Rövidebb pórázon – A megújuló V4 és Lengyelország

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. március 12.

Diplomáciai jegyzet

A megújuló V4-ben Lengyelország a térség olyan vezető államává nőheti ki magát, amely – német–francia segítséggel – nagyobb eséllyel tudná helyes vágányon tartani a szervezet többi tagállamát, mint a számos más ügy miatt erejét és figyelmét igencsak megosztó Brüsszel.

A visegrádi négyek múlt héten lezajlott csúcstalálkozója mérföldkőnek számít. Az elmúlt tíz esztendő, de az is meglehet, hogy a V4 1991-es megalapítása óta a legfontosabb és legeredményesebb, legtöbb változást előidéző rendezvényeként vonulhat majd be a szervezet történetébe.

A V4 korábban ugyan nem múlt ki teljesen, de évtizedeken át nagyrészt csak vegetált; voltak működő mellékintézményei, mint a pozsonyi székhelyű Nemzetközi Visegrádi Alap, ugyanakkor a tagországok látványos érdekellentétei és más-más habitusuk az unión belül nagyon lerontották hatékonyságát, s az sem tett jót neki, hogy minduntalan csődöt mondott a legfontosabb pillanatokban. A szervezetet elsősorban az érintett országok közös érdekérvényesítése és uniós csatlakozásuk közös menedzselésének szándéka hívta életre, hogy aztán tagjai az uniós csatlakozást megelőző utolsó koppenhágai csúcstalálkozón (2002 decembere) cserbenhagyják egymást.

A Varsóban meghozott mostani döntések – persze voltak alacsonyabb szintű előtárgyalások az észak-csehországi Litomericében és Gdańskban is – azzal kecsegtetnek, hogy az eddigi félüzemnek, az alibi diplomáciai lépéseknek és rendezvényeknek talán vége szakadhat, a V4 története ugyanis kibővül két másik markáns szereplővel azáltal, hogy annak működése fölött mintegy védnöki vagy támogatói felelősséget vállal az unió két legfontosabb állama, Németország és Franciaország. A mostani rendezvény ugyanis összekapcsolta a V4-et a szintén 1991-ben megalapított, gyakorta szintén kiválóan, majd ugyanilyen gyakorisággal csapnivalóan működő weimari hármak szervezetével (Németország, Franciaország, Lengyelország). A két halmaznak, a V4-nek és a W3-nak, mint látjuk, van egy közös eleme, Lengyelország, amely azáltal, hogy létrehozta a mostani találékony bővülést, nemcsak nagy szolgálatot tett az unió két meghatározó államának, s ekként az unónak, hanem maga is deklaráltan a térség vezető államává lépett elő.

Kiérdemelten, megérdemelten: Lengyelország egy ideje nemcsak kiváló gazdasági teljesítményeivel tűnik ki Kelet-Európában, hanem stabil politikai kiszámíthatóságával és felelős uniós aktivitásával is. Ekként sikerült 2011 második felében közmegelégedéssel levezényelnie uniós feladatát, az elnökséget – ami, tudjuk, Orbán miatt Magyarországnak nem ment –, s ezért sikerült összehoznia most  (konvergálva az uniós, az uniós nagyhatalmi és a V4-es érdekeket) a múlt heti, döntésekben gazdag csúcstalálkozót.

Nem volt ez persze mindig így. Lengyelország is már-már páriának számított 2006 és 2010 között, amikor a Fidesz nagy barátja, Lech Kaczyński vezette az országot, értelmetlen szabadságharcot hirdetve mindenki, főként Németország és az unió ellen. (Igaz, arra maga is ügyelt, hogy a gazdaság működésébe ne kontárkodjék bele.) A W3 ezekre az évekre teljesen megbénult, a V4 működése is akadozott. Aztán Kaczyński letűnt a színről – isten nyugossza –, fivére, Jarosław bukása pedig megnyitotta valami más, egy normális politika érvényesülése előtt az utat.

A múlt heti csúcs két vonatkozásban is fontos újításokkal szolgált. A kormányfők találkozóját megelőzően a védelmi miniszterek háromezer fős közös harccsoport felállításáról döntöttek. Ez remélhetőleg kezdeménye lesz majd egy nagyobb szabású uniós védelmi vállalkozásnak. Erre engednek következtetni azok a korai nyilatkozatok, amelyek a francia, terrorizmusellenes mali beavatkozásokhoz hasonló esetekre is kiterjesztenék e harccsoport szövetségesi elkötelezettségét és aktivitását.

A jelentősebb megállapodás aláírói persze a kormányfők voltak. Ez elsősorban a V4-ek uniós gazdasági integrációját érintette, illetve betagozódásuk felgyorsítását abba a nemzeti kereteket meghaladó pénzügyi rendszerbe, amely csak most van kialakulóban.

Persze feltehetjük a kérdést: számos efféle brüsszeli döntés született már korábban is, miben hozhat újat e téren a varsói találkozó? Nos, igazi jelentősége azért van, mert a V4-ek között jelenleg három olyan állam található, amelyek – nem uniós alapító államként, hanem újonnan (2004) csatlakozóként – feltűnő módon továbbra is csak a helyüket keresik az együttműködésben, s ennek során számtalan esetben az unió kereteit feszegetik, olykor annak belső értékrendjét rongálják. Csehország vonakodik elfogadni a pénzügyi rendszer reformját, a közös bankfelügyelet fokozatos bevezetését, és számtalan esetben kifejezte azonosulását Nagy-Britannia külön utas álláspontjával. Robert Fico Szlovákiája több olyan közjogi megoldással kacérkodik, amelyek az alkotmányosság határait súrolják. Magyarországról most inkább nem beszélnék…

A megújuló V4-ben Lengyelország viszont, a demokratikus normák szempontjából is méltányolható aktuális jó teljesítménye révén a térség olyan vezető államává nőheti ki magát, amely – német–francia segítséggel – nagyobb eséllyel tudná helyes vágányon tartani a szervezet többi tagállamát, mint a számos más ügy miatt erejét és figyelmét igencsak megosztó Brüsszel. Ezért nevezhető figyelemre méltónak mindaz, ami a múlt héten Varsóban lezajlott.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.