Hammer Ferenc: Paszták népe (Látványpékség, pillanatragasztó)

  • 2000. január 13.

Egotrip

Amikor médiaeseményről beszélünk, akkor azon többnyire két dolgot szoktunk érteni.

Amikor médiaeseményről beszélünk, akkor azon többnyire két dolgot szoktunk érteni.

Az elsőt nevezhetjük talán a látványpékség-modellnek, amikor is az éppen végrehajtott akció értelme (kenyérsütés) nem választható el attól a ténytől, hogy az akciót nézi a közönség. E típus egyik legszemléletesebb példája talán, amikor George Bushban épp az Öböl-háború első napjaiban bukkant fel az olthatatlan vágy, hogy megismerkedjen a zászlógyártás fortélyaival. Az egy amerikai politikusról sem mondható el, hogy politikai versengés idején finnyásan húzódozna a vörös-fehér-kék színek képi háttérként és keretként történő használatától, ám olyan még nem volt, aki úgymond a nemzeti lobogó ősforrásánál, a zakatoló szövőgépek mellett pózolt volna megindult ábrázattal, háttérben kilométernyi spirituális textíliával.

Hazánkban a politikusok hasonlót hajtanak végre, amikor jelenlétükkel tüntetnek ki szépségkirálynő-választásokat (itt a hatalom és a szépség összefüggésére utalnánk), szántóversenyeket (anyaföld, férfierő) vagy dinnyeszenteléseket (?), ám a szimbólumpotenciál szempontjából a kézenfekvő példák regimentjéből magasan emelkedik ki a kormányfő immár rendszeresnek mondható zarándoklata a békéscsabai Kolbász és Kerítés Művekbe, amikor is a markos férfikézből kicsusszanó kígyózó kolbászméterek képi megjelenítésében fölényes eleganciával ötvöződnek a bőség és a termékenység képzetei.

A médiaesemény másik felfogását nevezhetjük a pillanatragasztó-modellnek, egyszerre két értelemben is. A médiairodalom szerint ugyanis az olyan események, mint például Károly herceg és Lady Diana esküvője, a holdra szállás vagy Nagy Imre újratemetése televíziós közvetítése valamiféle rövid ideig tartó közösségi aurába vonta a televízió előtt kuksoló nézőközönséget. Más tekintetben pedig a kitüntetett jelentőségű képsor a nemzet vagy az emberiség történetének gomolygó folyamába illesztett be egy pillanatszerű, kimerevített viszonyítási pontot, amely a hétköznapok céltalan egymásutánját hirtelenjében avatta Múlttá és Jövővé. Az efféle médiaeseményekről Elihu Katz, a médiakutatás egyik nagy öregje óta azt illik tudni, hogy ezek előre tervezett, a mindennapok sorát megtörő, később történelminek ítélt események több csatornán, egyenes adásban történő közvetítései, mely események szervezését többnyire az állam végzi, ezek a konfliktusokkal szemben a nemzet, illetve az emberiség egységét, az emelkedett megbékélést fejezik ki. Ezen események egyik funkciója, hogy újraértelmezik a nemzethez tartozás és a hazafiság mibenlétét, Katz veretes szavaival: "E közvetítések kollektív szívdobbanásba egyesítik a társadalmat, és megerősítik az emberek lojalitását a társadalomhoz, illetve a legitim hatalomhoz."

E kritériumokat figyelembe véve szándékolt értelme szerint a korona átszállítása új lakóhelyére, illetve a transzport médiamegjelenítése bízvást tarthatna igényt (a pillanatragasztói értelemben vett) médiaesemény megtisztelő címére, ám arról sem a hányatott sorsú nemzeti ereklye, sem a képernyőt bambán bámulók nem tehetnek, hogy ez nem így sikerült. Először is azért, mert merész képzelőerőre vall egy (a média által ezredfordulósnak kinevezett) viszonylag ritkán előforduló vigadalom másnapjára időzíteni egy olyan képsort, amelynek a képi dinamikájához képest a Duna Televízió UNESCO-díjjal kitüntetett éjszakai akváriuma maga a Cápa II. Azért sem lett társadalom- és televíziótörténeti jelentőségű műsor a közvetítésből, mert a szállítás indokoltságát övező össznemzeti konszenzuson mutatkoztak apróbb repedések (ami egyébként önmagában még nem lenne probléma, hisz nem az a lényeg, hogy ugyanúgy nézzük a médiaeseményt a televízóban, hanem hogy ugyanazt nézzük). Az jelzi legjobban, hogy nem sikerült kiaknázni a (konszolidált demokráciákban nagyon ritkán adódó) alkalmat a szállítás történelmi médiaeseménnyé avatásához, hogy az esemény sajtóvisszhangjában merev választóvonal különítette el az emelkedett hozsannázást az ingerült szellemeskedéstől - és amely cikkekben (mellesleg egyre csökkenő lelkesedéssel) én csak egyetlen mondatot kerestem: De komolyan, nem mindegy, hogy hol van?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.