Keresztury Tibor: Keleti kilátások (A tócóskerti posztmodern állapot)

  • 1998. december 10.

Egotrip

A kiváló eredményekkel büszkélkedő debreceni Olasz Focisulin megvalósult megannyi kortárs képzőművész álma, a radikális eklektika. Eddig, mondhatni, stílben volt a dolog tartva, lehetett tudni, mit kap itt az ember, ám most szerződtettek egy tánctanárt. E kíméletet nem ismerő, elszánt férfiúnak hála, a sportéletnek különleges bukéja lett, rózsaszín árnyalatot kaptak a gyakorlati edzésmódszerek.

A kiváló eredményekkel büszkélkedő debreceni Olasz Focisulin megvalósult megannyi kortárs képzőművész álma, a radikális eklektika. Eddig, mondhatni, stílben volt a dolog tartva, lehetett tudni, mit kap itt az ember, ám most szerződtettek egy tánctanárt. E kíméletet nem ismerő, elszánt férfiúnak hála, a sportéletnek különleges bukéja lett, rózsaszín árnyalatot kaptak a gyakorlati edzésmódszerek.

Már az első napon feltűnt, amikor csak szemlére jött, felmérni mintegy a terepet. A kísérő szülők ugyanis a legritkább esetben járnak edzésre a farzsebben nyeles fésűvel, s még ritkábban jelenik meg csemetéik izzadása láttán arcukon fölényes, fitymáló mosoly. Ez meg: mint aki egy békebeli operettből gyanútlanul kuplerájba csöppen egy pedofil résztvevőkkel zajló szadomazochista aktus kellős közepén. Valami távoli, tétova rokonra gyanakodtam előszörre mégis, amikor bedugta azt a vékony fejét a tornaterem ajtaján, hogy aztán a bűzre riadtan kirántva megigazítsa a frizurát. Mit várt ez, gondoltam, parfümillatot, de akkor még nem tudtam, hogy nem is tévedtem nagyot.

Mivel két csoportban is érdekelt vagyok, hetente kétszer órákat töltök a helyszínen. Amíg az óvodások a bordásfalon vagy a padnál erősítenek, járok egyet általában, megnézem odakint az esti életet. Azon a sorsfordító ősz eleji napon azonban a házon belül történt meg az, amiben kint, a tócóskerti utcán többnyire hiába reménykedem. A terem ajtajánál ő állt ismét vajszínű blézerben, bevizezett hajjal, nyeles fésűvel, s olyan tekintettel, mint aki valamire készül tántoríthatatlanul; valamire - ismertem föl rögtön -, aminek nem az utánpótlás-neveléshez van köze. Látszott, hogy nem viccel, szigorúan méregette a körülötte lassan gyülekező, nemileg vegyes, amúgy feltűnően egy kaptafára készült egyéneket. Nem bírtam mozdulni, megdelejezett, a lábam valósággal a földbe gyökerezett. Tornatermi öltözőkben, sportcsarnokokban telt el a fél életem, de efféle környezetben eleddig sohasem láttam még ufót. Mert ez az volt, tisztán láttam - főleg, amikor elővett a zakójából egy olyan csattogót. Dúdolgatott, csattogtatott, várt türelmesen, majd egyszer csak minden átmenet nélkül ugrott egy nagyot. Figyelem, szólalt meg valahonnan fentről, angyalian, lágyan, kislányok és ifjúurak: elkezdenénk, ha szabad. Nehéz felfogásom okán csak ezen a ponton döbbenten rá nem kis rémülettel, hogy itt bizony nem más, mint tánciskola veszi valami homályos okból kipattant végzetes félreértés folytán perceken belül a kezdetét.

El is kezdte volna, nem volt mese, tátott szájjal figyelték a felcsendülő muzsikára kikóválygó futballisták, szülők, testnevelők. Szökellt egyet, terpesztett a légben, suhogott a lábán a trapézgatya. Pörgött, forgott, mint az istennyila, sasszézott kettőt az ütemre, majd lábujjhegyre állt. Ilyen nincsen, mondta mellettem elkenten az edző, mint aki jelenést lát. Basszam a buráját, tette hozzá. Mindjárt belesípolok. Amikor befejezte az elsőre elég bonyolultnak tetsző lépéskombinációt, a hirtelen beállt csöndben valaki - bruhahaha - öblösen felnevetett. A mester lesújtó pillantást lövellt rá, majd az illemszabályok taglalásába kezdett, jelezve a nem várt közönségnek: nem zavartatja magát. Lássuk, tette fel a kérdést, hogy kell viselkedni a tánciskolán, de nem tudta sajnos senki sem. És aztán a pörgés újra, meg a sasszé, meg a csattogás. Megmozdult a nógatásra lassan az egész kompánia, de tétovák és darabosak voltak kissé a mozdulatok: nem gondolta egyikük se nyilván, mikor befizetett, hogy karba font kezű, nem kis részben ittas joggingosok előtt kell a keringőt s a jó modort megtanulnia.

És onnantól ez megy, ez az eklektika, egymásba olvadnak a stílusok. Amikor odabent arról van szó, mondjuk, hogy bal belsővel kértem, fiam, a zsámolyok közt a labdavezetést, gondolkozz el húsz fekvőtámasz közben, melyik is volna az, beúszik valami éteri frekvencián kintről, hogy bal-ra-ket-tőt-fel-e-mel-jük-a-ka-csó-ját-for-dul-min-den-if-jú-úr. Zeneszó rontja a tizenegyesnél a koncentráció hatásfokát, gólöröm nyomja el a lágy dallamíveket. Passzoljál már, bazd meg, Edgár, átfogjuk a kislányok derekát. Vigyorogva pukedlizik a pároknak a budiba áthaladván egy részeg apuka, befogja a gólhelyzetnél felharsanó állatias ordításra füleit a tánctanár. Teljesen megdermedt, kék köpenyes néni támaszkodik a szárnyaló emberpárok mögött, mint egy néma, női dervis, a partvison, a szájában a dekken a hosszú hamu lekonyul, s pár másodpercnyi spéttel a felmosó vödörbe hull. Színét vesztett dzsörzéruhát, szaporázó makkos cipőt tükröznek a serlegekkel teli vitrinek, ötpercenként beleúszik az egészbe egy agárszerű, fésülködő férfiarc. Bent csontzene, oroszlánszag, kurvaélet; kint spiccelés, külcsín, belbecs, szoknyasuhogás: azt sem tudom, bizony isten, hol vagyok. De hát én már, mint azt tudják, régóta nem vagyok mérvadó: elvesztettem a fonalat, nem tudom, hogy mi folyik itt, az események után kullogok.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.