Legát Tibor: Pop

Egotrip

Szereteted ne olyan legyen, mint az éhség, mely mohón válogat ehető és nem ehető között; hanem mint a fény, mely egykedvűen kiárad minden előtte levőre. Mikor a szeretet válogatni kezd: már nem szeretet többé, hanem sóvárgásnak és undornak kettőssége.

S ez: az érzelgés, mely manapság mindennél veszedelmesebb; cukros váladéka bekente az emberiséget. Minden emberi indulat közt az érzelgősség a legnyomorúságosabb. Egyik irányba szeretni csak úgy tud, hogy a másikban gyűlölködik; vonzalma nyállal ken, gyűlölete köpköd. Állandó mértéke nincs, önmaga kavargó formátlanságához mér mindent; akármerre fordul, jó nem fakad belőle.

Egy jelentéktelen kisvárosba, mégis a teljesség felé szalad a vonat, akármerre fordulok, legyen arc, táj, vészfék, a kalauz összetéveszthetetlen mozdulata - puszta és közöny. Azt hiszem, itt csak a szemben ülő *** lehet a kivétel. Meghatódva teszi maga mellé az isten tudja, honnan szerzett könyvecskét, rám mosolyog, és a hirtelen megszerzett bölcsességtől megrészegülve az ablak felé fordul. Megnyúlik a képe, mohó kíváncsiság költözik a szemébe, és bár lesír róla a görcsös igyekezet, az odakint szaladó semmivel nem tud mit kezdeni. És ahogy kiül arcára az ebből fakadó tanácstalanság, majdnem imádnivaló. Nem ismerek nála romlottabbat.

A kisváros címerében bárány legeli az aranyló kalászt, de a zöld hegyek mögött farkasok ólálkodnak. Nemrégiben itt járt a Újpest, nem is ez volt hír, még csak az sem, hogy a helyi csapat elesett. Sokkal inkább a partjelző, aki elnézte az egyetlen reményteli kiugratást és beintette a lest. A becsületgól elmaradt, a szurkolók nem bírtak magukkal. A partjelző menekülőre fogta, de hiába: arra már nem jutott ideje, hogy gázt adjon. Pisztolyt nyomtak a halántékához, és megetették vele a zászlóját. Rúddal együtt. Dózsa György óta nem akadt errefelé ilyen szenzáció, hacsak nem az elmaradt Beatrice-koncert 1980-ban.

A vasútállomás forgatagában *** legszívesebben megsimogatná az összes útjába akadó nyomorultat, megigézve olvasgatja a váróterem sötét trágárságait, pénzt ad a koldusnak. De később, a művelődési házban már elszakad a cérna, a felszolgált barna lötty láttán felcsattan, "ez a konyak büdös", és dühe akkor sem párolog, amikor az igazgató jobb helyet ajánl, a közeli pizzériát, ropogós ötezreseket húz ki a tárcájából és rákacsint:

- Remélem, uram, nem feledkezett meg a számlatömbről.

Sokféle romlottság létezik, szóval, szaggal mérhető, szellemes és közönséges, de van, hogy csak magába fordul és lapul a csendben. Lehetett *** "velejéig romlott" legutolsó tróger, hamiskártyás, besúgó, vagy ami a legtöbbször: modoros pojáca, azt még a legádázabb ellenségei is elismerték, fiát példásan neveli. A kis *** volt a mindene, elkényeztette iskolával, édességgel, semmit nem tagadott volna meg tőle. Karácsonykor még a fülébe is papírpénzt sodort, sőt a sikeres egyetemi felvételi után, úgy vélte, ráfér a fiúra egy kis lazítás. *** csak egy dolgot intézett el röviden: az édesanya kilétét. Nincs. Ennél többet még akkor sem mondott, ha kiesett a kezéből a pohár.

De hol vagyunk most ettől! Az ötödik konyak már nem annyira büdös, a pizzériában bourbon is akad. Mire az est leszáll, és a kiöltözött vámpírok helyet foglalnak a nézőtéren, *** alig tud beszélni, de egy csepp sem megy kárba a legfrissebb féldeciből. Miután a púpos asszony trikójából kiesik a strandlabda, a késdobáló tönkreteszi a tapétát, miért éppen az mentené a helyzetet a színpadon, hogy elhangolt pianínón operettmelódiákat bogarászok, miközben *** többször is megjegyzi, "úgy látszik, a hangomat Pesten hagytam"?

Ahogy a fiút is. A "kis lazítás" előtt csöngettek a sötét lépcsőházban, melegítős fickó dugta ki kezét az ajtón. *** pénzt gyűrt bele, és egy nő nevét suttogta, majd eltűnt. A férfi mosolygósra váltott, karon fogta a fiatalembert, lesegítette a kabátját, kotont tett a markába és a tévéfotelben trónoló asszony elé vezette. A nő elnyomta a cigarettáját. Kiszállt a fotelből, hátat fordított, négykézlábra ereszkedett és felhajtotta a pongyoláját. Nem kapcsolta ki a tévét, a fiú kezébe szexmagazint nyomott. De a kis ***, noha egész testében remegett, sikerrel vette az akadályt: büszke lehet rá az apja.

- Ekkora szégyent még soha, de soha!

Az igazgató homlokára borítja a díszzsebkendőt, a helyi lap tudósítója elmosolyodik, a polgármester sofőrje kiemeli a sor közepéről főnökét. Harapni lehet az elégedetlenséget, de a botrány csak azután robban, hogy *** szónoklatba kezd. Előbb a szeretetről, a kristályokról, a folyókról áradozik, amelyek óceánná varázsolják a teret, az időről, ami soha-soha meg nem áll, majd - ahogy az vidéken, részeg haknistákkal oly gyakran előfordul - a közönségről. Annál a résznél, hogy ebben a városban akkora parasztok laknak, hogy nem látni az eget, az első sorban ülő, vegyvédelmi köpenyt viselő férfi nem bírja tovább, felront a színpadra, megragadja *** aranylamé zakóját, a képébe üvölti:

- Anyádat. Azt nem látni!

Hamarosan mindenki a színpadra lép, a pokoli zajt egy nő kiabálása nyomja el, "az igazgató urat valaki kidobta az ablakon". A lincselők elől megpróbálok a pianínóba bújni, de már ott lapul a bűvész és a púpos asszony. Fogalmam sincs, hogyan jutok el a nagyméretű olajfestményig, ami fölött a Vészkijárat felirat piroslik. *** persze nem menekülhet, vécélánccal kötözik a díszletszökőkúthoz, a fejére papírcsákót húznak, valaki széttép egy dunyhát, hull a toll.

A partjelző kiszalad a ruhatárba a másik zászlóért.

Másnap a kórházban, amikor a fiát hozom szóba, *** roppant elégedettnek látszik. Szinte újjászületik, ahogy a fiú eredményeit sorolhatja a felsőfokú nyelvvizsgától a jogosítványon, a csinos "jelölt"-ön és a számítógépes ismereteken át egészen az első pálinkáig, ringyóig. Aztán eltolja magától a levesestálat, és megtörli a száját. Amikor odakint elbújik a nap, és furcsa, szürke árnyék fut a kórtelem falára, halkan megjegyzi:

- Még jó, hogy csak én tudom, ki avatta fel.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.