Muraközy Balázs: Ingyenebéd

A folyondár

  • Muraközy Balázs
  • 2011. december 10.

Egotrip

Nap mint nap szembesülünk a magyar állam működésének alacsony hatékonyságával. Budapest fontos terei fél évtizede fel vannak túrva a metróépítés miatt. Az állam által működtetett szolgáltatások - tömegközlekedés, egészségügy, oktatás - nem valami jól látják el feladataikat: a hiány és a pocsékolás egyszerre jelentkezik. Rossz minőségű jogszabályok és kapkodás teremt jogbizonytalanságot. A nagy adminisztratív gépezetet igénylő feladatok - mint például a Széll Kálmán Tervben beharangozott intézkedések - csúsznak, mert nincs az államnak megfelelő kapacitása a végrehajtásukra.

Az állami működés alacsony hatékonyságát egyszerre magyarázzák a politikai rendszer kudarcai és az államigazgatás gyengeségei. Mindkettő hosszú folyamat eredménye. Az előbbi nem ennek a rovatnak a témája; az államigazgatásról pedig sejthető, hogy az elmúlt kormányok alatt is sok tehetséges ember hagyta ott, de a 2010-es kormányváltás utáni bizonytalanság és tisztogatás sem tett jót neki. A hatékony államigazgatási munka tehetséget és hosszú időn keresztül végrehajtott emberi beruházásokat kíván meg, melyek közül egyiknek sem kedvez a félelem vagy a politikusok arroganciája.

Mit tehet egy alacsony hatékonysággal működő állam vezetése? Hosszú távon természetesen a hatékonyság javítása, a kapacitás növelése a lényeg: ebben elsősorban a kiszámítható köztisztviselői pályák és a szakértelem megbecsülése segít. Mondanunk sem kell, hogy az ilyen távlatú gondolkodás nem a politikusok erőssége. Gondolkodjunk tehát rövid távon!

Segíthet ebben például a komparatív előnyök elve. Minél alacsonyabb hatékonysággal működik az állam a magánszektorhoz képest, annál több tevékenységet érdemes a magánszektorra bízni. Erre számos példa van. Minél kevésbé fejlett egy volt szocialista ország, úgy visz kisebb szerepet a tömegközlekedésben az állam. Bulgáriában vagy a kevésbé fejlett volt szovjet tagköztársaságokban a városi tömegközlekedés nagy részét magánminibuszok látják el. Ha tehát a magyar állam alacsonyabb hatékonysággal működik a magánszektorhoz képest, mint mondjuk a német, akkor valószínűleg több tevékenységet érdemes a magánszektornak ellátnia, mint Németországban.

A jelenlegi magyar kormány alapvető stratégiája persze ennek ellenkezőjére épül. A nagy álmok között olyanok szerepelnek, mint a közművek államosítása, a szigorú ár- és bérszabályozás, a tulajdonszerzés a nemzeti vállalatokban vagy egy valóságos állami bank létrehozatala. Nem is kell nagyon elengedni a fantáziánkat, hogy elképzeljük, milyen remekül üzemeltetné ezeket a tevékenységeket az az állam, amelyhez az elhúzódó metróberuházás, a völgyhíd és a 30 centis kilátó kötődik, és amelynek a vasúttársasága évi százmilliárdnál jelentősen nagyobb veszteséggel nyújtja a mindannyiunk által ismert színvonalú szolgáltatását. Kétségtelen, hogy ezek a példák még az előző kormányhoz kötődnek, de a mostani teljesítménye sem arra utal, hogy jelentősen nőtt volna az állam hatékonysága - gondoljunk a tervezett közmunkaprogram vagy a rokkantnyugdíjak felülvizsgálatának (szerencsére) lassú előrehaladására.

Mindemellett az Orbán-kormánynak egy érdekes dilemmát is meg kell oldania: jelesül azt, hogy a "nem konvencionális" gazdaságpolitika bizonyos elemeinek végrehajtása óriási adminisztratív kapacitást igényel. Ezért az állam - szintén nem konvencionális módon - ezeket a terheket egyszerűen "kiszervezi" a megfelelő kapacitással rendelkező vállalatoknak - természetesen valódi potyautasként. A megoldást különösen pikánssá teszi, hogy általában éppen azokat a vállalatokat tisztelik meg ezzel a feladattal, amelyeket épp megsanyargat a gazdaságpolitika.

A legjobb példa erre a baleseti adó. Ennek elvben az autósok az alanyai: a konvencionális elme tehát azt gondolhatná, hogy ezt az adót az autósoknak kell befizetniük, az állam meg adminisztrálja. Ez azonban nyilván túlságosan drága és nyűgös, és valószínűleg nincs is elég munkatárs az elvégzésére. Nem lenne jobb, ha valaki más végezné el ezt a hálás feladatot? Dehogynem! Szedjék hát be az adót a biztosítók! Az persze, hogy az állam fizetne az ő feladatának az elvégzéséért, fel sem merül. Inkább előírja, hogy ha valamelyik autós nem fizeti be ezt az adót, akkor azt a biztosító köteles befizetni. Így kúszik az állami élősködő a magánszektor fáinak törzsére.

Ez a példa a leglátványosabb, de nem egyedi. A magánnyugdíjrendszer felszámolásakor is az állam által elsorvadásra ítélt biztosítóknak kellett levezényelniük a vagyon elszámolását, amihez az állam képviselői igényes megnyilvánulásokkal járultak hozzá, úgymint "eltőzsdézték", "ellopták" és í. t. Erős kétségeink lehetnek, hogy az államapparátus egyáltalán el tudta volna-e végezni ezeket a bonyolult számításokat. Az "adósmentéssel" ugyanez történt: az intézkedés nemcsak tőkéjüktől fosztja meg a bankokat erősen megkérdőjelezhető módszerekkel, hanem jelentős többletmunkát is okoz nekik. A számítások szerint az év utolsó hónapjaiban 1000-2500 fővel több banki alkalmazottra lesz szükség a kedvezményes végtörlesztés miatt.

A nem konvencionális gazdaságpolitika adminisztratív terheinek "kiszervezése", az élősködés a magánszektor adminisztratív kapacitásán erőteljesen rontja a szolgáltatások hatékonyságát. És hiába sajnálja le a kormány a "nem termelő" szektort, a váratlan és aránytalan adminisztratív terhek a magasabb árakon és a roszszabb minőségen keresztül átszivárognak a többi szektorba is, csökkentve azok versenyképességét is. Ezt tetézi még az adórendszer elképesztő bonyolítása - a chips-, lekvár-, szörp-, pornó-, giccs- és még ki tudja, milyen adók bevezetése; a családi kedvezményes meg a visszatérítéses személyi jövedelemadó meg a kétkulcsú egykulcsos adó meg az eva kivezetésének tervezgetése.

Mindez meglehetősen távol esik attól a józan megfontolástól, hogy az állam azokat a dolgokat vegye magára, amiket jobban el tud végezni a magánszektornál, és hogy e feladatok valóban hatékony és méltányos ellátására teremtsen kapacitást - miközben ügyel arra is, hogy ne nyomja ki a vállalkozásokból az utolsó szuszt. Ez a magatartás hamar hasznot hozna - de az országot most irányító politikusok időhorizontján már az esti fogmosás is beláthatatlanul távolinak tűnik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.