Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. június 14.

Egotrip

És persze nem éri meg megtenni, de nem éri meg nem megtenni sem, azaz mégis belül van a világ, ellentétben a buddhista értelmezéssel. Legalábbis bizonyos esetekben, hogy ezzel finomítsam a fenti kijelentés globális voltát, még annak fényében is, hogy a továbbiak talán nem fognak szervesen illeszkedni semmihez, de ez már talán nem szokatlan.
És persze nem éri meg megtenni, de nem éri meg nem megtenni sem, azaz mégis belül van a világ, ellentétben a buddhista értelmezéssel. Legalábbis bizonyos esetekben, hogy ezzel finomítsam a fenti kijelentés globális voltát, még annak fényében is, hogy a továbbiak talán nem fognak szervesen illeszkedni semmihez, de ez már talán nem szokatlan.

Áll egy ember a Libellában, pontosabban ül. Arról beszél emelt hangon, hogy el fogja téríteni az úttörővasutat, felszáll egy Uzival, és arra kényszeríti a mozdonyvezetőt, hogy vigye el Adyligetre pörköltet enni, majd egyik szemét a személyzeten tartva azt üvölti az úttörőknek: "Dobjátok a földre a Mars csokikat!" - ezt üvölti, mert ezt üvölteni jó, egyáltalán: üvölteni jó. Nem bíbelődik a részletek kidolgozásával, csak a terv fő vonalait ismétli el újra és újra: Adyliget, Uzi, pörkölt, Mars csokikat a földre, miközben kezével néha megsorozza a világot, mert a világot megsorozni jó.

Egyébként az ötlet, ha csak a síneket tekintjük, kivitelezhető, de ebbe ne menjünk bele túlzottan, csak álljunk meg egy pillanatra, hogy teljes fényében kibomolhasson elménkben az elképzelés nagyvonalúsága és keresetlen szépsége.

Tudja, hogy nem éri meg megtenni, de nem éri meg nem megtenni sem, csak jönnek sorban egymás után, és kidobjuk a fényképeket, az arcukra sem emlékszünk már, azaz mégis kívül van a világ, mert kívül lenni jó.

Tudja, hogy nem vagyunk az övék, és hogy ők sem a mienké, de ez nem von le semmit a folyamat öröméből, ahogy elveszítjük azt, ami nem a mienk, ahogy elveszítenek.

A Városmajornak nincs akusztikája, a Kiss József utcát meg szétkúrja a 99-es busz.

Ül az ember a Libellában, pontosabban áll, és hallgatja, hogy egy másik arról beszél, mit fog tenni, ha hazamegy. Ki fogja dobni a fényképeket, a kis szőrös tárgyakat, a bútorokat, a cédéket, aztán lefekszik, és aztán felkel, aztán megint lefekszik, és lehet, hogy felkel, azúristenmegbassza, legalábbis bizonyos esetekben, hogy ezzel finomítsa a fenti kijelentés tarthatatlan voltát. Tudja, hogy nem éri meg megtenni, de nem megtenni sem éri meg.

Jönnek megint az úttörők, de ezt nem várom meg, nekimegyek a szerdának, hogy egy nem túl színvonalas éjszakával büntessem magam, de nem nézek fel az égre.

Oroszok a Marson, amerikaiak a Vénuszon, japánok mindenütt.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.