Eörsi István: OptiPista (Pozitív diszkrimináció)

  • 1998. december 17.

Egotrip

Azt mondja Stumpf István főminiszter, hogy a sajtó területén nincs esélyegyenlőség, és ezért a kormány alkotmányos kötelessége, hogy pozitív diszkriminációt alkalmazva, vagyis állami pénzek bevetésével felszámolja a konzervatív és nemzeti sajtó történelmileg kialakult hendikepjét. Kíváncsian várom, mikor jelenti majd be, hogy például a sport területén is él alkotmányos kötelességével, vagyis felveszi a harcot a történelmileg kialakult egyenlőtlenség ellen, oly módon, hogy a jobb csapatokból felvásárol néhány kitűnőséget, és azután elajándékozza őket a gyengébb csapatoknak. A történelem és a piac által kialakított erőviszonyokat egy magát nagy ritkán még mindig liberálisnak becéző kormány az állam nyomásgyakorló eszközeivel és visszaállamosítással akarja megváltoztatni a sajtószabadság korlátozása érdekében. És e terv kovácsai még a gazdasági ésszerűség érveivel is előhozakodnak. Megosztják velünk azt a megdöbbentő felismerésüket, hogy új lapok vásárlásával felértékelődik a Magyar Fejlesztési Bank sajtóholdingja, és ezért ezt majd nagyobb összegért lehet privatizálni. Lehet ezzel vitatkozni? Drágábban adhatók el a gombok, mihelyt veszünk hozzájuk nadrágot is.

Azt mondja Stumpf István főminiszter, hogy a sajtó területén nincs esélyegyenlőség, és ezért a kormány alkotmányos kötelessége, hogy pozitív diszkriminációt alkalmazva, vagyis állami pénzek bevetésével felszámolja a konzervatív és nemzeti sajtó történelmileg kialakult hendikepjét. Kíváncsian várom, mikor jelenti majd be, hogy például a sport területén is él alkotmányos kötelességével, vagyis felveszi a harcot a történelmileg kialakult egyenlőtlenség ellen, oly módon, hogy a jobb csapatokból felvásárol néhány kitűnőséget, és azután elajándékozza őket a gyengébb csapatoknak. A történelem és a piac által kialakított erőviszonyokat egy magát nagy ritkán még mindig liberálisnak becéző kormány az állam nyomásgyakorló eszközeivel és visszaállamosítással akarja megváltoztatni a sajtószabadság korlátozása érdekében. És e terv kovácsai még a gazdasági ésszerűség érveivel is előhozakodnak. Megosztják velünk azt a megdöbbentő felismerésüket, hogy új lapok vásárlásával felértékelődik a Magyar Fejlesztési Bank sajtóholdingja, és ezért ezt majd nagyobb összegért lehet privatizálni. Lehet ezzel vitatkozni? Drágábban adhatók el a gombok, mihelyt veszünk hozzájuk nadrágot is.

Stumpf bejelentése csak úgy fordítható le magyar nyelvre, hogy a kormány szívesen tönkretenné és ellehetetlenítené a szocialista és liberális szellemiségűnek mondott, kritikai beállítottságú lapokat, és azután beültetné az őt támogató szerkesztőségeket a gazdátlanná vált infrastruktúrákba. Hiszen milyen más értelmezést adhatunk a miniszterelnök úr nagy nyilvánosság előtt megkockáztatott, meglepő ötletének, miszerint egyesíteni óhajtja, dupla re-etatizáció útján, a Jürg Marquard svájci vállalkozó birtokában lévő Magyar Hírlapot a Napi Magyarországgal, mely a Fidesz-érdekeltségű Mahir tulajdona? E két lap egyesülése olyan képtelen ötlet, mint mondjuk egy teve és egy teknősbéka násza. Mindkét főszerkesztő tiltakozott is ellene, az egyik, mert megértette a terv lényegét, a másik, mert nem értette meg. Csak kormányzati szellemiségű újság alakulhatna ma egy állami bank égisze alatt. Így hát a Magyar Hírlap elkötelezett munkatársai vehetnék kalapjukat, ellentétben a lap munkaeszközeivel, melyek helyben maradnának.

Nem vagyok a Napi Magyarország olvasója, még az ellenem ott közölt mocskolódásokról is csak telefon útján értesülök, egy barátomtól, aki önkínzásból mindent elolvas. Õtőle tudom azt is, hogy a Magyar Fórum főszerkesztője rendszeresen publikál ott. Így hát ez az újság nem lehet a szó európai értelmében konzervatív, mert a Magyar Fórum a két világháború közti szélsőjobboldal hagyományait folytatja, egy olyan hagyományt tehát, amelytől a nyugati konzervatív lapok éppolyan rigorózusan zárkóznak el, mint a baloldaliak. Mégsem mondanék kellő ismeretek híján véleményt a Napi Magyarországról, ha nem faxolták volna el nekem a minap egy képviselő arcképét a lap első oldaláról. Alatta ez az aláírás olvasható: "Eörsi Mátyás. Hazudik és gyáva". Állítom, hogy ilyen képaláírás a Lajtától nyugatra legfeljebb csak kis hecclapokban jelenhet meg. Ennek nincs köze sem nemzeti és keresztény értékrendhez, sem konzervatív szellemiséghez. Ez az eljárás szakmai szempontból gusztustalan, tartalmát tekintve pedig csupán a hiénák és dögkeselyűk etetésére szolgál.

Amikor Orbán és Stumpf urak bejelentik, hogy alkotmányos kötelességük helyreállítani a sajtóban az esélyegyenlőséget, akkor meglévő, jól működő újságok tönkretételére tesznek javaslatot. Esélyegyenlőség tehát akkor jön létre, ha mindent sikerül lerángatniuk a mai kormánypárti sajtó színvonalára. Mert azt azért mégsem remélhetik az említett urak, hogy a lapokkal együtt felvásárolhatják a munkatársak világnézetét, szemléletét és stílusát; hogy a Magyar Fejlesztési Bank által felkínált vételárért az újságcsinálók lelke is állami tulajdonba kerül. Habár ki tudja: esetleg arra gondolnak, hogy sikerért és haszonért mások is tehetnek egy-két meredek fordulatot. Talán mások is hajlandók lesznek megtapasztalni, hogy az a szabadság legmagasabb foka, ha az ember az elveitől is megszabadul.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.