Para

Kovács Imre: Énteriőr

  • 1998. december 17.

Egotrip

A zöldpaprikaárusok évszaktól független kara mögött, a Népszínház utca torkolatában van az a plakát, ami előtt Béla lecövekelt, és percekig csak az éppen lenyelt nyálát tudta visszasírni: Gotleibköchen, 1998. 12. 31. Halálmetál fesztivál 3 x 666. Végre beugrott, hogy miért is volt ilyen minősíthetetlenül ostoba és kérlelhetetlenül tapló ez az év, itt a válasz - gondolta Béla, és elindult a Teleki tér felé, miközben megpróbálta levágott ujjú kesztyűbe dugott kezét belegyömöszölni a bőrdzseki zsebébe.

A zöldpaprikaárusok évszaktól független kara mögött, a Népszínház utca torkolatában van az a plakát, ami előtt Béla lecövekelt, és percekig csak az éppen lenyelt nyálát tudta visszasírni: Gotleibköchen, 1998. 12. 31. Halálmetál fesztivál 3 x 666. Végre beugrott, hogy miért is volt ilyen minősíthetetlenül ostoba és kérlelhetetlenül tapló ez az év, itt a válasz - gondolta Béla, és elindult a Teleki tér felé, miközben megpróbálta levágott ujjú kesztyűbe dugott kezét belegyömöszölni a bőrdzseki zsebébe.

Otthon Erzsi éppen árpagyöngyöt egyelt, amikor megcsörrent a telefon, és - minő szinkronicitás - megcsörrent a kulcs is a zárban. Pont kerül végre az Á-ra, levonul minden, rákos óvodások várják a nem létező Jézuskát.

- Találkozunk a Kőpicsánál - mondta Güzü. Szeged főterén álltunk, a szökőkút mellett, a kör közepén Nagy Bánó András mesélt valami tréfás történetet. Még nem sötétedett, amikor odeértünk, ahol a punkok gyülekeztek. Tényleg volt egy szobor, ami méltán viselhette a fenti nevet, a tövében tűz égett, és a helybeli tüskehajúak géppisztolytöltényeket dobáltak bele. Minden robbanásnál vidáman felrikoltottunk: ez sem a mi szemünket vitte ki!

Meg ilyenek.

Erre gondolt Béla, miközben kinyitotta az ajtót, és beköszönt:

- Jó napot kívánok! - de mindezt viccesen, mintegy kedélyesen.

- Helló - mondta Erzsi, és egyelt tovább.

Béla a bicikliülésre húzta a sapkáját, aztán a dzsekit dobta a vázra. Fuck 1999.

- Képzeld, láttam egy plakátot, amin az állt, hogy 3 x 666!

- Az semmi - mondta Erzsi. - A Tigris éve meg csak februárban ér véget, állítólag egy óriás jön majd a lenyugvó Napból, és elviszi az arra érdemeseket egy erkölcsileg jobb világba.

A szemközti háztetőn a gravitáció párhuzamos görbékbe rogyasztotta a leesett havat, és minden pillanatban várható volt, hogy a közértbe igyekvő sorstalanokra zuhan. Általában vicces látvány volt, amikor egy liftajtónyi megfagyott hó az emberekre esett, ilyenkor Erzsi és Béla csöndben örült, hogy meleg és biztonságos helyen vannak, meg ilyenek.

Szerencsés esetben az olvadó hó kilazította a cserepeket, ilyenkor meg is ölte a lavina az alatta haladót. Ilyen már rég volt.

- Nincs itthon citromos Fanta - mondta Erzsi.

- Nincs - mondta Béla -, ne is legyen.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.