Para

Kovács Imre: Én

  • 1997. január 30.

Egotrip

Csak foszlányokat kapok el a hírekből, öltözöm, fogat mosok, ilyesmik, nem hallgatom teljes fülszélességgel a Krónikát, háttérrádiózom, keresem a nadrágomat a galéria alatt, aztán szerencsétlenkedem a Béres-cseppekkel, kettétörök egy 500 milligrammos C vitamint. Erőlködik az állami temetéseken edzett bariton, szomorkás tónusban tálalja egy új kártevő megjelenését, ami kifejezetten reverendákat fogyaszt. Megvan a nadrág, jöhetne a cipő, de Rudi bácsi kopogtat, hogy óvatosabban verjük a szögeket a konyhafalba, mert ott futnak a vízcsövek.

Csak foszlányokat kapok el a hírekből, öltözöm, fogat mosok, ilyesmik, nem hallgatom teljes fülszélességgel a Krónikát, háttérrádiózom, keresem a nadrágomat a galéria alatt, aztán szerencsétlenkedem a Béres-cseppekkel, kettétörök egy 500 milligrammos C vitamint. Erőlködik az állami temetéseken edzett bariton, szomorkás tónusban tálalja egy új kártevő megjelenését, ami kifejezetten reverendákat fogyaszt. Megvan a nadrág, jöhetne a cipő, de Rudi bácsi kopogtat, hogy óvatosabban verjük a szögeket a konyhafalba, mert ott futnak a vízcsövek.

Bozsemoly.

Rudi bácsi dohogva el, vele fél Unicum, aztán megint a cipő, második kísérlet, most már sikerül, nemhiába kellett cipőfűzési hiányosságok miatt megismételnem a középső csoportot, akár bekötött szemmel is képes vagyok. Ráadásul fecskendő volt a jelem, és amióta ez kiderült, a Baracska Miki állandóan múltat akar velem cserélni.

Odakint a nap lemenőben, én vele, a kukáknál szemfüles szomszéd, alig tudok előre köszönni neki. Használt jótállási jegyeket gyűjt, legalábbis a Rudi bácsi ezt terjeszti róla, állítólag emiatt költöztek a gyerekei Halásztelekre, szégyellik az anyjukat, pedig a légynek sem árt, karácsonykor sem jöttek haza, csak a Találkahelyben üzentek, hogy nagy mellű szőke kőművessel szívesen, bár lehet, ez nem nekik szólt.

Rudi bácsit egyébként gyakorta magukkal ragadják kósza hangulatai, nála vannak a közüzemi számlák, de nem nyit ajtót akármikor, hiába veri Iim az ablakot, úgy tesz, mintha nem volna otthon. Mindig otthon van.

A mérsékelt övben jobb híján délutánnak nevezett időszakban vagyunk, amikor már sötét van, de mégsem este, ilyenkor kilépni az utcára orcátlanság a többiekkel szemben, még szerencse, hogy ők nem tudják, nekik már annyi, mögöttük a nap, mennek haza, ilyen cekkereket visznek, vagy gyereket, én meg a Vörösmarty mozi büféjébe megyek, ahol kulturált körülmények között. Érdekes metszet, részben transznacionális hejehuja, részben szélsőjobboldali öngerjesztőkör, mindez két asztalnál, ami több, mint elég.

Végre berezeg oldalamon a Hungarohívó, Iim hazaért, mehetek én is, még egyet, köszönöm, fizetnék. Otthon a kibélelt, meleg sarokban egymásba kapaszkodunk, mint napfogyatkozáskor az állatok.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.