Váradi Balázs: Csak semmi politika!

Célunk: a magyar növekedés

Egotrip

A cím plágium. Orbán Viktor tartott e címmel beszédet 2011 decemberében. És valóban: hogyan függ össze a gazdasági növekedés a politikai sikerrel? Távolabbról kezdem.

A Matolcsy-terv a második Orbán-kormány nagy jobboldali-nacionalista-voluntarista társadalom- és gazdaságpolitikai programja, amely adócsökkentéssel, szabályozási változtatásokkal és fejlesztési forrásokkal a nemzeti burzsoázia, a (gyerekes) gazdagok és a dolgozó felső középosztály elosztási pozícióját volt hivatva javítani. Tette ezt politikai öncélként, de abban a reményben is, hogy az átrendezéssel gazdasági növekedési potenciált szabadít fel, s ennek révén olyan pluszbevételekre tesz szert a költségvetés, amelyekből előbb-utóbb be lehet tömni az adócsökkentés ütötte lyukat. Ha ez sikerült volna, akkor az állam nem kényszerül az egyensúly fenntartása érdekében népszerűségét azzal rombolni, hogy a szegény és - legalább részben - az államból élő többség vállára rámolja át azokat a terheket, amelyeket a gazdagabbak nyakából levett. A program annak tudtával készült, hogy lesz időbeli eltolódás: biztosan nem azonnal indul be a vágyott növekedés. A keletkező, reményei szerint átmeneti rést a kormány egyszeri intézkedésekkel tervezte betömni: eredetileg kölcsönnel, majd a brüsszeli "nyet" nyomán a külföldi tulajdonú vállalatokra kivetett különadókkal és a magánnyugdíj-megtakarítások einstandolásával.

A gazdaságot figyelők előtt hamarabb, a nagyközönség számára az IMF-hez való visszaoldalgással nemrég vált világossá: a Matolcsy-terv megbukott.

Szerintem három okból.

Egyes részeit még a célt elfogadva is bűnösen rosszul rajzolták meg, és így próbálták, próbálják megvalósítani is.

A terv megalapozatlan volt: sose vette figyelembe azt, amit az adók és szabályozási változások hatásáról az elméleti és az empirikus közgazdaságtan tud (erről lásd korábbi, Scharle Ágotával közös írásunkat: Vak vagy bátor? A Fidesz adócsomagjáról, Magyar Narancs, 2010. november 4.).

Végül és leginkább: a másik nagy orbáni projekt, a kötcsei centrális erőtér terve már önmagában is ártott a gazdasági növekedésnek. Aki nem hallott volna még róla: a kötcsei terv a politikai intézményrendszer (alkotmány, választási törvények, sajtótörvények, igazságszolgáltatás, független állami intézmények) olyan és olyan mértékű átalakítása, mely a demokrácia (ha nem is a liberális demokrácia) formális jegyeinek többségét megőrzi, de a Fideszt egy domináns párton alapuló pártrendszer egypártjává teszi, amit alternatíva híján sok cikluson át újraválasztanak. A liberális demokrácia leépítése lehetővé tette ugyan a költségvetési lyuk adósságnövelés nélküli befoltozását (még egyszer: a magánnyugdíjak államosításával és különadókkal), de a jogi és intézményi garanciák felszámolása a befektetők számára kiszámíthatatlan szabályozási környezetet teremtett, ami drágább államadósság-finanszírozáshoz, tőkekivonáshoz és lassabb növekedéshez vezetett.

Az, hogy a magyar gazdaság lassabban nő, és a magyar költségvetés drágábban finanszírozza adósságát, mint akármelyik regionális versenytársunk, elég nagy baj. De van-e baloldali vagy liberális öröm az ürömben? Vajon a gazdasági növekedés megrogyása a Fidesz ellen fordítja-e a szavazókat? Remélhetjük-e, hogy a Matolcsy-terv kudarca a következő választásokkor szükségszerűen maga alá temeti a kötcsei projektet is?

Ez a remény leginkább azon a hiten alapuljon, hogy a lassabb növekedés, az elapadó költségvetési bevételek pótlására kivetett újabb adónemek és sarcok miatt a választók elkergetik azt, akit felelőssé tesznek a gazdaságpolitikai kudarcért. Az Orbán-kormányt.

De igaz-e, hogy a választók mindenképp megbüntetik azt a kormányt, amely rosszul teljesít a GDP-növelés frontján?

A kérdésnek economic voting és political business cycle címkék alatt komoly politikai gazdaságtani irodalma van. Lássuk tehát a választ közelebbről.

Először is három elméleti ellenérv.

Egy. Miért is érdekelné a szavazót, hogyan teljesített a kormány az épp véget érő négy év során? Azt már nem veszi vissza senki. Az ésszerű szavazó esze nem a múlton jár, hanem előre tekint, és azt próbálja kiókumlálni, hogy a következő ciklusban ki hogyan fog teljesíteni. (De hol van az ésszerű szavazók tömege?)

Másodszor: ugyan miért lenne a szavazó biztos abban, hogy a gazdasági növekedésért vagy annak elpuskázásáért épp a budapesti kormány felel, és nem a gazdaság öntörvényű, politikusoktól független mozgása, a szomszéd államok és Németország konjunktúrája, vagy épp az EU vezetői? És ha már eldöntötte, hogy a kormányt tartja hunyónak, vajon melyik pártot büntesse (vagy jutalmazza), ha koalíció van kormányon?

A harmadik ellenérv pedig a következő. A gazdaságnak több mutatója van, és kormányra is - elvileg - különféle ideológiát valló pártok kerülhetnek. Egy olyan (például középjobb) pártot, amely az infláció letörését ígéri, akkor is sikeresnek tartanak a választói, ha a gazdasági teljesítmény nem nő gyorsan, viszont sikerül leállítania a pénzromlás ütemét. Egy zöld pártot akár jutalmazhatnak is a választói azért, mert sikerült megakasztania a gazdasági növekedést.

E fenntartások jogosak. Mindazonáltal szorgos politikatudósok és közgazdászok évtizedek óta statisztikai eszközökkel is igyekeztek megmérni, vajon inkább szavaznak-e a választók a gyorsabb növekedés után a hatalmon levőkre. Nos, mit mondanak a számok?

Egy viszonylag friss szakcikk (Brender, Adi, and Allan Drazen: How Do Budget Deficits and Economic Growth Affect Reelection Prospects?, American Economic Review, 2008/5.) más, korábbi tanulmányokkal egybecsengően úgy találja, a gazdasági növekedés statisztikailag jelentős mértékben növeli az újraválasztás valószínűségét - de csak fejletlen országokban. A fejlettekben a hatás statisztikailag jelentéktelen - ezekben, úgy tűnik, a gazdasági növekedés kevésbé lényeges, mint számos más megfontolás, amikor az urnához vonulnak a szavazók. Vagy épp kevésbé hiszik el, hogy a kormányaik fújják a fellendülések és recessziók passzátszelét. Vagy azt nem hiszik, hogy a kormányzó párt múltbeli teljesítménye garancia lenne arra, hogy a jövőben is ügyesen alakítja a gazdaságpolitikát.

Mi a mintában szereplő 74 ország közül a legfejlettebb fejletlenek között vagyunk. Azaz Matolcsy kudarca a politikai gazdaságtan szakirodalma szerint is rossz hír a Fidesznek. Ha hiszünk az ilyesfajta ökonometriai számításoknak, elszúrt gazdaságpolitikája, melynek mindnyájan isszuk a levét, valamennyire csökkenti annak a valószínűségét, hogy újraválasztják.

De mérget azért ne vegyünk rá. Egy fejlett országban a választót nagyon sok minden jobban motiválja, mint az ország pár százalékos gyarapodása: a politikai kommunikáció, saját értékrendszere, társadalmi helye, ismerőseinek véleménye, a politikai alternatívák vonzereje.

És annyira fejletlenek azért nem vagyunk.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.