Hogyan váljunk latorállammá?

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. június 1.

Diplomáciai jegyzet

Persze értem én, hogy az ember nem akar hinni a szemének, és felfoghatatlan számára, hogyan kerülhetett fel Orbán Viktor Magyarországa a latorállamok listájára, miközben még szól a Klub Rádió, vannak ellenzéki pártok, megjelenhet az ÉS, a Narancs, s csak épp a kormánypárti lapokat és az odatartozó elektronikus sajtót meg hírcentrumot cenzúrázzák. Ám jobb szembenézni a ténnyel: Magyarország fenn van azon a bizonyos bűnlistán.

Mamata Banerjee, India egyik, lélekszámarányát tekintve legnagyobb államának, Nyugat-Bengálnak a főminisztere komoly küzdelmet folytat a baloldallal. A mögötte álló Összindiai Trinamool Kongresszus Párt nagyon dinamikusan tör előre, Banerjee pedig bollywoodi fordulatoktól sem mentes stílussal igazolja minduntalan vissza a belé vetett bizalmat.

Pár hete egzaltált hívei összevertek egy kémiaprofesszort, aki e-mailben küldött szét egy Banerjee-ről készült karikatúrát. Politikai rámenősségét szóvá tevő egyetemisták előtt pedig a főminiszter a minap azt nyilatkozta: marxista ellenfelei maoista lázadókkal összeesküdve, „akiket olykor észak-koreai, olykor venezuelai vagy magyarországi források pénzelnek”, a pakisztáni hírszerzéssel karöltve, elhiteltelenítését, sőt meggyilkolását tervezték (The Washington Post). Az esetről szintén beszámoló The Wall Street Journal malíciózusan csak annyit írt, a politikus a jelek szerint „egy kicsit paranoiásnak tűnik”.

A jelenséget és a politikust így is lehet jellemezni, meg úgy is, hogy rutinosan populista. Nincs másról szó, minthogy ellenfeleit olyanokkal hozza összefüggésbe, akiket – jelen esetben amiket – az egész világ okkal megvet, rossznak, gyanúsnak és tisztességtelennek tart. Ilyen Kim Dzsong Ün Észak-Koreája, Hugo Chávez Venezuelája és…

…de álljunk meg egy pillanatra, azért Orbán Viktor Magyarországa talán mégsem ilyen. Még. És egyébként is az, hogy a köztévé következetesen hazudik, a kereskedelmi csatornák pedig mélyen behajolnak a kormányelvárásoknak, hogy ostoba alaptörvényt és általában törvényeket hoznak és manipulálják a legfontosabb független intézményeket, az csak nem lehet olyan fajsúlyos hír, hogy sikerrel példálózhasson vele valaki a messzi, nyugat-bengáli Kalkuttában?

De bizony!

Hogy Orbán – Kim és Chávez társaságában – kénytelen szembenézni egy efféle közmegítéléssel, két év kormányzás után valóban példátlan teljesítmény, de ne legyen senkinek kétsége: megfordíthatatlan folyamat lenne ez még akkor is, ha az érintettek – a kudarcokból és szomorú tényekből okulva – gyorsan változtatnának az eddigi irányon. Ámde eszük ágában sincs változtatni.

Merthogy mi történik: Martonyi János egyik nap – ráolvasásszerűen – kijelenti, vége a Magyarországra „kényszerített” feketebárány-szerepnek, aztán másnap Kövér László útszéli szitkozódások közepette az eddig igen barátságos és visszafogott Romániát is visszakényszeríti a Magyarország körüli kisantantgyűrűbe. Ráadásul – az európai értékek még nagyobb dicsőségére – egy vitatott írócskát temettet teljes állami pompával. Februárban, berlini fogadkozások közepette, Lázár János ünnepélyesen megígéri, vége a mindenkivel szembeni offenzíváknak, hogy aztán most hadat üzenjen Amerikának, azzal vádaskodva: idegen érdekek szolgálatáért cserébe az pénzeli a Fidesszel szembeni demokratikus ellenzék pártjait.

Miféle ország legyen egy efféle Magyarország, ha nem latorállam (rogue state)?

Pár hónapja, a világ vezető művészeti lapja, a The Art Newspaper címoldalán jelentette meg bíráló cikkét arról, hogy a magyar kormány fokozza a művészekre és intézményeikre a nyomást, és saját politikai céljai szolgálatába igyekszik kényszeríteni őket. A cikk gyakorlatilag a kultúrélet szisztematikus szétrombolására tett összes kormányzati intézkedését akkurátusan felsorolja.

Nemrég az egyedülálló párizsi Galerie Denise René, a már meglevő biztosítási állami garanciák dacára visszamondta az együttműködést az egri Kepes Központtal. A tervekben egy olyan kiállítás megrendezése szerepelt, melynek a tudomány, technika és művészet összefüggéseinek bemutatása lett volna a feladata, s ehhez a galéria egyedülálló műtárgyakat adott volna kölcsön. A lemondás oka: nem hajlandók együttműködni azzal az országgal, melynek kormánya a civilizáció alapvető normáit sem tartja tiszteletben.


Egyik barátom, filmkritikus, ott szorongott száz és száz, a világ minden szögletéből Cannes-ba sereglett kollégájával az idei filmfesztivál egyik záróvetítésén, ahol a Pálfi György és Tarr Béla nevével fémjelzett Final Cutot ünnepelte a közönség. A rendezvény ügyvezető igazgatója, Thierry Frémaux, méltatva a filmet, erőteljes szavakkal ítélte el a magyar kormányt, amely ellehetetleníti, sőt tönkreteszi – egyebek mellett – a magyar filmkultúrát is. Véleményét aztán elismételte a France 24-nek adott interjújában is. Megjegyzem, 2010-ben az Orbán-kormány még kifejezetten a magyar filmipar támogatására koncentráló kulturális kormányprogram ígéretével igyekezett beterelni választóit az úgymond forrongó választófülkékbe, hogy aztán mára kiderüljön: inkább költi a pénzt bármi másra – saját náci vágyainak Erdélybe exportálására, Horthy szellemének megidézésére –, semmint valódi kultúrára.

Köztiszteletben álló másik barátom – egyébként neves író – nemrég Párizsban járt, s amikor szállodája recepciójának asztalára letette magyar útlevelét, a bájos, nemrég Lengyelországból elszármazott alkalmazott együttérzéssel jegyezte meg: „Legalább még utazhat, uram, egyelőre…” A művész – mint később bevallotta – megdöbbenésében meg se tudott mukkanni, később elkezdett azon töprengeni, vajon nem épp olyan vakok és elővigyázatlanok vagyunk-e itt mindannyian, mint eleink voltak a 30-as évek vége felé?

Ekként kell tehát latorállammá válni, ehhez legmegátalkodottabb ellenségeink sem tudnának jobb forgatókönyvet írni, mint azt, amit ma kormányprogramként ünnepelnek. És ezt még Mamata Banerjee is jól tudja a messzi Nyugat-Bengálban. Hát még azok, akik valamelyest közelebb élnek. Final Cut.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.