Para

Kovács Imre: Én

  • 1998. április 16.

Egotrip

Bal kezemben piros tojás, jobb kezemben mobilfon - aztán megszakad a vonal, csak a foglalt jelzés. Várom, de nem hív vissza, teregetni kezdek: nedves vásznat a száraz vasra, mintha minden rendben lenne, térdnél kettészakadt farmernadrág, hónaljnál elrepedt póló.

Már a liftben elkezdi, hiába próbálom csendesíteni, csak mondja, csak sorolja végig, már a kilencediknél tart, elhangzik a Gonosz összes neve, megnevezve, tehát megidézve, tehát legyőzve. Nem szólalok meg. Ha kimondom a tizedik nevet, testet ölt. Úgy teszek, mintha, pedig dehogy, vastagon és véglegesen pereg lefelé torkomon a gyűlölet. Igen, mondja, igen, és az időmre gondol, pedig nem is segítettem neki, nem is én löktem abba a csapdába, ahonnan, ahová, amiben.

Rágd le a lábad, edd meg a szád, hozom az új ruhád, menj végig a szőnyegen a falig, igen, úgy viseled, mint akire szabták, jó, most fordulj meg, leveszem, ide teszem a földre, kifordítom, veszek neked másikat.

Erzsi megállítja a videót, és a konyhába megy, áll a kép, középen remeg egy vastag fényes csík. Jávor Pál arca olyan, mint egy megkezdett kenyér.

A konyhában sonkaszag, hatodik órája fő, babérlevél, fokhagyma, három szem bors. Erzsi elzárja a gázt, villát vesz elő, kiemeli a lábosból a megpuhult tréflit és a tányérra teszi. Apránként lereszelt torma, széthasadt retkek és kékre főtt sárgájú tojás.

Figyelem, ahogy bejön a szobába és kézbe veszi a távkapcsolót, figyelem egy darabig, aztán izzadt tenyerem a falvédőbe törlöm, és hagyom, hogy felemelkedjen az ágy.

Jávor Pál feléled, befejezi előző mozdulatát, ráfordul a feladatra, és egy nyúlhoz beszél, de olyan gyönyörű hangon, olyan férfiasan, hogy attól mindenki, de tényleg. A nyúl meghal, a madarak kirepülnek, hosszan és üresen visszhangzik a lövés, az istállóban feltűrt ingujjú nő nézi rémülten a penészes szénában hancúrozó költőt. Bejön egy új szereplő, a történet végén teljesen indokolatlanul és. Indulni kell, szamovár.

Erzsi alszik, kikapcsolom.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.