Kálmán C. György: Magánvalóság (Posztmodern)

  • 2000. január 13.

Egotrip

A kor, amelyben élünk, a posztmodern kora. Az olyan aufklérista kategóriákat, mint a személyiség egysége, az önazonosság, a szabad akarat vagy az emlékezet folytonossága, korunk minduntalan kétségbe vonja, e kor legkiválóbbjai újra meg újra kihívásokkal állítják szembe, felforgatják, átértelmezik, felszámolják őket.

A kor, amelyben élünk, a posztmodern kora. Az olyan aufklérista kategóriákat, mint a személyiség egysége, az önazonosság, a szabad akarat vagy az emlékezet folytonossága, korunk minduntalan kétségbe vonja, e kor legkiválóbbjai újra meg újra kihívásokkal állítják szembe, felforgatják, átértelmezik, felszámolják őket.

Ezt a nyilvánvaló igazságot két rövid példával szeretném megvilágítani, egyenesen az életből merítve.

Ki ne ismerné, teszem azt, Schlecht Csaba nevét? Ez a kiváló férfiú azzal tette híressé magát, hogy jól menő üzletemberből üres névvé vált, hogy radikális gesztussal visszavonta önmagát abból a világból, amelyet a német romantikusok a "sürgés" világának neveztek, Heidegger pedig a "locsogásénak"; felőrölte, elnyomta, felszámolta önmagán belül azt a személyiséget, akinek története és emlékezete van, aki önmagával mindig azonos, aki felel és felelős. Van benne valami az árnyékát elvesztő Peter Schlemil tragikomikumából, de immár a posztmodern jegyében újraírva: döntése váratlan, és nem is igen következik belőle semmi, ennélfogva a tragikum mozzanata is hiányzik. Schlecht Csaba a szemünk előtt alakult át korunk legjelentősebb felejtőművészévé. Bármit elfelejt, amit csak akar. Bátran javasolhatjuk Midász király borbélyának, ha valami mondandója van, válassza Schlecht Csaba fülét. Ha kérdezik Schlecht Csabát, csak ennyit mond: nem emlékszem a körülményekre. Nem, nem emlékszem.

Ez persze lehetne hősi gesztus, a kerek, integer személyiség látványos kinyilvánítása; ám a posztmodern szelleme azt diktálja, hogy ez a Schlecht Csaba névvel jelzett személy ugyanakkor visszavonuljon, elérhetetlen, megközelíthetetlen, megfoghatatlan legyen, s így még a hős maszkját se vegye magára. Rejtőzködő marad, és mégis egyedi, nagyszabásút alkot, de a háttérben marad. S ha téli estéken tétován bolygó alakkal találkozunk, aki lakcímét sem, de még nevét sem tudja - nézzünk rá tisztelettel. Talán valaha Schlecht Csabának hívták őt, s ő az, aki immár közelít a felejtés végső fázisához, amikor már arra sem emlékszik, el kellene-e még felejteni valamit.

Olvasóink is bízvást kipróbálhatják e nagy tehetségű férfiú módszerét. Ha fáznak, és ezért rőzsét szednek a kiserdőben, vagy ha kockacukrot csennek a vegyesboltból, mert édes teába mégiscsak jobb mártogatni a száraz kenyeret - nos, akkor mondják csak nyugodtan a nyomozó hatóságoknak: nem, nem emlékszem. Nem emlékszem a körülményekre. Ekkor a nyomozó hatóság gondterhelten megvakarja busa üstökét, és a tőle megszokott ravaszsággal újra próbálkozik: biztos? Egy kicsit sem emlékszik? Nézzünk ekkor nyugodtan a szemébe, és ismételjük: nem, nem emlékszem. Nyert ügyünk van. Perceken belül szabadok vagyunk, a nyomozó hatóság meg csak elnéz a messzeségbe: nem bírt velünk.

A személyiség radikális felszámolásának másik esete a Mádi Lászlóé. Volt valamikor egy kedves, kerek arcú, jó kedélyű képviselő, tájékozott volt, remek debattőr, úgy hívták: Mádi László. Most kiderült, ebben a ciklusban már Mádi László nem létezik: Mádi László a kormány által támogatott módosító indítványok neve. Mádi László nem önálló akaratú, céltudatosan cselekvő emberi lény, hanem törlendő segédegyenes, egy eljárás, parlamenti technika. Mádi László mindaz, amit a kormány akar; Mádi Lászlónak nevezik, ha a kormány változtat a véleményén, ha elszúrt valamit, és ki akarja javítani, vagy ha meggondolja magát, vagy ha alkut köt valakikkel. Ha bölcs kormányunk igazítani akar a költségvetési törvény benyújtott változatán, előveszi Mádi Lászlót, akinek a nevében módosító javaslatot nyújt be a Ház elé, a bölcs többség pedig elfogadja azt. Ennek a folyamatnak semmi köze Mádi Lászlóhoz, Mádi László itt puszta metonímiaként szerepel, egy név, amely mögött semmi (senki) nincs. Most éppen az történt, hogy Mádi László módosító indítványának nevezték azt, amikor tavaly elvonták az ´56-os Intézet pénzét, és egy Mádi László-módosítóra kellett volna az idénre megszavazni mégis tízmilliót. Nyilvánvalóan nem akarhatja Mádi László egyszer ezt, máskor meg azt: arról van ugyanis szó, hogy a kormány az, amelyik mégis támogatandónak találta (ha csekély mértékben is) az intézetet. Ilyenkor a bölcs Pénzügyminisztérium csinál egy listát, amelyen rajta van az összes mádilászló, azokat a bölcs többségnek meg kell szavaznia. Most homokszem került a gépezetbe, vagy a minisztérium, vagy a többség baltázta el, mindenesetre az a tízmillió nem lett megszavazva. Szegény Mádi László (tudniillik a biográfiailag mégiscsak létezőnek tekinthető személy, aki Mádi László névre szóló parlamenti belépővel rendelkezik) persze nem is tudta, hogy mi lett az indítvány sorsa. Hogyan is tudhatta volna: ezek nem Mádi László módosító javaslatai, hanem olyan módosító javaslatok, amelyek Mádi László nevét viselik, mintegy róla vannak elnevezve. Sem Jókai, sem Chateaubriand nem tehet a bableves vagy a mártás minőségéről (a jóasszonyról nem is beszélve).

Mádi László (vagy az, aki Mádi László volt) csakis a Schlecht Csabáéhoz mérhető posztmodern tettet hajt végre: rákérdez a személyiség és a szabad akarat eleddig nyilvánvalónak tetsző kategóriáira, disszeminálja magát, szétszóródik a puszta szövegiségbe (a módosító indítványok aláírásába, a parlamenti forgatókönyvek áttekinthetetlen írás-dzsungelébe), eltűnik a név mögül, megsokszorozódik és semmivé lesz. Kora gyermeke.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.