Para

Kovács Imre: Én

  • 2000. április 6.

Egotrip

Megint löncshús volt a desszert. Hárman ülték körül az asztalt: Béla, a Kövér Nyúl és Csicska Maxi, aki nemrégiben csatlakozott a társasághoz. Nagy, zöld kockás terítővel volt leterítve az asztal, középen a citrommal erősen megöntözött löncshús, mellette parmezános kenyér, kicsi mézzel. Az abrosz közepén, a löncshúsos tányértól észak-északnyugatra egy hatalmas paraffinfolt még azokból az időkből, amikor Erzsi és Béla a teljesen sötét nappaliban odahívatta az asztalhoz a prímást (nota bene: cigány), de annyira sötét volt, hogy gyertyát kellett tűzni a vonóba, csak a Velencei-tavon éjszakai vitorlázást gyakorló sukorói polgármester gázlámpája aranyozta be azt a kis vízfelszínt, amit elért a nemkülönben ingadozó láng köre.

n Megint löncshús volt a desszert. Hárman ülték körül az asztalt: Béla, a Kövér Nyúl és Csicska Maxi, aki nemrégiben csatlakozott a társasághoz. Nagy, zöld kockás terítővel volt leterítve az asztal, középen a citrommal erősen megöntözött löncshús, mellette parmezános kenyér, kicsi mézzel. Az abrosz közepén, a löncshúsos tányértól észak-északnyugatra egy hatalmas paraffinfolt még azokból az időkből, amikor Erzsi és Béla a teljesen sötét nappaliban odahívatta az asztalhoz a prímást (nota bene: cigány), de annyira sötét volt, hogy gyertyát kellett tűzni a vonóba, csak a Velencei-tavon éjszakai vitorlázást gyakorló sukorói polgármester gázlámpája aranyozta be azt a kis vízfelszínt, amit elért a nemkülönben ingadozó láng köre.

A paraffinfolt tehát ott volt, édes emlékeket ébresztve Bélában, aki a feltoluló érzelemhullám hatására mélyen orrába túrt, majd elnegyedelte a löncsöt, és a maradék negyedet odadobta a kandallóba a pákozdi csata emlékére. Egy darabig csöndben ültek, amíg a lángok elemésztették a sertéshúst, majd felemelték poharukat, összecsendítették, és azt mondták: Paramaribo.

(Paramaribo, Paramaribo, ahol buzuki hangja száll, huszonéves, szőke, tetovált lányok táncolják a Monty Python-csárdást, miközben a pálmafák tövében heverő bennszülöttek a Tórát faragják a kókuszdió héjába, arcukon halvány mosoly.)

A poharakban karcos, krumpli alapú szesz, az arcokon a mámor lassan kitámadó fénye, tágult erek és felhúzott apró testi hibák. Alakul az este, a Kövér Nyúl azt javasolta, hogy menjünk vele a Margit-szigetre döglött kutyákat baszni, de leszavaztuk, táncoltassunk inkább asztalt, mondta Csicska Maxi, és lőn, az elsőnek megidézett sukorói polgármester a lovát siratta, ciframogyoró-ízű ektoplazmát büfögött, miközben huhogásra biztatott minket, az asztal meg táncolt, ha jól láttam, dzsiggelt éppen.

Aztán elmentek mind, csak Béla maradt, felkötötte Kürti Mária-virágos kötényét, és mosogatni kezdett, lassú, alapos mozdulatokkal, tányéroknak alját is, evőeszközöknek nyelét is, lábasoknak fülét ugyanúgy.

Hazajött Erzsi, kérdezte, volt-e valami, volt persze, mondta Béla, sámánok és gyanta, ahogy szokott, aztán a hatalmas ágyban összekucorodtak, mint elaltatás előtt az állatok.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.