Kálmán C. György: Magánvalóság (Üresjárat)

  • 2000. április 6.

Egotrip

Azt mondja a Szerkesztő úr, hogy van itt egy üres hely, egy fehér folt, egy lyuk, be kellene tölteni, amúgy macsósan, hegyibe. Amúgy is, most ebben benne kell lenni, mert megint Magyar Narancs, az első (hohó, ismerjük már ezt, annak idején elmulasztottuk, de már a másodikban vagy harmadikban virítottunk, aztán mi lett a vége? ki lett gazdag, boldog és szép? ment-e a világ elébb?). Félnek a népek az ilyen üres helyektől, rájuk tör a horror vacui, mintha minden, ahol a semmi van jelen, ahol csend van és űr, szünet vagy hiány, be kellene hogy töltődjék. A szerkesztőkre meg aztán végképp rájön a rettegés, a lapot, a műsorfolyamot, az adásidőt faltól falig be kell tölteni, ha mással nem, hát valami üresjárattal, érezze a nép, hogy kap valamit, ne kelljen mással foglalkozni, magukkal vagy a világgal, amelyet az üres hely mintegy tükörként elibük vetítene (figyeljünk a metafora finomságaira!).

Üresjárat

Azt mondja a Szerkesztő úr, hogy van itt egy üres hely, egy fehér folt, egy lyuk, be kellene tölteni, amúgy macsósan, hegyibe. Amúgy is, most ebben benne kell lenni, mert megint Magyar Narancs, az első (hohó, ismerjük már ezt, annak idején elmulasztottuk, de már a másodikban vagy harmadikban virítottunk, aztán mi lett a vége? ki lett gazdag, boldog és szép? ment-e a világ elébb?). Félnek a népek az ilyen üres helyektől, rájuk tör a horror vacui, mintha minden, ahol a semmi van jelen, ahol csend van és űr, szünet vagy hiány, be kellene hogy töltődjék. A szerkesztőkre meg aztán végképp rájön a rettegés, a lapot, a műsorfolyamot, az adásidőt faltól falig be kell tölteni, ha mással nem, hát valami üresjárattal, érezze a nép, hogy kap valamit, ne kelljen mással foglalkozni, magukkal vagy a világgal, amelyet az üres hely mintegy tükörként elibük vetítene (figyeljünk a metafora finomságaira!).

Nos tehát, ezen csekély értékű és terjedelmű írásom egyfelől teljes egészében az üresjárat témájának szentelődik, másrészt maga is megtestesíti a címben megjelölt fogalmat, s így már-már belső önellentmondás feszíti szét. Hogy az alapesetnél kezdjem: valódi üresjárattal, önmagát alig is leplező, csaknem hivalkodó semmivel az újabban a műholdakra jutott ATV műsorában találkozhatni, mikor is hosszú perceken át nézhetünk képeket színházi előadásokról (standfotónak hívja az ilyesmit a szaknyelv), miközben a képernyőn kínzó lassúsággal vonul át megszámlálhatatlanul sokszor a puritán felirat: Nemzeti Színház. Ez azért több, mint a Duna TV akváriuma (amely talán nem is üresjárat: nem mintás tapéta a rémületesen fehér falon, hanem inkább fehér falat imitáló tapéta a fehér falon), mert magvas mondandó látszik benne lenni. Éspedig rögtön többértelmű: egyrészt (jelenidejűleg), hogy tessenek eljárni a létező Nemzeti Színházba, másrészt (jövőorientáltan), hogy tessenek sok szeretettel gondolni a felépítendő Nemzeti Színházra, amelyben majd mindenféle kafa előadás lesz látható, harmadrészt (múltbafordulólag), hogy ne feledjük a Nemzeti Színház nemes hagyományait, amelyeket ímhol illusztrálnak a képek. Az értelmezési tartomány tovább tágítható, ha a jelzős szókapcsolat első vagy második tagját kicsit jobban hangsúlyozzuk.

Az üresjárat második esete volna a sajnálatos áprilisi időközi választások esete, amikor előre meg volt szabva, hogy reggeli hírműsorban ennyi perc, tévében beszélgetős műsorban amannyi, politikai háttérműsorban meg emennyi lesz rászánva. Miután baromira nem volt érdekes sem a választás, sem az eredmény, de vállat vonogatni, kezeket széttárni vagy ásítozni azért csak nem lehet a kimért műsoridőben - ezért hát minden pártvezető részletesen taglalhatta, hogy miért oly roppant elégedett. A csinosnak mondott, intell., mély érzésű politológusok (kis testi hibával) óráknak tetsző hosszú percekig majszolták az esélyeket, a tanulságokat és a helyi sajátosságok okozta igen figyelemreméltó eltéréseket. Ez az összességében sok-sok órás kommunikációs blokád lényegét tekintve alig különbözik az ATV képsorától, csak van benne hang, és jobban mozognak a képek. Több a minta a tapétán. Külpolitikai tekintetben ugyanezt a célt szolgálja a csecsen válságról szóló kommentárok sora. Szerintem Csecsenföldön jó ideje ugyanaz történik, de mindennapi csecsen hírmagyarázatunkat mindig megkapjuk. Valamiről azért mégiscsak kell beszélni.

Aztán ott a legkifinomultabb változat, amikor a rádió kulturális műsorának riportere minisztériumi főosztályvezetőt invitál a stúdióba, s ettől annyira megilletődik, hogy semmi nem jut az eszébe. De mivel átkötő zenét vagy szünetjelet mégsem sugározhat, a felelős köztisztviselőt az erkölcsi válságról faggatja (sic! erkölcsi válságról csakis faggatni meg vallani lehet!). Ha egyszer a Magyar Narancs nem tud mit kezdeni a lap tükrén tátongó fehér foltokkal (nem, nem így lesz! tudjuk, ígérjük!), akkor futtasson eszmét az erkölcsök romlásáról, a morális válságról, esetleg a szépre-jóra nevelés (kalokagathia) kérdéséről. Vannak emberek (színészektől focistákon át a sarki hentesig), akik bármikor tudnak húsz percet (flekkben úgy öt-hatot) produkálni.

Rám, ugye, mindig lehet számítani.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”