Cseresnyési László: Nyelv és neurózis

Karizma

Egotrip

Létezik egy úgymond misztikus képesség, a személyiség delejes kisugárzása, azaz a „karizma”, amely az átlagembertől megkülönbözteti az igazi politikust, művészt és prófétát. Van egyébként egy igen hasonló jelentésű japán színházi kifejezés, amely politikusra is vonatkozik néha: haragei, azaz „hasművészet”. A haragei az a magnetikus képesség, hogy a politikus a puszta jelenlétével képes uralni egy helyzetet, vagy egy színész, bár semmi különöset nem tesz a színpadon, mégis erősen érezzük, hogy ott van.

Az én első karizmatikus élményem színházi jellegű volt. Kisiskolás voltam, amikor elvittek a szüleim az Operettbe. Grandiózus előadás volt. Eljött a pillanat, amikor színpadra lépett Honthy Hanna maga. A primadonnák királynője bevonult a színpad közepére, majd a publikum felé fordult, és így szólt: „Mennyi ember…” Mint sejthető, a közönség ráérzett a lazaság és szellemesség ezen eklatáns megnyilvánulására: tapsolt és nevetett. A művésznő pedig kedves, megértő mosollyal várta ki az ünneplés végét.

A modern idők karizmatikusai kicsit mások. Az öregeknek talán még olykor eszükbe jut a primadonna, vagy mondjuk egy Latinovits nevű színész, meg persze Weöres Sándor és Nagy László. Olyan zavart lelkiállapotban fordulhat elő velünk egy ilyen flashback, mint amelyben angol barátom írta nekem a Brexit után, hogy felment a netre, és rémülten látta, hogy már nem Gladstone, de még csak nem is Churchill a miniszterelnök, hanem valami Cameron. Az öregek persze mindig azt mondják, hogy zuhan a színvonal, és a világ egyre ócskább hely lesz. Pedig a média ma egyenest az otthonunkba hoz sok-sok igaz embert (főként politikusokat), érdekes celebeket, bölcselkedő exsportolókat. Miért szereti vajon dolgozó népünk ezt a sok, sugárzóan karizmatikus személyiséget? Nem a kvalitásaik miatt, hiszen a karizma csak áttételesen függ össze a minőséggel. Sokkal inkább a tükröződése valaminek, mint egy személyiség misztikus kisugárzása. A karizma ugyanis valamiféle viszony, ami a tömeg vágyai, elvárásai és az azokat kielégítő személy között kialakul. Olyasmi lehet, mint a szépség, amely, mint tudjuk, a szemlélő szemében lakozik. Durva filozófiai tévedés tehát leszólni például Rubens húsosan duzzadó asszonytestjeit. Úgy vélem, a karizma nem irracionális és misztikus valami, hanem a tömeglélektan egy furcsa, de racionálisan értelmezhető jelensége. Viszont Max Weber német tudós szerint, aki a karizma fogalmát átemelte a teológiából a szociológiába, a társadalmi uralom (Herrschaft) típusai közt a karizmatikus épp a racionálissal, illetve a tradicionálissal áll szemben.

A karizma szó már az alexandriai Philón, a Jézus korában élt filozófus művében is előfordult: a teremtett világ Isten karizmája (chárisma theou), azaz ’kegyes ajándéka’. A keresztények átvették a charisma szót: ugyanaz, mint a pneumatika, amely a korinthusiaknak írott első levélben is szerepel, ahol a Szentlélek különböző ajándékait sorolja Pál apostol. Ezeket később különleges karizmáknak (charismata extraordinaria) nevezte az egyház: ilyenek például a jövendölés, csodatétel, gyógyítás, az eksztatikus beszéd (azaz a „nyelveken szólás”) képességének isteni adományai. Az említett Max Webernél viszont a karizmatikus vezér nem a hagyomány vagy a szokásjog révén uralkodik, hanem egy fikció által birtokolja a hatalmat. Weber szerint főként krízis idején jelenik meg az ilyen vezér, akinek a követők (Anhänger) különleges, a hétköznapi emberből hiányzó kvalitásokat tulajdonítanak.

A „karizmatikus egyéniség” a világháború után vált az amerikai sajtó kedves fordulatává, és a politikusokon és prófétákon túl a használata kiterjedt immár a delejes meggyőző erővel rendelkező üzletemberekre, az illuzionistákra és a művészekre. Például amikor Maria Callas 1965 tavaszán a Toscában visszatért a Metropolitan színpadára, Harold Schonberg, a New York Times híres zenekritikusa az énekhang tökéletességén túl a Callas lényéből áradó különös elektromosságról írt, amely úgymond „még egy süket ember hátán is felállította volna a szőrt”.

Századunk első éveitől kezdve újabb gellert kapott a karizma szó, mert a meggyőző beszéd lélektanának élelmes kutatói kissé önkényesen átértelmezték a szó jelentését. Úgy vélték ugyanis, hogy a karizma szó jelenthetné akár általában az ’erőteljes és meggyőző vezetői viselkedést’. Ennek a szemantikai csúsztatásnak a következtében a Lausanne-i Egyetem kutatói, John Antonakis, Marika Fenley és Sue Liechti 2011-ben arra az immár korántsem meglepő következtetésre jutottak, hogy a karizma tanulható. A sugárzás tanulhatóságának eme tétele egyébként javítja számos tréner megélhetési esélyét, és remek bestsellereket is lehet a témáról írni (például: O. Fox Cabane: The Charisma Myh. Master the Art of Personal Magnetism, 2013). A meggyőző vezetői viselkedésként értelmezett karizma verbális technikái közé sorolták a hasonlatok, metaforák, anekdoták, retorikai kérdések, ellentétpárok (nem az a lényeg, hogy, hanem) és a hármas tagolású szerkesztés (három oka van annak, hogy) alkalmazását. Másrészt általában idetartozik az erkölcsi meggyőződés és az önbizalom jelzése, ambiciózus célok kijelölése, a hallgatóság érzelmeire való apellálás, a szenvedélyesség, az arckifejezés és mozdulatok élénksége. A lista szerintem egyetlen valóban karizmajellegű elemet tartalmaz: ez pedig a követők kollektív érzéseire és elvárásaira való állandó reflexió.

A valóban létező, modern szóhasználat szerint ugyanis a „karizmatikus vezér” nem feltétlenül rendelkezik különös képességekkel és speciális tudással, de megtestesíti azoknak az embereknek a mentalitását, akik igazi, erős vezetőre vágynak. Valódi vagy akár sugalmazott válsághelyzetben a nép érzi a tehetetlenségét, és elveszíti a bizalmát az értelmiségi elitben, akik egy olyan világot ígérnek neki, ahol szabad és autonóm lehet, nem parancsolgatnak neki. A nép gyermekének azonban már elege van ebből a terhes szabadságból, ezért egy küldetéstudatos, erős embert akar végre látni – akár durvát és indulatosat, aki képes végre szétverni ezt az egész okoskodó értelmiségi vircsaftot. Olyan hőst keres, aki nem tömköd nehéz szavakat a beszédébe, és megvan benne az egyszerű emberek nyelvén szólás képessége. Aki olyan angolt használ, mint egy elsős gimnazista, még akkor is, ha az Ivy League egy patinás egyetemén végzett. A nép számára a kompetenciánál és vezetési tapasztalatnál többet ér a tetterő, a bátorság, a szókimondás. Nincs delejesebb, mint az erő, a magabiztosság és a szenvedély.

Győzhet-e itt a józanság? Nem tudom, de valamiért Luther Márton bölcs mondása jár most az eszemben: „Olyan ez a világ, mint egy részeg paraszt. Nyeregbe segíted az egyik oldalon, hát, erre nem leesik a másikon? Nincs itt mit tenni.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.