Hammer Ferenc: Paszták népe (Ruszkik)

  • 1997. június 26.

Egotrip

Magyar Narancs, IX. évf. 26. szám, 1997. június 26.

Magyar Narancs, IX. évf. 26. szám, 1997. június 26.

Jönnek az oroszok! - pánikolt okkal és ok nélkül a magyar 1944/45-ben, jellemző módon az első számú mumus az volt, hogy Kolhozmagyarországon majd a nőket is be kell rakni a közösbe (azt pedig most hagyjuk, hogy ennek ki miért örült volna és ki miért nem). Aztán később, mint arról Szabó Miklós beszámol, a szovjet típusú modernizáció vívmányaival, a traktorral, a kombájnnal meg a tankkal nem sikerült maradéktalan civilizátori aurát vonni a veres csillag köré, mivel a harmincas években hallott már ezekről harangozni a puszták népe (meg aztán e gépek nevének hangzása sem volt kimondottan szlávos). Jóllehet az Újítók Lapja, a sztahanovista szubkultúra képes magazinja 1951-ben kétoldalas leírást szentelt a szovjet kiskereskedelem forradalmi újításának, a tologatható fagolyókkal működtethető összeadó abakusznak (az ismertetés szerint még osztani is lehetett vele!), az innovátori hevülettől izzó leírás végén bizony jelentős konyulásnak értékelhető a záró megjegyzés, miszerint némi gyakorlattal csaknem olyan gyorsan lehet az alapműveleteket elvégezni vele, mint a pénztárgéppel. Jóllehet az 1956-os harcok után ismét volt alkalom felmelegíteni a ´45-ben füstölgő ágyúival Budapestre bevonuló Malinovszkij marsallról, a Nagy Lakásleválasztóról megemlékező, kedvesen idióta szájhagyományt, a hatvanas évektől felnövő generációk számára egyre nagyob kognitív bűvészmutatványt jelentett összehozni a kétségbevonhatatlan "geopolitikai realitás", a szovjet megszállás mindennapi konstrukcióját, ugyanis az utca embere a mitikus Ivánnal szinte kizárólag a moziban találkozhatott. Tisztek ugyan fel-felbukkantak az utcán eltúlzott léptékkel szabott egyenruhájukban, azonban a földet söprő kabátban, malomkeréknyi tányérsapka alól sandító oficér-tekintet afféle kommunikációs fekete lyukként nyelt el bármiféle pillantást, mely szoborszerűség valahogy a láthatatlanság komor képzetét kölcsönözte a metrózó tiszteknek. Közkatonák nemigen flangáltak a városban; emlékszem, egyszer nyolcvanöt környékén egy zsongó nyári este az Egyetem-presszó teraszán ülve, jeges italok mellett gyönyörködtünk az optimista Budapestben, amikor egyszer csak megszűnt minden forgalom a Kossuth Lajos utcán, aztán bazi nagy katonai teherautók órákon keresztül mentek, mentek át Budára, nagy zaj volt és nagy csend is, egyszerre. A ruszkikkal kapcsolatos népi legendáriumban a katonáknál jóval fontosabb szerepet töltöttek be a szovjet Inturiszt-turisták, akikről kezdetben gonoszan, később szánakozva röhögve mesélte mindenki, hogy a Corvin Áruház vagy a Skála megrohamozása előtt a népi demokrácia vívmányainak alapos megismertetése okán be volt iktatva számukra egy látogatás a Csepel Művek óvodájába. A Nagy Imre-temetésen a szovjet csapatok kívánatos irányát meghatározó Orbán-vektort még a cinikus bölcsek nagy-nagy dunnyogása és pisszegése fogadta, viszont a Ruszkik haza! csatakiáltás óta folyik itt a bosszú egyfolytában (amelynek természete igencsak hasonlatos ahhoz, amikor az ember illetleneket mutogat a hetes busz után, ha az becsukja az orra előtt az ajtót). Manapság nincsen magyar bűn-mozi orosz maffiózó nélkül; ezek többnyire katonatisztek, fizikusok, mérnökök, legfőbb ügyészek vagy balett-táncosok voltak korábbi életükben. (Szomorú, hogy a Bolse Vita az egyetlen kivétel ebből a mozgóképészeti ízetlenkedésből). Oroszok persze vannak itt most is, és mint ahogy mi sem tudjuk sokszor, hogy minek-kinek nézzük őket, ők is bajlódnak épp eleget ezzel. Gyenyisz barátom például a Mátyás téren megjegyezte, hogy igen mulatságos, hogy végül is ott sikerült meglátnia azt, aminek a létezésében sohasem hitt: a szovjet tankönyvek kapitalizmusával a Mátyás téren találkozott, ahol romos házak között kifestett gyereklányok és morc stricik várják a proletariátus felszabadulását.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.