Keresztury Tibor: Keleti kilátások (A tócóskerti posztmodern állapot)

  • 1998. december 10.

Egotrip

A kiváló eredményekkel büszkélkedő debreceni Olasz Focisulin megvalósult megannyi kortárs képzőművész álma, a radikális eklektika. Eddig, mondhatni, stílben volt a dolog tartva, lehetett tudni, mit kap itt az ember, ám most szerződtettek egy tánctanárt. E kíméletet nem ismerő, elszánt férfiúnak hála, a sportéletnek különleges bukéja lett, rózsaszín árnyalatot kaptak a gyakorlati edzésmódszerek.

A kiváló eredményekkel büszkélkedő debreceni Olasz Focisulin megvalósult megannyi kortárs képzőművész álma, a radikális eklektika. Eddig, mondhatni, stílben volt a dolog tartva, lehetett tudni, mit kap itt az ember, ám most szerződtettek egy tánctanárt. E kíméletet nem ismerő, elszánt férfiúnak hála, a sportéletnek különleges bukéja lett, rózsaszín árnyalatot kaptak a gyakorlati edzésmódszerek.

Már az első napon feltűnt, amikor csak szemlére jött, felmérni mintegy a terepet. A kísérő szülők ugyanis a legritkább esetben járnak edzésre a farzsebben nyeles fésűvel, s még ritkábban jelenik meg csemetéik izzadása láttán arcukon fölényes, fitymáló mosoly. Ez meg: mint aki egy békebeli operettből gyanútlanul kuplerájba csöppen egy pedofil résztvevőkkel zajló szadomazochista aktus kellős közepén. Valami távoli, tétova rokonra gyanakodtam előszörre mégis, amikor bedugta azt a vékony fejét a tornaterem ajtaján, hogy aztán a bűzre riadtan kirántva megigazítsa a frizurát. Mit várt ez, gondoltam, parfümillatot, de akkor még nem tudtam, hogy nem is tévedtem nagyot.

Mivel két csoportban is érdekelt vagyok, hetente kétszer órákat töltök a helyszínen. Amíg az óvodások a bordásfalon vagy a padnál erősítenek, járok egyet általában, megnézem odakint az esti életet. Azon a sorsfordító ősz eleji napon azonban a házon belül történt meg az, amiben kint, a tócóskerti utcán többnyire hiába reménykedem. A terem ajtajánál ő állt ismét vajszínű blézerben, bevizezett hajjal, nyeles fésűvel, s olyan tekintettel, mint aki valamire készül tántoríthatatlanul; valamire - ismertem föl rögtön -, aminek nem az utánpótlás-neveléshez van köze. Látszott, hogy nem viccel, szigorúan méregette a körülötte lassan gyülekező, nemileg vegyes, amúgy feltűnően egy kaptafára készült egyéneket. Nem bírtam mozdulni, megdelejezett, a lábam valósággal a földbe gyökerezett. Tornatermi öltözőkben, sportcsarnokokban telt el a fél életem, de efféle környezetben eleddig sohasem láttam még ufót. Mert ez az volt, tisztán láttam - főleg, amikor elővett a zakójából egy olyan csattogót. Dúdolgatott, csattogtatott, várt türelmesen, majd egyszer csak minden átmenet nélkül ugrott egy nagyot. Figyelem, szólalt meg valahonnan fentről, angyalian, lágyan, kislányok és ifjúurak: elkezdenénk, ha szabad. Nehéz felfogásom okán csak ezen a ponton döbbenten rá nem kis rémülettel, hogy itt bizony nem más, mint tánciskola veszi valami homályos okból kipattant végzetes félreértés folytán perceken belül a kezdetét.

El is kezdte volna, nem volt mese, tátott szájjal figyelték a felcsendülő muzsikára kikóválygó futballisták, szülők, testnevelők. Szökellt egyet, terpesztett a légben, suhogott a lábán a trapézgatya. Pörgött, forgott, mint az istennyila, sasszézott kettőt az ütemre, majd lábujjhegyre állt. Ilyen nincsen, mondta mellettem elkenten az edző, mint aki jelenést lát. Basszam a buráját, tette hozzá. Mindjárt belesípolok. Amikor befejezte az elsőre elég bonyolultnak tetsző lépéskombinációt, a hirtelen beállt csöndben valaki - bruhahaha - öblösen felnevetett. A mester lesújtó pillantást lövellt rá, majd az illemszabályok taglalásába kezdett, jelezve a nem várt közönségnek: nem zavartatja magát. Lássuk, tette fel a kérdést, hogy kell viselkedni a tánciskolán, de nem tudta sajnos senki sem. És aztán a pörgés újra, meg a sasszé, meg a csattogás. Megmozdult a nógatásra lassan az egész kompánia, de tétovák és darabosak voltak kissé a mozdulatok: nem gondolta egyikük se nyilván, mikor befizetett, hogy karba font kezű, nem kis részben ittas joggingosok előtt kell a keringőt s a jó modort megtanulnia.

És onnantól ez megy, ez az eklektika, egymásba olvadnak a stílusok. Amikor odabent arról van szó, mondjuk, hogy bal belsővel kértem, fiam, a zsámolyok közt a labdavezetést, gondolkozz el húsz fekvőtámasz közben, melyik is volna az, beúszik valami éteri frekvencián kintről, hogy bal-ra-ket-tőt-fel-e-mel-jük-a-ka-csó-ját-for-dul-min-den-if-jú-úr. Zeneszó rontja a tizenegyesnél a koncentráció hatásfokát, gólöröm nyomja el a lágy dallamíveket. Passzoljál már, bazd meg, Edgár, átfogjuk a kislányok derekát. Vigyorogva pukedlizik a pároknak a budiba áthaladván egy részeg apuka, befogja a gólhelyzetnél felharsanó állatias ordításra füleit a tánctanár. Teljesen megdermedt, kék köpenyes néni támaszkodik a szárnyaló emberpárok mögött, mint egy néma, női dervis, a partvison, a szájában a dekken a hosszú hamu lekonyul, s pár másodpercnyi spéttel a felmosó vödörbe hull. Színét vesztett dzsörzéruhát, szaporázó makkos cipőt tükröznek a serlegekkel teli vitrinek, ötpercenként beleúszik az egészbe egy agárszerű, fésülködő férfiarc. Bent csontzene, oroszlánszag, kurvaélet; kint spiccelés, külcsín, belbecs, szoknyasuhogás: azt sem tudom, bizony isten, hol vagyok. De hát én már, mint azt tudják, régóta nem vagyok mérvadó: elvesztettem a fonalat, nem tudom, hogy mi folyik itt, az események után kullogok.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.