Giccs, cirkusz, Erdély

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. február 21.

Diplomáciai jegyzet

Itt egy néhány évvel ezelőtt kreált zászlóról van szó. Nem öndefiníciós igény hívta azt életre, hanem az aktuális politika. E politika „megrendelője” a magyar kormány, ami ezzel a nemzeti giccsbe hajló cirkusszal próbálja a jövő évi választásokhoz mozgósítani, hiszterizálni az erdélyi magyarokat.

Mint hallom, a román parlamentre is kifüggesztik a különböző tájegységek „nem hivatalos, de a közösségek által elfogadott” zászlóit, közöttük legalább egy székelyföldit is. A törvényhozás ezzel szeretné bizonyítani: egyrészt nem hajlandó belemenni abba a vitába, amit a magyar kormány provokált ki, másrészt elismeri állampolgárainak azon jogát, hogy szimbólumaikat használhassák.

Nos, azt természetesnek kell vennünk, hogy a közösségek – identitásuk védelme, illetve kifejezése érdekében – szimbólumokkal definiálják önmagukat, és autonómiájuk szélesítésére törekednek. Ezt a lehetőséget az erdélyi magyarságnak is garantálni kell. Ugyanakkor látnunk kell azt is, hogy itt egy néhány évvel ezelőtt kreált zászlóról van szó, ami jól mutatja, hogy nem öndefiníciós igény hívta azt életre, hanem az aktuális – nem erdélyi, még csak nem is romániai – politika. E politika „megrendelője” ugyanis a magyar kormány, ami ezzel a nemzeti giccsbe hajló cirkusszal próbálja a jövő évi választásokhoz mozgósítani, hiszterizálni az erdélyi magyarokat, akik közül egyre többnek van magyar állampolgársága, így magyar szavazati joga is.


Fotó: MTI

 

A helyzet mindazonáltal nagyon súlyos, mert az a politika, ami idevezetett, egy bűnös és felelőtlen, ám mégis átgondolt szándék következménye, kivitelezésében a magyar kormány pont olyan következetes, mint őrült gazdaságpolitikája, oktatáspolitikája, kultúrpolitikája stb. megvalósításában.

Orbán Viktor, amint miniszterelnök lett, azonnal hozzákezdett nem csak a magyar demokratikus intézményrendszer tönkretételéhez – médiatörvény, választójogi törvény és hosszan sorolhatnánk még –, de a szomszédos államokkal addig példamutatóan ápolt bilaterális kapcsolataink ellehetetlenítésébe is. Az úgynevezett Trianon-törvény és a kettős állampolgársági törvény volt az első felütés; ezzel Orbán azt kívánta tudatosítani, hogy immár nem csak lélekben tekinti magát „tizenötmillió magyar” miniszterelnökének.

Aztán tovább folyt a korábbi bilaterális kapcsolatok rongálása, legalább olyan ütemben, mint a magyar demokratikus közállapotoké. Csak emlékeztetni szeretnék: az előző kormányok közös kormányüléseket tartottak minden évben; lehet azt mondani – miként a Fidesz teszi –, hogy ezek formálisak voltak, csakhogy ez nem igaz. Az a személyes kapcsolat, amit a korábbi magyar miniszterek román, szerb, horvát, szlovén, osztrák, szlovák kollégáikkal ápoltak, nem csak a kétoldalú viszonyok fejlődését segítette, de egyfajta közös uniós ethosz kialakulását is. Nos, az Orbán-kormánynak ilyesmire nincs szüksége, azt jól látjuk már egy ideje. Ezért nagy valószínűséggel a jövő tavaszi magyarországi választásokig – melyeknek egyik kormánypárti fő üzenete az unióellenesség lesz – a helyzet csak romlani fog, adott esetben fokozódó mértékben. Különösen szomszédainkkal, s elsősorban Romániával, ahol a legtöbb határon túli magyar él.

Az erdélyi magyarok számára épp ezért nagyon fontos lenne, ha az RMDSZ – mely ténylegesen érdekeik egyetlen védelmezője maradt – visszakerülne a kormányba, ugyanakkor persze ez egész Romániának hasznára lenne, a politikai kiegyensúlyozottság miatt. A Nemzeti Liberális Pártról, mely tagja a román kabinetnek, sok jót nemigen lehet mondani, mostani vezetői mintha épp úgy vesztükbe rohannának, ahogy Orbán pártja, sodorva természetesen magukkal az egész társadalmat. A nagyobbik kormánypárt, a szocialisták, rögtönöznek, s több, általuk meghozott törvény nem kisebb veszélyt jelent a demokráciára nézve, mint a magyar jobboldal botránytörvényei. De Romániában legalább a gazdasági bajokat igyekeznek racionális politikával és nemzetközi együttműködéssel orvosolni. És nem unióellenesek, továbbá odafigyelnek arra, amit intő példaként Washington számukra üzen.

A magyar állampolgárság megadásának erőltetése a határon túli magyarok számára már most felgyorsította a kivándorlást. No, nem Magyarországra, hanem Nyugatra, ahol egyelőre még egy magyar útlevéllel könnyebb boldogulni, mint például a románnal. A kivándorlás hosszabb távon megpecsételheti az RMDSZ sorsát; a párt már a tavaly decemberi választásokkor is alig jutott be a parlamentbe. Épp ezért az erdélyi magyar érdekek politikai védelmét a jövőben egyre kockázatosabb lesz szigorúan etnikai pártok révén garantálni, így alighanem olyan konstrukciókon is el kell majd gondolkodni, amelyek átlépik az etnikai határt; azaz konkrét érdekek és ideológiák jegyében magyaroknak és románoknak össze kell tudni fogniuk.

Viszont nem kétséges: ez Orbán Viktornak és székely zászlós Fideszének alighanem a rémálmok egyike.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.