Para

Kovács Imre: én

  • 2000. március 30.

Egotrip

Hideg és világos minden, akár a hajnali aszfalt a Múzeum cukrászda előtt hajnali négykor, amikor már csak a Quimby zenekar és én. Tizenkét napja nem iszom töményet, úgy érzem magam, mint Komár László az IQ Casinóban, elveszett a másnaposság ereje és minden kölcsön bölcsesség, amiben olyan hazug otthonossággal mozogtam már évek óta, hogy szinte magaménak hittem, és elég volt egy levél Seroxat megsemmisíteni mindezt, visszahajtani az idő peremét.

Hideg és világos minden, akár a hajnali aszfalt a Múzeum cukrászda előtt hajnali négykor, amikor már csak a Quimby zenekar és én. Tizenkét napja nem iszom töményet, úgy érzem magam, mint Komár László az IQ Casinóban, elveszett a másnaposság ereje és minden kölcsön bölcsesség, amiben olyan hazug otthonossággal mozogtam már évek óta, hogy szinte magaménak hittem, és elég volt egy levél Seroxat megsemmisíteni mindezt, visszahajtani az idő peremét.

A legmeglepőbb az ébredés, kis bizonytalansággal, aztán valami, tulajdonképpen nyugalomra emlékeztető érzés, ha tudnám, milyen a nyugalom, ha nem ébrednék évek óta úgy, mint akit emlékezni visznek, mint akinek ez lesz az utolsó gyógysöre. Azóta olyan minden éjszakám, mint egy lavina a Holdon, átmenet nélküli merülés, álom nélküli órák és a fentebb már jellemzett reggel. Olyan vagyok, mint egy elégedett kurátor.

Ebből az állapotból egyetlen dolog tudott kiragadni, szerencsére még mielőtt teljesen megnyugodtam volna, Uhrin Benedek show-ja a Zenit tévén. Akik nem látták volna, röviden ismertetem ezen jeles személyiség munkásságát. Uhrin Benedek író, zeneszerző, szövegíró és előadó, Van nekem egy kiskutyám című száma hetekre bearanyozta az életemet, és most élőben is megtekinthettem. Uhrin Benedek olyan, mintha egy kis időre Csurka Istvánra bízták volna a Twin Peaks forgatókönyvét, ráadásul beszél, énekel. Kellő szedálás nélkül bárki azonnal realizálná öngyilkossági fantáziáit már csak a látvány alapján, de hősünk megfejelve mindent, egy Zwack Péter frizurájáról koppintott parókaálomban elő is adja dalait, olyan mozgás kíséretében, amitől új értelmet nyer a lakodalmas endlösung kifejezés.

Ez és ehhez hasonló apró örömök pótolják a már megszokott és megszeretett részegség, másnaposság, bűntudat ciklikát, meg az élmény, ahogy megyek végig a Népszínház utcán, és közben nem arra gondolok folyamatosan, hogy megyek végig a Népszínház utcán, nem a métereket morzsolom, hanem percekre elfeledkezem arról, hogy éppen megyek.

Ihletett idő, mint amikor meggyógyul egy angyal, vagy amikor rendőr születik.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).