Para

Kovács Imre: A horror vakui

  • 2001. június 14.

Egotrip

És persze nem éri meg megtenni, de nem éri meg nem megtenni sem, azaz mégis belül van a világ, ellentétben a buddhista értelmezéssel. Legalábbis bizonyos esetekben, hogy ezzel finomítsam a fenti kijelentés globális voltát, még annak fényében is, hogy a továbbiak talán nem fognak szervesen illeszkedni semmihez, de ez már talán nem szokatlan.
És persze nem éri meg megtenni, de nem éri meg nem megtenni sem, azaz mégis belül van a világ, ellentétben a buddhista értelmezéssel. Legalábbis bizonyos esetekben, hogy ezzel finomítsam a fenti kijelentés globális voltát, még annak fényében is, hogy a továbbiak talán nem fognak szervesen illeszkedni semmihez, de ez már talán nem szokatlan.

Áll egy ember a Libellában, pontosabban ül. Arról beszél emelt hangon, hogy el fogja téríteni az úttörővasutat, felszáll egy Uzival, és arra kényszeríti a mozdonyvezetőt, hogy vigye el Adyligetre pörköltet enni, majd egyik szemét a személyzeten tartva azt üvölti az úttörőknek: "Dobjátok a földre a Mars csokikat!" - ezt üvölti, mert ezt üvölteni jó, egyáltalán: üvölteni jó. Nem bíbelődik a részletek kidolgozásával, csak a terv fő vonalait ismétli el újra és újra: Adyliget, Uzi, pörkölt, Mars csokikat a földre, miközben kezével néha megsorozza a világot, mert a világot megsorozni jó.

Egyébként az ötlet, ha csak a síneket tekintjük, kivitelezhető, de ebbe ne menjünk bele túlzottan, csak álljunk meg egy pillanatra, hogy teljes fényében kibomolhasson elménkben az elképzelés nagyvonalúsága és keresetlen szépsége.

Tudja, hogy nem éri meg megtenni, de nem éri meg nem megtenni sem, csak jönnek sorban egymás után, és kidobjuk a fényképeket, az arcukra sem emlékszünk már, azaz mégis kívül van a világ, mert kívül lenni jó.

Tudja, hogy nem vagyunk az övék, és hogy ők sem a mienké, de ez nem von le semmit a folyamat öröméből, ahogy elveszítjük azt, ami nem a mienk, ahogy elveszítenek.

A Városmajornak nincs akusztikája, a Kiss József utcát meg szétkúrja a 99-es busz.

Ül az ember a Libellában, pontosabban áll, és hallgatja, hogy egy másik arról beszél, mit fog tenni, ha hazamegy. Ki fogja dobni a fényképeket, a kis szőrös tárgyakat, a bútorokat, a cédéket, aztán lefekszik, és aztán felkel, aztán megint lefekszik, és lehet, hogy felkel, azúristenmegbassza, legalábbis bizonyos esetekben, hogy ezzel finomítsa a fenti kijelentés tarthatatlan voltát. Tudja, hogy nem éri meg megtenni, de nem megtenni sem éri meg.

Jönnek megint az úttörők, de ezt nem várom meg, nekimegyek a szerdának, hogy egy nem túl színvonalas éjszakával büntessem magam, de nem nézek fel az égre.

Oroszok a Marson, amerikaiak a Vénuszon, japánok mindenütt.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?