Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. április 19.

Egotrip

És felvette legszebb öltönyét, azt a galambszürkét, amiben nősült, begombolta a legalsó gombot a fekete ing fölött, megigazította sötétkék, széles nyakkendőjét, aztán ellenőrizte a gyereket, helyén van-e a sildes sapka, a kantáros nadrág, aminek térdnél végződő szárába gondosan élt vasalt az anyja, meg a fehér ing, centrumos nejlonzacskó a tojásoknak, és elindultak a Bolgárkertész utcán, meglocsolni az ismerősöket.
És felvette legszebb öltönyét, azt a galambszürkét, amiben nősült, begombolta a legalsó gombot a fekete ing fölött, megigazította sötétkék, széles nyakkendőjét, aztán ellenőrizte a gyereket, helyén van-e a sildes sapka, a kantáros nadrág, aminek térdnél végződő szárába gondosan élt vasalt az anyja, meg a fehér ing, centrumos nejlonzacskó a tojásoknak, és elindultak a Bolgárkertész utcán, meglocsolni az ismerősöket.

Ez reggel lehetett, még jó korán, hogy lehetőleg ebéd előtt végezzenek, de nem sikerült, most itt állnak a Fehér út közepén, egy járdaszigeten, és várják a buszt.

Odafentről egy Jézus nevű figyeli őket, és fogalma sincs, hova akarnak még menni tovább, amikor a Fehér út házai elfogytak, a járdaszigeten nincs buszmegálló, az apa pedig már nem sokáig bírja állva, a nyakkendője elcsúszott, a zakója oldalt koszos, nekidőlhetett már valaminek, aminek nem kellett volna, a gyerek zacskójában néhány elmázolódott tojás meg egy törött nyúl, de nem mer sírni, mert tudja, akkor megverik, csak áll a járdaszigeten, ahonnan nem indulnak buszok.

Otthon az anyja, annak ellenére, hogy pontosan tudta, elkészítette az ebédet, és most egyedül eszik, majd felbont egy üveg sütőrumot, és a halál faszára kívánja ezt az egész kibaszott húsvétot, tölt és iszik, és megijed magától.

Az apa hirtelen megvilágosodik, és lelép a járdaszigetről. Elindulnak gyalog Rákoskeresztúr felé, ahol semmi nincs, csak a kiserdő szeméttel és hajlékonyakkal, akik nem kérnek a feltámadásból.

Vannak még biztató jelek, például a felhők mögül előbukkanó nap és a gyér járműforgalom, de ők lassan eltűnnek a fák között, a nadrág oldalzsebében egyre határozottabban szivárog a rosszul bezárt kölnisüveg, mire kiérnek a túloldalon, teljesen üres lesz, de persze ez már nem számít, mert a túloldalon nincs semmi, csak raktárak, kidobott hűtőszekrények és kóbor kutyák, meg valahol messze Rákoskeresztúr, a senki földjén túl.

Elfogy a sütőrum, kihűl a krumplipüré, a konyhai díványon megroggyant konttyal alszik F. Szabó Istvánné, vércukra az egekben, de legalább nem álmodik semmit. Erősen este van, mire hazaérnek a férfiak a locsolkodásból, a tojásokat eldobálták a kóbor kutyákra, a nyulat megette a gyerek. A tévében amerikai film van, egy híres amerikai film híres színészekkel, utána híradó. Reggel még nincsen iskola, csak szerdán kezdődik, addig is lehet pihenni meg játszani, bár elég hideg van az udvaron.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.