Hogyan váljunk latorállammá?

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. június 1.

Diplomáciai jegyzet

Persze értem én, hogy az ember nem akar hinni a szemének, és felfoghatatlan számára, hogyan kerülhetett fel Orbán Viktor Magyarországa a latorállamok listájára, miközben még szól a Klub Rádió, vannak ellenzéki pártok, megjelenhet az ÉS, a Narancs, s csak épp a kormánypárti lapokat és az odatartozó elektronikus sajtót meg hírcentrumot cenzúrázzák. Ám jobb szembenézni a ténnyel: Magyarország fenn van azon a bizonyos bűnlistán.

Mamata Banerjee, India egyik, lélekszámarányát tekintve legnagyobb államának, Nyugat-Bengálnak a főminisztere komoly küzdelmet folytat a baloldallal. A mögötte álló Összindiai Trinamool Kongresszus Párt nagyon dinamikusan tör előre, Banerjee pedig bollywoodi fordulatoktól sem mentes stílussal igazolja minduntalan vissza a belé vetett bizalmat.

Pár hete egzaltált hívei összevertek egy kémiaprofesszort, aki e-mailben küldött szét egy Banerjee-ről készült karikatúrát. Politikai rámenősségét szóvá tevő egyetemisták előtt pedig a főminiszter a minap azt nyilatkozta: marxista ellenfelei maoista lázadókkal összeesküdve, „akiket olykor észak-koreai, olykor venezuelai vagy magyarországi források pénzelnek”, a pakisztáni hírszerzéssel karöltve, elhiteltelenítését, sőt meggyilkolását tervezték (The Washington Post). Az esetről szintén beszámoló The Wall Street Journal malíciózusan csak annyit írt, a politikus a jelek szerint „egy kicsit paranoiásnak tűnik”.

A jelenséget és a politikust így is lehet jellemezni, meg úgy is, hogy rutinosan populista. Nincs másról szó, minthogy ellenfeleit olyanokkal hozza összefüggésbe, akiket – jelen esetben amiket – az egész világ okkal megvet, rossznak, gyanúsnak és tisztességtelennek tart. Ilyen Kim Dzsong Ün Észak-Koreája, Hugo Chávez Venezuelája és…

…de álljunk meg egy pillanatra, azért Orbán Viktor Magyarországa talán mégsem ilyen. Még. És egyébként is az, hogy a köztévé következetesen hazudik, a kereskedelmi csatornák pedig mélyen behajolnak a kormányelvárásoknak, hogy ostoba alaptörvényt és általában törvényeket hoznak és manipulálják a legfontosabb független intézményeket, az csak nem lehet olyan fajsúlyos hír, hogy sikerrel példálózhasson vele valaki a messzi, nyugat-bengáli Kalkuttában?

De bizony!

Hogy Orbán – Kim és Chávez társaságában – kénytelen szembenézni egy efféle közmegítéléssel, két év kormányzás után valóban példátlan teljesítmény, de ne legyen senkinek kétsége: megfordíthatatlan folyamat lenne ez még akkor is, ha az érintettek – a kudarcokból és szomorú tényekből okulva – gyorsan változtatnának az eddigi irányon. Ámde eszük ágában sincs változtatni.

Merthogy mi történik: Martonyi János egyik nap – ráolvasásszerűen – kijelenti, vége a Magyarországra „kényszerített” feketebárány-szerepnek, aztán másnap Kövér László útszéli szitkozódások közepette az eddig igen barátságos és visszafogott Romániát is visszakényszeríti a Magyarország körüli kisantantgyűrűbe. Ráadásul – az európai értékek még nagyobb dicsőségére – egy vitatott írócskát temettet teljes állami pompával. Februárban, berlini fogadkozások közepette, Lázár János ünnepélyesen megígéri, vége a mindenkivel szembeni offenzíváknak, hogy aztán most hadat üzenjen Amerikának, azzal vádaskodva: idegen érdekek szolgálatáért cserébe az pénzeli a Fidesszel szembeni demokratikus ellenzék pártjait.

Miféle ország legyen egy efféle Magyarország, ha nem latorállam (rogue state)?

Pár hónapja, a világ vezető művészeti lapja, a The Art Newspaper címoldalán jelentette meg bíráló cikkét arról, hogy a magyar kormány fokozza a művészekre és intézményeikre a nyomást, és saját politikai céljai szolgálatába igyekszik kényszeríteni őket. A cikk gyakorlatilag a kultúrélet szisztematikus szétrombolására tett összes kormányzati intézkedését akkurátusan felsorolja.

Nemrég az egyedülálló párizsi Galerie Denise René, a már meglevő biztosítási állami garanciák dacára visszamondta az együttműködést az egri Kepes Központtal. A tervekben egy olyan kiállítás megrendezése szerepelt, melynek a tudomány, technika és művészet összefüggéseinek bemutatása lett volna a feladata, s ehhez a galéria egyedülálló műtárgyakat adott volna kölcsön. A lemondás oka: nem hajlandók együttműködni azzal az országgal, melynek kormánya a civilizáció alapvető normáit sem tartja tiszteletben.


Egyik barátom, filmkritikus, ott szorongott száz és száz, a világ minden szögletéből Cannes-ba sereglett kollégájával az idei filmfesztivál egyik záróvetítésén, ahol a Pálfi György és Tarr Béla nevével fémjelzett Final Cutot ünnepelte a közönség. A rendezvény ügyvezető igazgatója, Thierry Frémaux, méltatva a filmet, erőteljes szavakkal ítélte el a magyar kormányt, amely ellehetetleníti, sőt tönkreteszi – egyebek mellett – a magyar filmkultúrát is. Véleményét aztán elismételte a France 24-nek adott interjújában is. Megjegyzem, 2010-ben az Orbán-kormány még kifejezetten a magyar filmipar támogatására koncentráló kulturális kormányprogram ígéretével igyekezett beterelni választóit az úgymond forrongó választófülkékbe, hogy aztán mára kiderüljön: inkább költi a pénzt bármi másra – saját náci vágyainak Erdélybe exportálására, Horthy szellemének megidézésére –, semmint valódi kultúrára.

Köztiszteletben álló másik barátom – egyébként neves író – nemrég Párizsban járt, s amikor szállodája recepciójának asztalára letette magyar útlevelét, a bájos, nemrég Lengyelországból elszármazott alkalmazott együttérzéssel jegyezte meg: „Legalább még utazhat, uram, egyelőre…” A művész – mint később bevallotta – megdöbbenésében meg se tudott mukkanni, később elkezdett azon töprengeni, vajon nem épp olyan vakok és elővigyázatlanok vagyunk-e itt mindannyian, mint eleink voltak a 30-as évek vége felé?

Ekként kell tehát latorállammá válni, ehhez legmegátalkodottabb ellenségeink sem tudnának jobb forgatókönyvet írni, mint azt, amit ma kormányprogramként ünnepelnek. És ezt még Mamata Banerjee is jól tudja a messzi Nyugat-Bengálban. Hát még azok, akik valamelyest közelebb élnek. Final Cut.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.