Hammer Ferenc: Paszták népe (Totózó)

  • 1997. május 1.

Egotrip

Átmeneti rítusnak hívják azt, amikor a népek különféle hókuszpókuszokat végeznek az élet egyes jelentősnek ítélt pillanataiban, amikor is úgy vélik, hogy az egyén átmegy egy életszakaszból egy másikba, amelyik jelentősen különbözik az előzőtől. Ilyen pillanat például a születés, belépés a felnőttlétbe, a lovaggá ütés stb. E rítusok természetesen a modern világban is virágzanak, itt csak az újoncbeavatási borzalmakat, a bérmálkozást, a híd- vagy úttörőavatást említjük. Lényegük, hogy változás, azaz új időszámítás kezdődik az ember életében. A modern világban azonban meg is fordult kissé e dinamika. Tekintettel arra, hogy a tömegkultúra és -kommunikáció révén versengő valóságokból épül fel az itt és most, az emberek gyakran hajtanak végre bizonyos rítusokat azért, hogy máshol érezzék magukat, hogy átlépjenek egy másik időszámításba, egy másik szimbolikus közösségbe, egy másik valóságba. Efféle átmenetnek, azaz passzázsnak tekinthetünk egyes drogokat, a Friderikusz-show-t vagy egyszerűen csak egy kiadós sétát. Kiemelkedő jelentőségű passzázs-hely a totózó.

Átmeneti rítusnak hívják azt, amikor a népek különféle hókuszpókuszokat végeznek az élet egyes jelentősnek ítélt pillanataiban, amikor is úgy vélik, hogy az egyén átmegy egy életszakaszból egy másikba, amelyik jelentősen különbözik az előzőtől. Ilyen pillanat például a születés, belépés a felnőttlétbe, a lovaggá ütés stb. E rítusok természetesen a modern világban is virágzanak, itt csak az újoncbeavatási borzalmakat, a bérmálkozást, a híd- vagy úttörőavatást említjük. Lényegük, hogy változás, azaz új időszámítás kezdődik az ember életében. A modern világban azonban meg is fordult kissé e dinamika. Tekintettel arra, hogy a tömegkultúra és -kommunikáció révén versengő valóságokból épül fel az itt és most, az emberek gyakran hajtanak végre bizonyos rítusokat azért, hogy máshol érezzék magukat, hogy átlépjenek egy másik időszámításba, egy másik szimbolikus közösségbe, egy másik valóságba. Efféle átmenetnek, azaz passzázsnak tekinthetünk egyes drogokat, a Friderikusz-show-t vagy egyszerűen csak egy kiadós sétát. Kiemelkedő jelentőségű passzázs-hely a totózó.

Templomokban a központi kegytárgyat csak átutazó turisták mustrálgatják, dokumentálják, azaz satíroznak be egy újabb - természetesen azonnal halványulni kezdő - négyzetet az "itt is lehettem volna" végtelen négyzethálóján, míg ezzel szemben a rendszeresen odajárók csak tekintetük vakfoltját nyugtatják a kegytárgyon, testükkel érzik azt. A totózó közepén szerencsekerék - memento mori -, amire a kultikus helyek, a passzázs-helyek házirendje szerint az odajárók kimódoltan ügyet sem vetnek. Csak az pördít egyet a kegytárgyon, aki először teszi be a lábát totózóba. A pörgetés, e mozdulat rokon a kutakba pénzt dobó karlendítéssel, a kerti padon, bükkfán rovást ejtő csuklómozdulattal és végső soron a gyerekcsinálással is, hisz ahogy Sugár János jegyezte meg igen bölcsen: a beláthatóval való foglalatoskodás a halálösztön egy megnyilvánulása. A passzázs elengedhetetlen kelléke a révkalauz (Bőrharisnya, a Stalker, Friderikusz stb.), aki elfogadja a jelentkezést és a jelentkezőt átvezeti a következő életszakaszba, azaz a jövőbe. A totózóban üvegkalitkában ül Pythia, ki csekély ellenszolgáltatás fejében a jövő meghódítását helyezi kilátásba. Nem, nem úgy, ahogy a pozitivista indíttatású hétköznapi vélekedés képzeli, miszerint a jövendőmondás az előfizető fogyasztó és a médium közötti egyirányú információáramlás, mely gondolkodás ha más hibát nem is vét, azt biztosan, hogy végtelen mennyiségű, elsőrendű titkot tételez a jövendőmondó tarsolyában. (Messze nincs annyi titok a világon, mint amennyit szeretnénk megismerni.) Azonban Pythia más. A valódi jövendőmondás mindig homályos és mindig igaz. Mint ahogy az igazi előjelek mindig utólag jönnek, úgy ehhez hasonlóan lényegében csak egyféle jóslat létezik - az önmagát beteljesítő jóslat. A totózóban a befizető jeleket rajzol a kombinált szelvényre, Pythia, a médium nyugtázza az erőfeszítést, átveszi a juttatást, és így válik az Ikas- Köge dán NB kettes meccs otthoni, tét nélküli latolgatása szakavatott médium segítségével történő interaktív jövendőmondássá, azaz annak lényegévé: jövőteremtéssé. Indul az új időszámítás. Nyertünk egy újabb hetet. A totózóban amúgy nincs túl sok látnivaló. A falambéria a sportegyesületi intéző (manager) irodáját idézi, ritka napokon gerozánszagot is vélhetünk érezni. A falról Röltex Rózsi babája, a hülye vigyorú Lottó Ottó integet. Azonban ha közelebbről megnézzük őt, feltűnhet, hogy kajánság bújik meg az előrepajtás-mosoly mögött, és aztán a saru, a hegyes csákó, hisz ezt már láttuk valahol!... Igen, igen, Hermészéi azok, és most sincs ez másképp. Hermész ő, a passage-man, a lélekvezető, a keresztutak, a binaritás, a szerencsejátékok (valószínűség) istene, megszokott kalapján ezúttal nem szárny van, hanem a keresztutak, a bűvös elágazások és a szerencse, a jövő birtokbavételének szimbóluma - a négylevelű lóhere. Jogosan érezhetjük átverve magunkat ezúttal is. Az eddig leírtakat alátámasztó bizonyítékok száma elenyésző, és csak az olvasó jóindulatára hagyatkozhatunk, hogy elhiggye, a totózó életre-halálra menő misztériumjáték helyszíne. A véletlen (nocsak) persze olykor segítségünkre siet, mint ahogy azon vitatkozván, hogy a lottóban érdemes-e a 17-39-41-47-85 számsor helyett a 21-22-23-24-25 számsort megjátszani, az, a véletlen csalta Emese szájára azt a totózó metafizikáját összegző baudrillard-i minőségű elhallgatást, miszerint "lehet, hogy matematikailag így van, de..."

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”