítani, de a közúti közlekedés során a rendszám látható volt.

A nyomozás során számos bizonyítékot beszereztek a nyomozóhatóságok. Megkeresték a kevermesi vállalkozó gazdasági partnereit, akiknek fuvarozást végeztek. Emellett beszerezték az EKÁER-rendszer, valamint a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer adatait is. Mindezeken felül több tanúvallomás és igazságügyi műszaki szakértői vélemény is rendelkezésre állt, amiből töviről hegyire rekonstruálni lehetett a történteket.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.