Jaksity György: Tőzsde

  • 1997. május 1.

Egotrip

Kedvenc idézeteim közé tartozik egy nagy amerikai befektető magyarázata arról, hogy mi a különbség a spekuláns és a befektető között: pontosan az, mint a párkapcsolatait gyakran váltó és a stabil kapcsolatban élő ember között. A spekulánst összetéveszteni a befektetővel tehát ahhoz hasonlatos balgaság, mint Don Juant asszonyhívő - sajátos megfogalmazásban: monogám - egyénnek tartani.

Kedvenc idézeteim közé tartozik egy nagy amerikai befektető magyarázata arról, hogy mi a különbség a spekuláns és a befektető között: pontosan az, mint a párkapcsolatait gyakran váltó és a stabil kapcsolatban élő ember között. A spekulánst összetéveszteni a befektetővel tehát ahhoz hasonlatos balgaság, mint Don Juant asszonyhívő - sajátos megfogalmazásban: monogám - egyénnek tartani.

Szinte minden nagy spekuláns bevallja, hogy egy sikeres üzlet lezárása jobb az orgazmusnál, de tegyük hozzá, ez pusztán viszonyítás kérdése. Ráadásul a spekuláció rendkívüli koncentrációt kíván, ezért érdemes megfontolni Victor Niederhoffer elismert kortárs spekuláns tanácsát, aki sohasem él szexuális életet egy-egy nagyobb tranzakció lezárása előtt. Mindebből az egyszeri ember arra gondolhat, hogy bizonyos fokú kiszorítási hatás működik szex és spekuláció között, mi több, a kettő a spekuláns számára szenzuálisan szinte egybeolvad. Mindenesetre kíváncsi lennék, mit érzett Soros György, amikor egymilliárd dollárt keresett a font elleni spekulációjával, és vajon hány vonzó nő kegyei pótolhatják ezt az élményt. (Egymilliárd dolcsi nagyságrendileg hasonló összeg, mint amiről egy jobb évben - Bokros csomag után - minimum hat parlamenti párt tépi a száját még szilveszter éjszaka is, és úgy hívják, költségvetési hiány. Dzsiefesz. Az államháztartás és a szex kapcsolatáról pedig minden kedves olvasó a saját tapasztalatai alapján fogalmazhat meg testreszabott téziseket.)

Az irodájából Sorost késő este felhívták, hogy beszámoljanak a font és a líra ellen kötött pozíciókon keletkezett nyereségről: kollégáit is az érdekelte, vajon mit érez és mit csinál az ember, amikor egyszer csak keres egymilliárd dollárt. Soros erre azt mondta, azt fogja csinálni, amit ilyenkor este mindig: lefekszik aludni. Ennél talán izgalmasabb, hogy korábban, amikor vezető kereskedőjével, Stan Druckenmillerrel beszélt a pozícióik állásáról és arról, hogy a Bank of England 15 milliárd fontot kíván vásárolni a pénzpiacon, Soros csak annyit mondott, hogy ő pedig pontosan ennyit kíván eladni, majd végül, Druckenmiller kérdésére, hogy milyen taktikát kövessenek, csak azt a tanácsot adta, hogy "legyen kemény".

Soroson és egy-két kevésbé ismert pályatársán kívül a történelem nagyon kevés olyan spekulánst jegyzett fel, akik nem a szegényházban végezték. Ezt a tényt egyébként a hatékony tőkepiacok hívői, akik szerint a pénzügyi piacokon nem lehet tartós extraprofithoz jutni, mint ahogy eldobott öttalálatos lottószelvényt is ritkán találni az utcán, mértéktartó kárörömmel konstatálják. A spekuláns, miként a házasságszédelgő is, állandó mozgásban van, a hosszú távú befektetés a biztos halálát jelenti. Ahogy mondani szokták, a hosszú távú befektetés a sikertelen rövid távú befektetésből lesz. Hogy mindez mit jelent a spekuláns házasságára vonatkozóan, azt mindenki értelmezze saját belátása szerint, de figyelem, hölgyeim, ha az önök társai rendszeresen és több nővel is megcsalják önöket, mélyen gondolkozzanak el azon, hogy a pénzüket is rábízzák-e az ilyen emberre.

A klasszikus értelemben (és szexuálpszichológiai szempontból) vett befektető az értéket keresi, a növekedést, és ha megfelelő befektetést talál, amellett hosszú ideig kitart. Ilyen értelemben a jó házasság, szemben a (jó) spekulációval, egy hosszú távon jól alakuló befektetés, függetlenül attól, hogy rövid távon hogyan működik.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.