Seres László: Dekóder

  • 1998. április 16.

Egotrip

A három férfi szemmel láthatóan elégedett. Ott vannak minden utcasarkon, elegánsak, magasak, sikeresek, még némi mosoly is bujkál ott, ahol a hatalomba kerülés előtt a szájszöglet volt. Még sok a tennivalójuk, de jó úton járnak. Tartják a jó irányt.

A három férfi szemmel láthatóan elégedett. Ott vannak minden utcasarkon, elegánsak, magasak, sikeresek, még némi mosoly is bujkál ott, ahol a hatalomba kerülés előtt a szájszöglet volt. Még sok a tennivalójuk, de jó úton járnak. Tartják a jó irányt.

A jó irány azt jelenti, hogy négy év alatt ledolgozták magukat tizennyolcról úgy nyolc százalékra, az egyetlen komoly gazdasági megszorító csomagba épphogy beleszólhattak, viszont a párthoz közel álló Gyuri és Attila kicsit randizott Mártával. A nagyobbik kormánypárt áldásos tevékenysége következtében egyenrangú felek koalíciós szerződéséből vécépapír lett, az SZDSZ önállóságából pedig permanens kekeckedés. Jó, Bőst az utolsó utáni pillanatban kicsit megvétózták, bár ugye az a decemberig elkészítendő hatástanulmány csak rövid távú menekülési stratégia ahelyett, hogy kiállna nekem a Kuncze, hogy bazeg, öreg, amíg mi kormányzunk, nem lesz gát a Dunán, ez nekünk elvi kérdés.

Nincs elvi kérdés. Amikor e sorokat írom, éppen húsvét van, és a munkanélküliek álláskereső lapjának e heti receptje a pácolt nyúl. Négy héttel a választás előtt az SZDSZ sorsa ettől nem áll alapvetően távol.

Tudom, közel kerültünk az EU-hoz meg a NATO-hoz, siker volt a privatizáció, jók a makromutatók. Ezt én mind elhiszem, a makróknak külön elhiszem, hogy olyanok, amilyenek, és nagyon remélem, hogy előbb-utóbb a mikrómban is jelentkeznek majd. Nade. Ha véletlenül fölmerülne bennem, hogy választom őket: mit üzen nekem a három elégedett férfi az utcán, valamint a nyilatkozataikban? Hogy alapvetően nincs gáz, megyünk a magunk útján, az irány jó, bár még sok a tennivaló? Hogy ezt a tennivalót továbbra is azokkal képzeljük el, akik már kevergetik a páclét? Választási üzenetnek egy kicsit sovánka, ez lesz majd a klipen is? Nem valami ősi japán filozófia ez, amit a kamikazepilótáktól a palesztin merénylőkig szoktak hirdetni, hogy ti. én a jó cél érdekében akár önfeláldozom is magam, az utókor meg legyen hálás?

A három férfi azt üzeni, hogy aki a koalíciót akarja, annak az SZDSZ-re kell szavaznia. Ámde mi van akkor, ha én, mint szabadelvű választópolgár, ezt úgy értelmezem, hogy ha az SZDSZ-re szavazok, egyúttal Horn Gyulát és népi zenekarát is hatalmon tartom? Mi van akkor, ha teszem azt pont azért akarnék az SZDSZ-re szavazni, mert azt akarnám, hogy végre a formális hatalom közeléből is elhúzzanak azok az informális hatvanas-hetvenes évekbeli elvtársi és késő nyolcvanas évekbeli baráti szövődmények, azok a posztkomcsi generációk, amelyek miatt tíz éve a magyar néppel együtt én is rendszert váltottam? Ha úgy gondolom, hogy negyven plusz négy év elég volt a Horn-féle politikai technikákból és a BIT-es/xéniás/boldvais/Máté László-s/vodkagyáras elitből, amely technikák és elitek az MSZP májusi győzelmével akkor is bebetonozódnak, ha a konkrét Horn vagy a konkrét Máté már rég visszavonult a posztjáról?

Négy héttel a választások előtt az SZDSZ talán megtisztelhetné azzal potenciális szavazóit, hogy kristálytisztán kijelenti: az MSZP abszolút többsége esetén nem, nem, soha, és abszolút többség esetén is csak kőkemény feltételekkel, különben jön a teljes bedarálás. Ha a szabadelvű választópolgárt ezzel nem tisztelik meg, akkor könnyen lehet, hogy az MSZP megállítása érdekében meg sem áll a Fideszig - adott esetben figyelmen kívül hagyva, hogy ilyen negyvenpontos antiliberális programot, amilyet most Orbán Viktor a Vigadó elé terjesztett, már a Kazah Egyesült Munkapárt nőtagozatában sem tűrnének meg, és hogy az eddigi urak helyett új klientúrák tapiznának a zsebünkben a pénzünk után.

A tapizás nyilván elkerülhetetlen, de hogy melyik klientúra jön, arról mi döntünk. Valamint az a három jól öltözött úr, akinek még sok a tennivalója. Óra indul.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.