Eörsi István: OptiPista (Erények és arányok)

  • 1999. július 1.

Egotrip

A börtönökben huszonnégyóráztak az őrök, így hát két garnitúra váltotta egymást. Az egyik mindenütt rosszabb volt, mint a másik. A kevésbé rosszat jónak neveztük. "Holnap a jó váltás jön" - mondogattuk a szerencsétlenebb napokon. Sőt mi több: a jó váltáson belül némely őrünket elneveztük "jó"-nak. "Ez egy jó smasszer" - mondtam én is valamelyikre Vácon, 1957 júniusában. "Persze hogy jó - felelte erre Karesz barátom, az egykori sztahanovista -, ennek a zsírjában kéne megsütni az összes többit."

Eörsi István

A börtönökben huszonnégyóráztak az őrök, így hát két garnitúra váltotta egymást. Az egyik mindenütt rosszabb volt, mint a másik. A kevésbé rosszat jónak neveztük. "Holnap a jó váltás jön" - mondogattuk a szerencsétlenebb napokon. Sőt mi több: a jó váltáson belül némely őrünket elneveztük "jó"-nak. "Ez egy jó smasszer" - mondtam én is valamelyikre Vácon, 1957 júniusában. "Persze hogy jó - felelte erre Karesz barátom, az egykori sztahanovista -, ennek a zsírjában kéne megsütni az összes többit."

Ezt a történetet hangulati bevezetőnek szánom, nem pedig analógiának. Egyetlen politikust sem szeretnék megsütni, és még a legkövérebbek zsírját sem rotyogtatnám tepsiben. Kétségtelen azonban, hogy a pártok irányítói között többnyire vannak áporodott illatú személyiségek, akik tetteikkel bármikor igazolják hírüket, és olyanok is, akiket a viszonylagos jóság nimbusza vesz körül. Kádár például mindig tartott maga körül nála ellenszenvesebb figurákat, egyrészt hogy rájuk háruljon a népszerűtlenebb intézkedések ódiuma, másrészt hogy a lakosság az Első Férfiút tekintse kisebb rossznak. Elképzelhető, hogy a jelenlegi miniszterelnök ezért tartja az unterolhatatlan Simicskát, akinek legkisebb zsebébe is belefér Orbán papa bányája, példának okáért. A "jó fideszesek" közül is hadd említsek meg egyet, a legeszesebbet, Urbán Lászlót. ´ a fáma szerint vagy azért nem lett tavaly pénzügyminiszter, mert alkatából hiányzik Járai Zsigmond - hogy is mondjam tapintatosan - gerincpróbáló simulékonysága, vagy azért, mert mindenáron meg akart szabadulni Princz Gábortól, mielőtt még a miniszterelnök rászánta volna erre magát.

Ez az Urbán, akinek zsírjában senkit sem szeretnék megsütni, a börtönbeli "jó" őrök sorsára jutott, vagyis elvesztette szememben nimbuszát. Nem mintha butaságot mondott volna. Arra hívta fel okosan politikus társai figyelmét, hogy ne firtassák már, ki kapott közülük kedvezményes hitelt a Postabanktól. Ily módon ugyanis lejáratják a lakosság szemében a teljes politikai nómenklatúrát, holott - és most következik az érv, amely elkedvetlenített - a személyi kedvezmények együttesen sem haladják meg a Postabank veszteségeinek egy százalékát. Magyarán: Princz Gábor kliensei, pártállástól függetlenül, a Postabank csataterén tegyék le a fegyvert, és segítsék egymást a pici galádságok eltussolásában, mert különben mindnyájan besározódnak.

Legalább harminc éve lobog bennem a megvetés az efféle érvelés iránt, mely mennyiségi mutatókkal takarja el a minőségi problémákat. Enyhítő körülmény ebben az összefüggésben az egy százalék? Örülnünk kell tehát annak, hogy a politikusok és a politizáló értelmiség jelentős része bagóért korrumpálható? Vagy ha érzékenyebb lelkűek irtóznak ettől a szótól, akkor: bagóért is letéríthetők a makulátlanság ösvényeiről? Minden befolyásos ember tudja, hogy befolyásolási potenciáját vásárolja meg a jólelkű bankigazgató az adófizetőket megkárosító kedvezményes hitellel. Ez önmagában - mint erre a szocialisták rögvest felhívták a figyelmet - nem ütközik okvetlenül jogszabályba. A közéletünket elviselhetetlenné tevő pici galádságokat vagy mennyiségi szempontokkal, vagy jogi hivatkozásokkal mentegetik. Enyhítő körülménynek tekintik, ha valaki jogsértés kockázata nélkül jut immorális haszonhoz. Ennél a pitiségnél még a lopott útlevéllel álingatlant vásárló bűnözőket is többre becsülném, ha nem hatalmi pozíciójuk segítségével tartanák távol csínytevéseiktől a törvény őreit.

Azon mérhető a közélet romlottsági fokozata, hogy miként alakulnak konfliktushelyzetben a moralitás és a legalitás erőviszonyai. Az üzleti tisztesség fontosabb társadalmi érték az üzleti (és bank-)titoknál; de egy lenge erkölcsű vezetőréteg kieszközölheti, hogy e titkok a tisztességtelenséget is védőszárnyuk alá vonják. A mennyiségi érvelés pedig, a "mindössze egy százalék" azt sugallja a tisztességtelenségről, hogy szóra sem érdemes. Szerintem viszont társadalmi értelemben ez az egy százalék fontosabb a többi kilencvenkilencnél. Azt mutatja, hogy a pártállami funkcionáriusok által hátrahagyott hatalmi űrben berendezkedő kuncsaftok felfüggesztik elveiket és elkötelezettségeiket egy-egy bőkezű bank kapujában. Viszonylag kevés pénzért teszik ezt? A matematikai arányok indifferensek a társadalmi erények szempontjából. Aki erkölcsi-politikai dilemmákat matematikai érvekkel semlegesít, az alantas célokat öltöztet álracionális köntösbe.

1956 novemberében a Jugoszláv Kommunisták Szövetsége elküldte egy befolyásos tagját Budapestre, hogy megnyugtassa az itteni jugoszláv nagykövetségen megbúvó Nagy Imre-csoportot. Nem tagadható, hogy pulai beszédében Tito elvtárs ellenforradalomnak nevezte a magyar eseményeket; de erről mindössze néhány szót ejtett, ezzel szemben nézzék, elvtársak, milyen hosszan bírálta a Szovjetuniót. Vajon mi több: három sor vagy két teljes hasáb? "Nézze csak - válaszolta Lukács György -, ott állok Londonban a Szent Pál-katedrális előtt, és élvezem az épület csodálatos arányait, kupolájának nagyszabású szépségét, gyönyörű kapuját, és akkor egyetlen kő a fejemre pottyan a katedrális tetejéről, és ettől kezdve engem a hatalmas épület többi része egyáltalán nem érdekel." Ezt az anekdotát ajánlom Urbán Lászlónak. Jó, ha az embernek esze van, de az sem árt, ha gondolkodni is tud vele.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?