Rövidebb pórázon – A megújuló V4 és Lengyelország

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. március 12.

Diplomáciai jegyzet

A megújuló V4-ben Lengyelország a térség olyan vezető államává nőheti ki magát, amely – német–francia segítséggel – nagyobb eséllyel tudná helyes vágányon tartani a szervezet többi tagállamát, mint a számos más ügy miatt erejét és figyelmét igencsak megosztó Brüsszel.

A visegrádi négyek múlt héten lezajlott csúcstalálkozója mérföldkőnek számít. Az elmúlt tíz esztendő, de az is meglehet, hogy a V4 1991-es megalapítása óta a legfontosabb és legeredményesebb, legtöbb változást előidéző rendezvényeként vonulhat majd be a szervezet történetébe.

A V4 korábban ugyan nem múlt ki teljesen, de évtizedeken át nagyrészt csak vegetált; voltak működő mellékintézményei, mint a pozsonyi székhelyű Nemzetközi Visegrádi Alap, ugyanakkor a tagországok látványos érdekellentétei és más-más habitusuk az unión belül nagyon lerontották hatékonyságát, s az sem tett jót neki, hogy minduntalan csődöt mondott a legfontosabb pillanatokban. A szervezetet elsősorban az érintett országok közös érdekérvényesítése és uniós csatlakozásuk közös menedzselésének szándéka hívta életre, hogy aztán tagjai az uniós csatlakozást megelőző utolsó koppenhágai csúcstalálkozón (2002 decembere) cserbenhagyják egymást.

A Varsóban meghozott mostani döntések – persze voltak alacsonyabb szintű előtárgyalások az észak-csehországi Litomericében és Gdańskban is – azzal kecsegtetnek, hogy az eddigi félüzemnek, az alibi diplomáciai lépéseknek és rendezvényeknek talán vége szakadhat, a V4 története ugyanis kibővül két másik markáns szereplővel azáltal, hogy annak működése fölött mintegy védnöki vagy támogatói felelősséget vállal az unió két legfontosabb állama, Németország és Franciaország. A mostani rendezvény ugyanis összekapcsolta a V4-et a szintén 1991-ben megalapított, gyakorta szintén kiválóan, majd ugyanilyen gyakorisággal csapnivalóan működő weimari hármak szervezetével (Németország, Franciaország, Lengyelország). A két halmaznak, a V4-nek és a W3-nak, mint látjuk, van egy közös eleme, Lengyelország, amely azáltal, hogy létrehozta a mostani találékony bővülést, nemcsak nagy szolgálatot tett az unió két meghatározó államának, s ekként az unónak, hanem maga is deklaráltan a térség vezető államává lépett elő.

Kiérdemelten, megérdemelten: Lengyelország egy ideje nemcsak kiváló gazdasági teljesítményeivel tűnik ki Kelet-Európában, hanem stabil politikai kiszámíthatóságával és felelős uniós aktivitásával is. Ekként sikerült 2011 második felében közmegelégedéssel levezényelnie uniós feladatát, az elnökséget – ami, tudjuk, Orbán miatt Magyarországnak nem ment –, s ezért sikerült összehoznia most  (konvergálva az uniós, az uniós nagyhatalmi és a V4-es érdekeket) a múlt heti, döntésekben gazdag csúcstalálkozót.

Nem volt ez persze mindig így. Lengyelország is már-már páriának számított 2006 és 2010 között, amikor a Fidesz nagy barátja, Lech Kaczyński vezette az országot, értelmetlen szabadságharcot hirdetve mindenki, főként Németország és az unió ellen. (Igaz, arra maga is ügyelt, hogy a gazdaság működésébe ne kontárkodjék bele.) A W3 ezekre az évekre teljesen megbénult, a V4 működése is akadozott. Aztán Kaczyński letűnt a színről – isten nyugossza –, fivére, Jarosław bukása pedig megnyitotta valami más, egy normális politika érvényesülése előtt az utat.

A múlt heti csúcs két vonatkozásban is fontos újításokkal szolgált. A kormányfők találkozóját megelőzően a védelmi miniszterek háromezer fős közös harccsoport felállításáról döntöttek. Ez remélhetőleg kezdeménye lesz majd egy nagyobb szabású uniós védelmi vállalkozásnak. Erre engednek következtetni azok a korai nyilatkozatok, amelyek a francia, terrorizmusellenes mali beavatkozásokhoz hasonló esetekre is kiterjesztenék e harccsoport szövetségesi elkötelezettségét és aktivitását.

A jelentősebb megállapodás aláírói persze a kormányfők voltak. Ez elsősorban a V4-ek uniós gazdasági integrációját érintette, illetve betagozódásuk felgyorsítását abba a nemzeti kereteket meghaladó pénzügyi rendszerbe, amely csak most van kialakulóban.

Persze feltehetjük a kérdést: számos efféle brüsszeli döntés született már korábban is, miben hozhat újat e téren a varsói találkozó? Nos, igazi jelentősége azért van, mert a V4-ek között jelenleg három olyan állam található, amelyek – nem uniós alapító államként, hanem újonnan (2004) csatlakozóként – feltűnő módon továbbra is csak a helyüket keresik az együttműködésben, s ennek során számtalan esetben az unió kereteit feszegetik, olykor annak belső értékrendjét rongálják. Csehország vonakodik elfogadni a pénzügyi rendszer reformját, a közös bankfelügyelet fokozatos bevezetését, és számtalan esetben kifejezte azonosulását Nagy-Britannia külön utas álláspontjával. Robert Fico Szlovákiája több olyan közjogi megoldással kacérkodik, amelyek az alkotmányosság határait súrolják. Magyarországról most inkább nem beszélnék…

A megújuló V4-ben Lengyelország viszont, a demokratikus normák szempontjából is méltányolható aktuális jó teljesítménye révén a térség olyan vezető államává nőheti ki magát, amely – német–francia segítséggel – nagyobb eséllyel tudná helyes vágányon tartani a szervezet többi tagállamát, mint a számos más ügy miatt erejét és figyelmét igencsak megosztó Brüsszel. Ezért nevezhető figyelemre méltónak mindaz, ami a múlt héten Varsóban lezajlott.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.