Keresztury Tibor: Keleti kilátások (A tócóskerti posztmodern állapot)

  • 1998. december 10.

Egotrip

A kiváló eredményekkel büszkélkedő debreceni Olasz Focisulin megvalósult megannyi kortárs képzőművész álma, a radikális eklektika. Eddig, mondhatni, stílben volt a dolog tartva, lehetett tudni, mit kap itt az ember, ám most szerződtettek egy tánctanárt. E kíméletet nem ismerő, elszánt férfiúnak hála, a sportéletnek különleges bukéja lett, rózsaszín árnyalatot kaptak a gyakorlati edzésmódszerek.

A kiváló eredményekkel büszkélkedő debreceni Olasz Focisulin megvalósult megannyi kortárs képzőművész álma, a radikális eklektika. Eddig, mondhatni, stílben volt a dolog tartva, lehetett tudni, mit kap itt az ember, ám most szerződtettek egy tánctanárt. E kíméletet nem ismerő, elszánt férfiúnak hála, a sportéletnek különleges bukéja lett, rózsaszín árnyalatot kaptak a gyakorlati edzésmódszerek.

Már az első napon feltűnt, amikor csak szemlére jött, felmérni mintegy a terepet. A kísérő szülők ugyanis a legritkább esetben járnak edzésre a farzsebben nyeles fésűvel, s még ritkábban jelenik meg csemetéik izzadása láttán arcukon fölényes, fitymáló mosoly. Ez meg: mint aki egy békebeli operettből gyanútlanul kuplerájba csöppen egy pedofil résztvevőkkel zajló szadomazochista aktus kellős közepén. Valami távoli, tétova rokonra gyanakodtam előszörre mégis, amikor bedugta azt a vékony fejét a tornaterem ajtaján, hogy aztán a bűzre riadtan kirántva megigazítsa a frizurát. Mit várt ez, gondoltam, parfümillatot, de akkor még nem tudtam, hogy nem is tévedtem nagyot.

Mivel két csoportban is érdekelt vagyok, hetente kétszer órákat töltök a helyszínen. Amíg az óvodások a bordásfalon vagy a padnál erősítenek, járok egyet általában, megnézem odakint az esti életet. Azon a sorsfordító ősz eleji napon azonban a házon belül történt meg az, amiben kint, a tócóskerti utcán többnyire hiába reménykedem. A terem ajtajánál ő állt ismét vajszínű blézerben, bevizezett hajjal, nyeles fésűvel, s olyan tekintettel, mint aki valamire készül tántoríthatatlanul; valamire - ismertem föl rögtön -, aminek nem az utánpótlás-neveléshez van köze. Látszott, hogy nem viccel, szigorúan méregette a körülötte lassan gyülekező, nemileg vegyes, amúgy feltűnően egy kaptafára készült egyéneket. Nem bírtam mozdulni, megdelejezett, a lábam valósággal a földbe gyökerezett. Tornatermi öltözőkben, sportcsarnokokban telt el a fél életem, de efféle környezetben eleddig sohasem láttam még ufót. Mert ez az volt, tisztán láttam - főleg, amikor elővett a zakójából egy olyan csattogót. Dúdolgatott, csattogtatott, várt türelmesen, majd egyszer csak minden átmenet nélkül ugrott egy nagyot. Figyelem, szólalt meg valahonnan fentről, angyalian, lágyan, kislányok és ifjúurak: elkezdenénk, ha szabad. Nehéz felfogásom okán csak ezen a ponton döbbenten rá nem kis rémülettel, hogy itt bizony nem más, mint tánciskola veszi valami homályos okból kipattant végzetes félreértés folytán perceken belül a kezdetét.

El is kezdte volna, nem volt mese, tátott szájjal figyelték a felcsendülő muzsikára kikóválygó futballisták, szülők, testnevelők. Szökellt egyet, terpesztett a légben, suhogott a lábán a trapézgatya. Pörgött, forgott, mint az istennyila, sasszézott kettőt az ütemre, majd lábujjhegyre állt. Ilyen nincsen, mondta mellettem elkenten az edző, mint aki jelenést lát. Basszam a buráját, tette hozzá. Mindjárt belesípolok. Amikor befejezte az elsőre elég bonyolultnak tetsző lépéskombinációt, a hirtelen beállt csöndben valaki - bruhahaha - öblösen felnevetett. A mester lesújtó pillantást lövellt rá, majd az illemszabályok taglalásába kezdett, jelezve a nem várt közönségnek: nem zavartatja magát. Lássuk, tette fel a kérdést, hogy kell viselkedni a tánciskolán, de nem tudta sajnos senki sem. És aztán a pörgés újra, meg a sasszé, meg a csattogás. Megmozdult a nógatásra lassan az egész kompánia, de tétovák és darabosak voltak kissé a mozdulatok: nem gondolta egyikük se nyilván, mikor befizetett, hogy karba font kezű, nem kis részben ittas joggingosok előtt kell a keringőt s a jó modort megtanulnia.

És onnantól ez megy, ez az eklektika, egymásba olvadnak a stílusok. Amikor odabent arról van szó, mondjuk, hogy bal belsővel kértem, fiam, a zsámolyok közt a labdavezetést, gondolkozz el húsz fekvőtámasz közben, melyik is volna az, beúszik valami éteri frekvencián kintről, hogy bal-ra-ket-tőt-fel-e-mel-jük-a-ka-csó-ját-for-dul-min-den-if-jú-úr. Zeneszó rontja a tizenegyesnél a koncentráció hatásfokát, gólöröm nyomja el a lágy dallamíveket. Passzoljál már, bazd meg, Edgár, átfogjuk a kislányok derekát. Vigyorogva pukedlizik a pároknak a budiba áthaladván egy részeg apuka, befogja a gólhelyzetnél felharsanó állatias ordításra füleit a tánctanár. Teljesen megdermedt, kék köpenyes néni támaszkodik a szárnyaló emberpárok mögött, mint egy néma, női dervis, a partvison, a szájában a dekken a hosszú hamu lekonyul, s pár másodpercnyi spéttel a felmosó vödörbe hull. Színét vesztett dzsörzéruhát, szaporázó makkos cipőt tükröznek a serlegekkel teli vitrinek, ötpercenként beleúszik az egészbe egy agárszerű, fésülködő férfiarc. Bent csontzene, oroszlánszag, kurvaélet; kint spiccelés, külcsín, belbecs, szoknyasuhogás: azt sem tudom, bizony isten, hol vagyok. De hát én már, mint azt tudják, régóta nem vagyok mérvadó: elvesztettem a fonalat, nem tudom, hogy mi folyik itt, az események után kullogok.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.