Hammer Ferenc: Paszták népe

  • 1997. december 18.

Egotrip

A nagy per mindenkit érdekel. Mindenütt erről folyik a szó: okoskodnak, következtetnek, az ujjaikon számolnak; meghatódnak, reménykednek, félnek, átkozódnak, óhajtoznak, gyűlölködnek, ámuldoznak, elkeserednek; egyszóval, drága jó uram, fura egy állapot ez...

A nagy per mindenkit érdekel. Mindenütt erről folyik a szó: okoskodnak, következtetnek, az ujjaikon számolnak; meghatódnak, reménykednek, félnek, átkozódnak, óhajtoznak, gyűlölködnek, ámuldoznak, elkeserednek; egyszóval, drága jó uram, fura egy állapot ez...

Mme. Sévigné

A per

Új politikai rendszerek gyakran azzal szilárdítják meg jelenlétüket a köztudatban, hogy ilyen-olyan okoktól vezetve, pereket kezdeményeznek. Például a Rajk-per egyik célja-funkciója az volt, hogy a spontán lakó- és munkahelyi gyűléseken és a per (korabeli mértékkel mérve) totális médiakövetésén keresztül a negyvenes évek végi Magyarország lakóinak mindennapi életében testet öltsön a néphatalom. A kor összes szereplője, a munkásosztály, a haladó értelmiség, a reakció különféle válfajai stb. a per révén egyesültek a rákosizmus hagymázas panoptikumában. Más rezsimek végét olykor szintén perek jelzik, lezárván ilyenkor egy korszakot. A nürnbergi perek sok jelentése közül az egyik az volt, hogy segítségükkel Németország jobbik fele szembenézhetett magával, hogy így aztán átugorhassa önnön náci múltjának árnyékát, hogy ezzel a ragyogó képzavarral éljünk. Hasonló szerepet játszottak a Stasi-akták megnyitását (és annak következményeit) tárgyaló viták vagy az argentin demokrácia kezdőpontját jelentő perek, melyek vádlottjai a korábbi katonai rezsim vezetői voltak. Mindegyik említett esetben a per résztvevőinek állításai és kérdései az illető rezsim alapvető elveit és gyakorlatait értékelték. A Dreyfus-per végére a tét nemcsak a balszerencsés kapitány sorsa volt, hanem a harmadik köztársaság olyan ügyeinek kimenetele is, mint az egyéni szabadságjogok vagy az államilag támogatott antiszemitizmus jövője, vagy az egyház és az állam elválasztása. Ilyenformán e perek úgynevezett poétikai funkciója az volt, hogy a per során felbukkanó érvelések normatív állításokat fogalmaztak meg az illető rezsim jelenéről, múltjáról vagy jövőjéről. Kicsiben ugyanezt láthattuk hazánkban a nyolcvanas évek végén, amikor az a bizonyos ügyvéd beperelte a Merkurt meg az OTP-t holmi kamatfizetések tárgyában. A fenét sem érdekelte a Merkur, mindenkit csak az érdekelt, hogy mivel állami vállalatokról volt szó, lényegében a népi demokratikus állam ült a vádlottak padján.

A huszadik század gyermeke az említett és más perekre emlékezve, valamiféle értelmezési kényszert érez, ha egy esetleges rendszerváltás vagy lényegesebb kormányváltás időszakában történik egy jelentősebb per. A perben szereplő eset kapcsán ilyenkor hajlunk arra, hogy általánosításokat fogalmazzunk meg a jelenlegi helyzettel vagy a jövővel kapcsolatban. Hajlunk arra, hogy a per kimenetelét valamiképpen jellemzőnek tartsuk ilyenkor az egész ország jövőjére nézve is. Van tudniillik egy efféle perünk nekünk is manapság, meg lesznek választások is jövőre.

Mindenki azt mondja, hogy a per bőven belecsúszik a következő kormányzati periódusba. Így, mivel a választóknak nem lesz alkalmuk arra, hogy döntésüket esetleg a per kimenetelének függvényében hozzák meg, és mivel ez a per is, gyanítjuk, olyan pernek tűnik a közvélemény számára, ahol az igazságtétel valahogy az egész ország jövőjére nézve sokatmondó lehet, ezért ennek két következménye adódhat. Egy: a per elhúzódása nem feltétlenül azt fogja jelenteni sokaknak, hogy nincs döntés, hanem azt, hogy nincs igazság. A második következtetéshez kissé vissza kell nyúlnunk az időben.

Történt ugyanis, hogy 1994-ben, az új kormány felállása előtt írtunk egy publicisztikát e lapnak, amit a szerkesztő (bevallhatjuk, némi joggal) minőségi indokokra hivatkozva visszaadott. Ezt írtuk akkor: "A következő kormány talán nem követi el az előző hibáját, és public relations munkájuk meghaladja a Tom Kennedy-s, autópálya-szentelős, ordaseszmézős propagandát. De ez önmagában kevés lesz. Én nemcsak arra vagyok kíváncsi, hogy hogyan képzeli az új kormány a következő négy, közösen eltöltendő esztendőt, hanem arra is, hogy mit érdemel az a bűnös, aki a szabad választások nyomán felálló közhivatalokban a népakarat által ráruházott hatalmat a zsebei megtömésére használta. Tudni szeretném végre, hogy ki lopott, és hogy mennyit. Ha ez nem történik meg, ha nem tanulja meg a mai és jövendőbeli politikai garnitúra, hogy lopni nemcsak csúnya dolog, hanem veszélyes is, akkor egy-két kormányzási ciklus elteltével a politika egyre inkább egy nemzeti Szerencsekerékre fog emlékeztetni, ahol boldogan mosolyognak a nyertesek, aztán irány: Hawaii." Az azért mulatságos, hogy egy írás fölött az idő nemcsak elszállhat, hanem vissza is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.