Tízmilliós költségvetési csalás: az ellenőrző kapuk előtt letakarták a nyergesvontatók rendszámát

Bűn

Utólagosan beépített hidraulikus munkahenger segítségével menet közben letakarták egy kevermesi fuvarozási cég három nyergesvontatójának elöl lévő rendszámát, így a közúti ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani a járműveket. A jelentős vagyoni hátrányt okozó üzletszerűen elkövetett költségvetési csalás bűntette miatt keletkezett kár csaknem 10 millió forint.

Az ügyben a napokban emelt vádat a Gyulai Járási Ügyészség, és az elkövetővel történt egyezségkötést követően a benyújtott vádiratában próbaidőre felfüggesztett börtönbüntetés kiszabására tett indítványt egy 41 éves büntetlen előéletű kevermesi férfivel szemben, aki vállalkozóként az útdíjjal trükközött.

A fuvarozási vállalkozást vezető Békés megyei férfi 2019-2020-ban más tevékenységek mellett közúti teherszállítással is foglakozott. A cégnek összesen hat nyergesvontatója volt. A férfi és a tehergépjármű vezetőként alkalmazott munkavállalói fuvarozási és közúti áruszállítást végeztek a járművekkel főként a Dél-Alföldön. A szóban forgó időszakban a tehergépjárművek mozgását figyelő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző rendszer (EKÁER-rendszer) a kevermesi cég teherautóval összefüggésben összesen közel 4 ezer szállításra vonatkozó adatot rögzített. Ám feltűnő volt, hogy a közúti teherszállítások során az útdíjfizetési kötelezettségét nem teljes körűen teljesítette a fuvarozási cég.

Az egyéni vállalkozó tulajdonában és üzemben tartásában lévő járművek közül háromba beépítettek egy, a vontatók vezetőfülkéjéből irányítható hidraulikus berendezést, amely arra szolgált, hogy a gépjárművek homlokzatának alsó részén elhelyezett fellépő lenyitásával a járművek első rendszáma menet közben eltakarja, így az útdíjköteles útszakaszon közlekedő járművet az ellenőrző rendszer nem tudta azonosítani.

A kevermesi cégvezetőnek az így teljesített fuvarok során összesen közel 18 millió forintos útdíjfizetési kötelezettsége keletkezett 2019-2020-ben, ám ebből csupán 8 millió 750 ezer forintot útdíjat fizetett meg. A valós és a trükk nyomán alacsonyabb értékű útdíj közötti különbség 9,2 millió forint volt, állapította meg a minden részletre kiterjedő nyomozás. Ez az összeg nem folyt be a költségvetés kasszájába. A férfi az okozott adóhiányból az eljárás során 5 millió forintot megtérített, a fennmaradó 4,2 milliót pedig ügyészségi indítvány alapján vagyonelkobzással hajtanak be.

Portálunk érdeklődésére az ügy részleteiről a Békés Vérmegyei Főügyészség tájékoztatott. Így derült ki, az adóhatóság pénzügyőr járőrei már 2019 februárjában észrevették egy közúti ellenőrzéskor, hogy a vállalkozás egyik járművét „megbuherálták.” A nyergesvontatót átvizsgálva látták: a motortér felől utólagosan beépítettek hidraulikus munkahengert, amelynek segítségével az ellenőrző pontok elérése előtt a sofőrök letakarták a rendszámot. Ezt követte a vállalkozás és a többi jármű vizsgálata.

A szóban forgó, beépített hidraulikus berendezés a vontatók vezetőfülkéjéből menet közben – megállás és kiszállás nélkül – volt működtethető. Így a sofőrök menet közben, egy-egy ellenőrző kapu előtt eltakarták a jármű rendszámát, majd a kaput elhagyva, rövid idő múlva láthatóvá tették a rendszámtáblát. Az útdíjköteles szakaszon közlekedő járművet az ellenőrző kamera rendszer nem tudta azonosítani, de a közúti közlekedés során a rendszám látható volt.

A nyomozás során számos bizonyítékot beszereztek a nyomozóhatóságok. Megkeresték a kevermesi vállalkozó gazdasági partnereit, akiknek fuvarozást végeztek. Emellett beszerezték az EKÁER-rendszer, valamint a Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer adatait is. Mindezeken felül több tanúvallomás és igazságügyi műszaki szakértői vélemény is rendelkezésre állt, amiből töviről hegyire rekonstruálni lehetett a történteket.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.