Ekotrip

Egotrip

Kiszolgálva vagy kiszolgáltatva?

Kutatói és publicisztikai pályafutásom során sokat kritizáltam már bankjainkat. Előbbi minőségemben legutóbb akadémiai doktori disszertációmban mutattam rá a hazai bankverseny néhány, az ügyfelek számára hátrányos vonására. Többek között arra, hogy bár a bankpiac egészét minősítő modellszámítások megfelelő versenyviszonyokat tükröznek, a lakossági betétek és fogyasztói hitelek árazása során a jó pozíciójú bankok monopoljáradékhoz juthattak, aminek az ügyfelekre háruló terhe az elmúlt években megközelítette az éves GDP fél százalékát

Most, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) minapi jelentése ürügyén engedtessék meg nekem, hogy a banki magatartás helyett a magunkét, banki ügyfelekét kritizáljam. Bár a lakáshitelezés versenyszempontú vizsgálatának eredményeit összegző (a gvh.hu-n olvasható) jelentés végső konklúziója szerint egyik piaci szereplővel szemben sem indokolt a versenyfelügyeleti eljárás, a jelentés sok fontos megállapítást tesz. Így például azt, hogy az átlag-fogyasztók nagy része a legteljesebb körű és részletes tájékoztatás mellett sem képes átlátni a jelzáloghitel felvételével hosszú távra vállalt kötelezettségeinek lehetséges következményeit. Még azt sem mindig, hogy az esetleges szerződésszegés (nemfizetés) akár a jelzáloggal terhelt ingatlan elvesztésével, családja kilakoltatásával járhat.

A hatásos verseny feltétele a jól tájékozott, megalapozottan választani képes fogyasztó - szögezi le a GVH jelentése. Amivel azt sugallja, hogy hiába állnak fönn a verseny feltételei a lakáshitelezés kínálati oldalán, hiába tapasztaljuk, hogy a bankok törik magukat értünk egymás alá kínáló kamatokkal, gyorsabb ügyintézéssel, kisebb dokumentációs igénnyel, ha mi magunk képtelenek vagyunk arra, hogy az összes begyűjthető információ ismeretében és az összes lehetséges következmény felméré-sével válasszunk. Még olyan ügyben sem (lakásvásárlás), amelyre életünk (mi több, felmenőink) megtakarítását tesszük fel.

Pedig a GVH szerint a lakáshitelpiac - a jogszabályi előírások következtében - jól átlátható: megismerhetők a versenytársak kondíciói, minthogy az általános szerződési feltételek (köztük a kamatok, díjak) nyilvánosak, azokat az ügyfelek számára nyitott helyiségben kifüggesztik. Még inkább igaz ez más, "egyszerűbb" banki termékek piacára: a betétekre, az áruvásárlási és folyószámlahitelekre, hiszen a bankokat törvény kötelezi arra, hogy az összevethetőséget segítő mutatókkal (egységes betéti kamat - EBKM, teljes hiteldíj - THM) hozzák nyilvánosságra kondícióikat.

Mindennek ellenére azt kell gondolnunk, hogy valami nem stimmel. Hogy a csudában lehet már ötödik éve (még most, az egyébként agyament ötletből fakadt banki különadó mellett is) a bankrendszer a magyar gazdaság sikerágazata? Hogy lehet az, hogy miközben sem visszaélésre alkalmas piaci erőfölény, sem összejátszó magatartás nem mutatható ki, vagyis a banki ügyféllel nincs kibabrálva, a bankok maguk mégiscsak betegre keresik magukat ezeken az ügyfeleken?

A bankok első félévi teljesítményéről számot adó, a pszaf.hu-n elérhető felügyeleti jelentésből kiderül, hogy a hitel- és betéti kamatok közötti különbségből származó kamateredmény annak ellenére sem csökkent, hogy jócskán mérséklődtek a pénzpiaci kamatok. Holott sokan korábban éppen a magas kamatszinttel magyarázták a - versenypiachoz képest túlzottan - széles marzsot, például azzal, hogy az alig kamatozó látra szóló betéteken annál nagyobbat kaszál egy bank, minél magasabbak a pénzpiaci kamatok, hiszen attól, hogy ő keveset fizet nekünk folyószámla-egyenlegünkért, azt kihelyezve minimum a jegybanki alapkamatot bekasszírozhatja. (Ez a szokványos tranzakció az év eleji 9,5 százalékos alapkamat mellett többet hozott a konyhára, mint az év közepi 7,5 százalékos.) A jegybanki alapkamat csökkenését a bankok oly módon követték, hogy a betéti kamatok a hitelekénél gyorsabban, illetve hamarabb csökkentek, növelve a kamateredményt.

Bármire jut is a banki versenyt vizsgáló hivatal és kutató, a nyers számok azt tükrözik: lehet eső, lehet hó, az ügyfél által fizetett kamatokból és jutalékokból származó eredmény banki eszközökhöz viszonyított aránya a hazai bankrendszerben igen nagy stabilitást mutat (2001 óta 5,3-5,4 százalék között van). A hatékonyságjavulás haszonélvezői egyelőre nem a banki ügyfelek, hanem az évről évre növekvő profitokat bezsebelő tulajdonosok.

Hiába nincs erőfölényes helyzet a bankok között, hiába nincs összejátszás és más versenykorlátozó magatartás, hiába észleli ma már az ügyfél maga is mindinkább, hogy a bankok vetekednek a kegyeiért, mégsem érezheti nyeregben magát. Talán bennünk lenne a hiba?

Igen, bennünk is. Mi, akik oly gondos mérlegelés alapján választjuk ki reggeli joghurtunkat, téli cipőnket vagy háztartási ketyerénket, igencsak nagyvonalúan bánunk pénzügyeinkkel. Mindenki, akinek innen-onnan származó jövedelme bankszámlára folyik be, vegyen egy mély lélegzetet, és tegye fel magának a következő kérdéseket: mikor nézte meg utoljára, hogyan kamatozik a számlaegyenlege? Mennyi idő után, illetve mekkora számlaegyenleg láttán döbbent rá, hogy már rég le kellett volna kötnie pénzét, vagy más módon kellett volna magasabb hozam után néznie? Mikor próbálta a nyomtatott vagy elektronikus gazdasági sajtóban (például Világgazdaság, Napi Gazdaság, HVG) összehasonlítani a különböző bankok kondícióit?

Hogyne volna bennünk is a hiba! Miközben egy maffiózó rutinjával választunk adókímélő módozatokat, időnként ma is gyermeki hiszékenységgel állunk a pénzügyi szolgáltatók ajánlatai előtt, s bevesszük, hogy nekünk is jó lehet az, ami nekik. Pedig ez nem szex: ez kőkemény biznisz. Gondolkodott már azon, hogy miként érheti meg egy hitelezőnek, hogy 0 százalék kamattal nyújtson önnek (és más jöttmenteknek) áruvásárlási hitelt? Amikor autót lízingelt, kiszámolta-e, hogy ez mekkora éves kamatot jelent a készpénzes vásárláshoz képest? És belegondolt-e abba, hogy mit jelent az, hogy a tulajdonjog a futamidő végéig a lízingcégé marad? Egy előretekintő kérdés: ha beindul a lakáshitelezés lízingváltozata, amit most ter-veznek a bankok, akkor tisztában lesz-e azzal, hogy a törlesztés késedelme esetén immár bírósági hercehurca nélkül kirakhatják önt és b. családját a sajátnak hitt, valójában a hitelező tulajdonában lévő lakásból?

Végül engedjék meg nekem, hogy szubjektív tapasztalataim alapján, botcsinálta lélekbúvárként javasoljak néhány, a gondatlanságunk mögöttesének feltárását segítő kérdést. Érez-e gombócot a torkában (szorítást a gyomrában, mellében stb.) akkor, amikor be kell lépnie egy bankfiókba valamilyen ügyét elintézni? Képes-e az ön elé tett szerződés szövegét követni és tartalmát megérteni, mielőtt aláírná azt, vagy csak úgy tesz, mintha elmélyülten olvasná, pedig feje zsongásán, füle zúgásán kívül aligha képes másra figyelni?

Ha sok az igen válasz, jobban teszi, ha valamely családtagjára bízza a bankügyek intézését.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.