Hammer Ferenc: Paszták népe (Totózó)

  • 1997. május 1.

Egotrip

Átmeneti rítusnak hívják azt, amikor a népek különféle hókuszpókuszokat végeznek az élet egyes jelentősnek ítélt pillanataiban, amikor is úgy vélik, hogy az egyén átmegy egy életszakaszból egy másikba, amelyik jelentősen különbözik az előzőtől. Ilyen pillanat például a születés, belépés a felnőttlétbe, a lovaggá ütés stb. E rítusok természetesen a modern világban is virágzanak, itt csak az újoncbeavatási borzalmakat, a bérmálkozást, a híd- vagy úttörőavatást említjük. Lényegük, hogy változás, azaz új időszámítás kezdődik az ember életében. A modern világban azonban meg is fordult kissé e dinamika. Tekintettel arra, hogy a tömegkultúra és -kommunikáció révén versengő valóságokból épül fel az itt és most, az emberek gyakran hajtanak végre bizonyos rítusokat azért, hogy máshol érezzék magukat, hogy átlépjenek egy másik időszámításba, egy másik szimbolikus közösségbe, egy másik valóságba. Efféle átmenetnek, azaz passzázsnak tekinthetünk egyes drogokat, a Friderikusz-show-t vagy egyszerűen csak egy kiadós sétát. Kiemelkedő jelentőségű passzázs-hely a totózó.

Átmeneti rítusnak hívják azt, amikor a népek különféle hókuszpókuszokat végeznek az élet egyes jelentősnek ítélt pillanataiban, amikor is úgy vélik, hogy az egyén átmegy egy életszakaszból egy másikba, amelyik jelentősen különbözik az előzőtől. Ilyen pillanat például a születés, belépés a felnőttlétbe, a lovaggá ütés stb. E rítusok természetesen a modern világban is virágzanak, itt csak az újoncbeavatási borzalmakat, a bérmálkozást, a híd- vagy úttörőavatást említjük. Lényegük, hogy változás, azaz új időszámítás kezdődik az ember életében. A modern világban azonban meg is fordult kissé e dinamika. Tekintettel arra, hogy a tömegkultúra és -kommunikáció révén versengő valóságokból épül fel az itt és most, az emberek gyakran hajtanak végre bizonyos rítusokat azért, hogy máshol érezzék magukat, hogy átlépjenek egy másik időszámításba, egy másik szimbolikus közösségbe, egy másik valóságba. Efféle átmenetnek, azaz passzázsnak tekinthetünk egyes drogokat, a Friderikusz-show-t vagy egyszerűen csak egy kiadós sétát. Kiemelkedő jelentőségű passzázs-hely a totózó.

Templomokban a központi kegytárgyat csak átutazó turisták mustrálgatják, dokumentálják, azaz satíroznak be egy újabb - természetesen azonnal halványulni kezdő - négyzetet az "itt is lehettem volna" végtelen négyzethálóján, míg ezzel szemben a rendszeresen odajárók csak tekintetük vakfoltját nyugtatják a kegytárgyon, testükkel érzik azt. A totózó közepén szerencsekerék - memento mori -, amire a kultikus helyek, a passzázs-helyek házirendje szerint az odajárók kimódoltan ügyet sem vetnek. Csak az pördít egyet a kegytárgyon, aki először teszi be a lábát totózóba. A pörgetés, e mozdulat rokon a kutakba pénzt dobó karlendítéssel, a kerti padon, bükkfán rovást ejtő csuklómozdulattal és végső soron a gyerekcsinálással is, hisz ahogy Sugár János jegyezte meg igen bölcsen: a beláthatóval való foglalatoskodás a halálösztön egy megnyilvánulása. A passzázs elengedhetetlen kelléke a révkalauz (Bőrharisnya, a Stalker, Friderikusz stb.), aki elfogadja a jelentkezést és a jelentkezőt átvezeti a következő életszakaszba, azaz a jövőbe. A totózóban üvegkalitkában ül Pythia, ki csekély ellenszolgáltatás fejében a jövő meghódítását helyezi kilátásba. Nem, nem úgy, ahogy a pozitivista indíttatású hétköznapi vélekedés képzeli, miszerint a jövendőmondás az előfizető fogyasztó és a médium közötti egyirányú információáramlás, mely gondolkodás ha más hibát nem is vét, azt biztosan, hogy végtelen mennyiségű, elsőrendű titkot tételez a jövendőmondó tarsolyában. (Messze nincs annyi titok a világon, mint amennyit szeretnénk megismerni.) Azonban Pythia más. A valódi jövendőmondás mindig homályos és mindig igaz. Mint ahogy az igazi előjelek mindig utólag jönnek, úgy ehhez hasonlóan lényegében csak egyféle jóslat létezik - az önmagát beteljesítő jóslat. A totózóban a befizető jeleket rajzol a kombinált szelvényre, Pythia, a médium nyugtázza az erőfeszítést, átveszi a juttatást, és így válik az Ikas- Köge dán NB kettes meccs otthoni, tét nélküli latolgatása szakavatott médium segítségével történő interaktív jövendőmondássá, azaz annak lényegévé: jövőteremtéssé. Indul az új időszámítás. Nyertünk egy újabb hetet. A totózóban amúgy nincs túl sok látnivaló. A falambéria a sportegyesületi intéző (manager) irodáját idézi, ritka napokon gerozánszagot is vélhetünk érezni. A falról Röltex Rózsi babája, a hülye vigyorú Lottó Ottó integet. Azonban ha közelebbről megnézzük őt, feltűnhet, hogy kajánság bújik meg az előrepajtás-mosoly mögött, és aztán a saru, a hegyes csákó, hisz ezt már láttuk valahol!... Igen, igen, Hermészéi azok, és most sincs ez másképp. Hermész ő, a passage-man, a lélekvezető, a keresztutak, a binaritás, a szerencsejátékok (valószínűség) istene, megszokott kalapján ezúttal nem szárny van, hanem a keresztutak, a bűvös elágazások és a szerencse, a jövő birtokbavételének szimbóluma - a négylevelű lóhere. Jogosan érezhetjük átverve magunkat ezúttal is. Az eddig leírtakat alátámasztó bizonyítékok száma elenyésző, és csak az olvasó jóindulatára hagyatkozhatunk, hogy elhiggye, a totózó életre-halálra menő misztériumjáték helyszíne. A véletlen (nocsak) persze olykor segítségünkre siet, mint ahogy azon vitatkozván, hogy a lottóban érdemes-e a 17-39-41-47-85 számsor helyett a 21-22-23-24-25 számsort megjátszani, az, a véletlen csalta Emese szájára azt a totózó metafizikáját összegző baudrillard-i minőségű elhallgatást, miszerint "lehet, hogy matematikailag így van, de..."

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.