Hogyan váljunk latorállammá?

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. június 1.

Diplomáciai jegyzet

Persze értem én, hogy az ember nem akar hinni a szemének, és felfoghatatlan számára, hogyan kerülhetett fel Orbán Viktor Magyarországa a latorállamok listájára, miközben még szól a Klub Rádió, vannak ellenzéki pártok, megjelenhet az ÉS, a Narancs, s csak épp a kormánypárti lapokat és az odatartozó elektronikus sajtót meg hírcentrumot cenzúrázzák. Ám jobb szembenézni a ténnyel: Magyarország fenn van azon a bizonyos bűnlistán.

Mamata Banerjee, India egyik, lélekszámarányát tekintve legnagyobb államának, Nyugat-Bengálnak a főminisztere komoly küzdelmet folytat a baloldallal. A mögötte álló Összindiai Trinamool Kongresszus Párt nagyon dinamikusan tör előre, Banerjee pedig bollywoodi fordulatoktól sem mentes stílussal igazolja minduntalan vissza a belé vetett bizalmat.

Pár hete egzaltált hívei összevertek egy kémiaprofesszort, aki e-mailben küldött szét egy Banerjee-ről készült karikatúrát. Politikai rámenősségét szóvá tevő egyetemisták előtt pedig a főminiszter a minap azt nyilatkozta: marxista ellenfelei maoista lázadókkal összeesküdve, „akiket olykor észak-koreai, olykor venezuelai vagy magyarországi források pénzelnek”, a pakisztáni hírszerzéssel karöltve, elhiteltelenítését, sőt meggyilkolását tervezték (The Washington Post). Az esetről szintén beszámoló The Wall Street Journal malíciózusan csak annyit írt, a politikus a jelek szerint „egy kicsit paranoiásnak tűnik”.

A jelenséget és a politikust így is lehet jellemezni, meg úgy is, hogy rutinosan populista. Nincs másról szó, minthogy ellenfeleit olyanokkal hozza összefüggésbe, akiket – jelen esetben amiket – az egész világ okkal megvet, rossznak, gyanúsnak és tisztességtelennek tart. Ilyen Kim Dzsong Ün Észak-Koreája, Hugo Chávez Venezuelája és…

…de álljunk meg egy pillanatra, azért Orbán Viktor Magyarországa talán mégsem ilyen. Még. És egyébként is az, hogy a köztévé következetesen hazudik, a kereskedelmi csatornák pedig mélyen behajolnak a kormányelvárásoknak, hogy ostoba alaptörvényt és általában törvényeket hoznak és manipulálják a legfontosabb független intézményeket, az csak nem lehet olyan fajsúlyos hír, hogy sikerrel példálózhasson vele valaki a messzi, nyugat-bengáli Kalkuttában?

De bizony!

Hogy Orbán – Kim és Chávez társaságában – kénytelen szembenézni egy efféle közmegítéléssel, két év kormányzás után valóban példátlan teljesítmény, de ne legyen senkinek kétsége: megfordíthatatlan folyamat lenne ez még akkor is, ha az érintettek – a kudarcokból és szomorú tényekből okulva – gyorsan változtatnának az eddigi irányon. Ámde eszük ágában sincs változtatni.

Merthogy mi történik: Martonyi János egyik nap – ráolvasásszerűen – kijelenti, vége a Magyarországra „kényszerített” feketebárány-szerepnek, aztán másnap Kövér László útszéli szitkozódások közepette az eddig igen barátságos és visszafogott Romániát is visszakényszeríti a Magyarország körüli kisantantgyűrűbe. Ráadásul – az európai értékek még nagyobb dicsőségére – egy vitatott írócskát temettet teljes állami pompával. Februárban, berlini fogadkozások közepette, Lázár János ünnepélyesen megígéri, vége a mindenkivel szembeni offenzíváknak, hogy aztán most hadat üzenjen Amerikának, azzal vádaskodva: idegen érdekek szolgálatáért cserébe az pénzeli a Fidesszel szembeni demokratikus ellenzék pártjait.

Miféle ország legyen egy efféle Magyarország, ha nem latorállam (rogue state)?

Pár hónapja, a világ vezető művészeti lapja, a The Art Newspaper címoldalán jelentette meg bíráló cikkét arról, hogy a magyar kormány fokozza a művészekre és intézményeikre a nyomást, és saját politikai céljai szolgálatába igyekszik kényszeríteni őket. A cikk gyakorlatilag a kultúrélet szisztematikus szétrombolására tett összes kormányzati intézkedését akkurátusan felsorolja.

Nemrég az egyedülálló párizsi Galerie Denise René, a már meglevő biztosítási állami garanciák dacára visszamondta az együttműködést az egri Kepes Központtal. A tervekben egy olyan kiállítás megrendezése szerepelt, melynek a tudomány, technika és művészet összefüggéseinek bemutatása lett volna a feladata, s ehhez a galéria egyedülálló műtárgyakat adott volna kölcsön. A lemondás oka: nem hajlandók együttműködni azzal az országgal, melynek kormánya a civilizáció alapvető normáit sem tartja tiszteletben.


Egyik barátom, filmkritikus, ott szorongott száz és száz, a világ minden szögletéből Cannes-ba sereglett kollégájával az idei filmfesztivál egyik záróvetítésén, ahol a Pálfi György és Tarr Béla nevével fémjelzett Final Cutot ünnepelte a közönség. A rendezvény ügyvezető igazgatója, Thierry Frémaux, méltatva a filmet, erőteljes szavakkal ítélte el a magyar kormányt, amely ellehetetleníti, sőt tönkreteszi – egyebek mellett – a magyar filmkultúrát is. Véleményét aztán elismételte a France 24-nek adott interjújában is. Megjegyzem, 2010-ben az Orbán-kormány még kifejezetten a magyar filmipar támogatására koncentráló kulturális kormányprogram ígéretével igyekezett beterelni választóit az úgymond forrongó választófülkékbe, hogy aztán mára kiderüljön: inkább költi a pénzt bármi másra – saját náci vágyainak Erdélybe exportálására, Horthy szellemének megidézésére –, semmint valódi kultúrára.

Köztiszteletben álló másik barátom – egyébként neves író – nemrég Párizsban járt, s amikor szállodája recepciójának asztalára letette magyar útlevelét, a bájos, nemrég Lengyelországból elszármazott alkalmazott együttérzéssel jegyezte meg: „Legalább még utazhat, uram, egyelőre…” A művész – mint később bevallotta – megdöbbenésében meg se tudott mukkanni, később elkezdett azon töprengeni, vajon nem épp olyan vakok és elővigyázatlanok vagyunk-e itt mindannyian, mint eleink voltak a 30-as évek vége felé?

Ekként kell tehát latorállammá válni, ehhez legmegátalkodottabb ellenségeink sem tudnának jobb forgatókönyvet írni, mint azt, amit ma kormányprogramként ünnepelnek. És ezt még Mamata Banerjee is jól tudja a messzi Nyugat-Bengálban. Hát még azok, akik valamelyest közelebb élnek. Final Cut.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.