Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. április 16.

Egotrip

Bal kezemben piros tojás, jobb kezemben mobilfon - aztán megszakad a vonal, csak a foglalt jelzés. Várom, de nem hív vissza, teregetni kezdek: nedves vásznat a száraz vasra, mintha minden rendben lenne, térdnél kettészakadt farmernadrág, hónaljnál elrepedt póló.

Már a liftben elkezdi, hiába próbálom csendesíteni, csak mondja, csak sorolja végig, már a kilencediknél tart, elhangzik a Gonosz összes neve, megnevezve, tehát megidézve, tehát legyőzve. Nem szólalok meg. Ha kimondom a tizedik nevet, testet ölt. Úgy teszek, mintha, pedig dehogy, vastagon és véglegesen pereg lefelé torkomon a gyűlölet. Igen, mondja, igen, és az időmre gondol, pedig nem is segítettem neki, nem is én löktem abba a csapdába, ahonnan, ahová, amiben.

Rágd le a lábad, edd meg a szád, hozom az új ruhád, menj végig a szőnyegen a falig, igen, úgy viseled, mint akire szabták, jó, most fordulj meg, leveszem, ide teszem a földre, kifordítom, veszek neked másikat.

Erzsi megállítja a videót, és a konyhába megy, áll a kép, középen remeg egy vastag fényes csík. Jávor Pál arca olyan, mint egy megkezdett kenyér.

A konyhában sonkaszag, hatodik órája fő, babérlevél, fokhagyma, három szem bors. Erzsi elzárja a gázt, villát vesz elő, kiemeli a lábosból a megpuhult tréflit és a tányérra teszi. Apránként lereszelt torma, széthasadt retkek és kékre főtt sárgájú tojás.

Figyelem, ahogy bejön a szobába és kézbe veszi a távkapcsolót, figyelem egy darabig, aztán izzadt tenyerem a falvédőbe törlöm, és hagyom, hogy felemelkedjen az ágy.

Jávor Pál feléled, befejezi előző mozdulatát, ráfordul a feladatra, és egy nyúlhoz beszél, de olyan gyönyörű hangon, olyan férfiasan, hogy attól mindenki, de tényleg. A nyúl meghal, a madarak kirepülnek, hosszan és üresen visszhangzik a lövés, az istállóban feltűrt ingujjú nő nézi rémülten a penészes szénában hancúrozó költőt. Bejön egy új szereplő, a történet végén teljesen indokolatlanul és. Indulni kell, szamovár.

Erzsi alszik, kikapcsolom.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.