Legát Tibor: Pop

Egotrip

Szereteted ne olyan legyen, mint az éhség, mely mohón válogat ehető és nem ehető között; hanem mint a fény, mely egykedvűen kiárad minden előtte levőre. Mikor a szeretet válogatni kezd: már nem szeretet többé, hanem sóvárgásnak és undornak kettőssége.

S ez: az érzelgés, mely manapság mindennél veszedelmesebb; cukros váladéka bekente az emberiséget. Minden emberi indulat közt az érzelgősség a legnyomorúságosabb. Egyik irányba szeretni csak úgy tud, hogy a másikban gyűlölködik; vonzalma nyállal ken, gyűlölete köpköd. Állandó mértéke nincs, önmaga kavargó formátlanságához mér mindent; akármerre fordul, jó nem fakad belőle.

Egy jelentéktelen kisvárosba, mégis a teljesség felé szalad a vonat, akármerre fordulok, legyen arc, táj, vészfék, a kalauz összetéveszthetetlen mozdulata - puszta és közöny. Azt hiszem, itt csak a szemben ülő *** lehet a kivétel. Meghatódva teszi maga mellé az isten tudja, honnan szerzett könyvecskét, rám mosolyog, és a hirtelen megszerzett bölcsességtől megrészegülve az ablak felé fordul. Megnyúlik a képe, mohó kíváncsiság költözik a szemébe, és bár lesír róla a görcsös igyekezet, az odakint szaladó semmivel nem tud mit kezdeni. És ahogy kiül arcára az ebből fakadó tanácstalanság, majdnem imádnivaló. Nem ismerek nála romlottabbat.

A kisváros címerében bárány legeli az aranyló kalászt, de a zöld hegyek mögött farkasok ólálkodnak. Nemrégiben itt járt a Újpest, nem is ez volt hír, még csak az sem, hogy a helyi csapat elesett. Sokkal inkább a partjelző, aki elnézte az egyetlen reményteli kiugratást és beintette a lest. A becsületgól elmaradt, a szurkolók nem bírtak magukkal. A partjelző menekülőre fogta, de hiába: arra már nem jutott ideje, hogy gázt adjon. Pisztolyt nyomtak a halántékához, és megetették vele a zászlóját. Rúddal együtt. Dózsa György óta nem akadt errefelé ilyen szenzáció, hacsak nem az elmaradt Beatrice-koncert 1980-ban.

A vasútállomás forgatagában *** legszívesebben megsimogatná az összes útjába akadó nyomorultat, megigézve olvasgatja a váróterem sötét trágárságait, pénzt ad a koldusnak. De később, a művelődési házban már elszakad a cérna, a felszolgált barna lötty láttán felcsattan, "ez a konyak büdös", és dühe akkor sem párolog, amikor az igazgató jobb helyet ajánl, a közeli pizzériát, ropogós ötezreseket húz ki a tárcájából és rákacsint:

- Remélem, uram, nem feledkezett meg a számlatömbről.

Sokféle romlottság létezik, szóval, szaggal mérhető, szellemes és közönséges, de van, hogy csak magába fordul és lapul a csendben. Lehetett *** "velejéig romlott" legutolsó tróger, hamiskártyás, besúgó, vagy ami a legtöbbször: modoros pojáca, azt még a legádázabb ellenségei is elismerték, fiát példásan neveli. A kis *** volt a mindene, elkényeztette iskolával, édességgel, semmit nem tagadott volna meg tőle. Karácsonykor még a fülébe is papírpénzt sodort, sőt a sikeres egyetemi felvételi után, úgy vélte, ráfér a fiúra egy kis lazítás. *** csak egy dolgot intézett el röviden: az édesanya kilétét. Nincs. Ennél többet még akkor sem mondott, ha kiesett a kezéből a pohár.

De hol vagyunk most ettől! Az ötödik konyak már nem annyira büdös, a pizzériában bourbon is akad. Mire az est leszáll, és a kiöltözött vámpírok helyet foglalnak a nézőtéren, *** alig tud beszélni, de egy csepp sem megy kárba a legfrissebb féldeciből. Miután a púpos asszony trikójából kiesik a strandlabda, a késdobáló tönkreteszi a tapétát, miért éppen az mentené a helyzetet a színpadon, hogy elhangolt pianínón operettmelódiákat bogarászok, miközben *** többször is megjegyzi, "úgy látszik, a hangomat Pesten hagytam"?

Ahogy a fiút is. A "kis lazítás" előtt csöngettek a sötét lépcsőházban, melegítős fickó dugta ki kezét az ajtón. *** pénzt gyűrt bele, és egy nő nevét suttogta, majd eltűnt. A férfi mosolygósra váltott, karon fogta a fiatalembert, lesegítette a kabátját, kotont tett a markába és a tévéfotelben trónoló asszony elé vezette. A nő elnyomta a cigarettáját. Kiszállt a fotelből, hátat fordított, négykézlábra ereszkedett és felhajtotta a pongyoláját. Nem kapcsolta ki a tévét, a fiú kezébe szexmagazint nyomott. De a kis ***, noha egész testében remegett, sikerrel vette az akadályt: büszke lehet rá az apja.

- Ekkora szégyent még soha, de soha!

Az igazgató homlokára borítja a díszzsebkendőt, a helyi lap tudósítója elmosolyodik, a polgármester sofőrje kiemeli a sor közepéről főnökét. Harapni lehet az elégedetlenséget, de a botrány csak azután robban, hogy *** szónoklatba kezd. Előbb a szeretetről, a kristályokról, a folyókról áradozik, amelyek óceánná varázsolják a teret, az időről, ami soha-soha meg nem áll, majd - ahogy az vidéken, részeg haknistákkal oly gyakran előfordul - a közönségről. Annál a résznél, hogy ebben a városban akkora parasztok laknak, hogy nem látni az eget, az első sorban ülő, vegyvédelmi köpenyt viselő férfi nem bírja tovább, felront a színpadra, megragadja *** aranylamé zakóját, a képébe üvölti:

- Anyádat. Azt nem látni!

Hamarosan mindenki a színpadra lép, a pokoli zajt egy nő kiabálása nyomja el, "az igazgató urat valaki kidobta az ablakon". A lincselők elől megpróbálok a pianínóba bújni, de már ott lapul a bűvész és a púpos asszony. Fogalmam sincs, hogyan jutok el a nagyméretű olajfestményig, ami fölött a Vészkijárat felirat piroslik. *** persze nem menekülhet, vécélánccal kötözik a díszletszökőkúthoz, a fejére papírcsákót húznak, valaki széttép egy dunyhát, hull a toll.

A partjelző kiszalad a ruhatárba a másik zászlóért.

Másnap a kórházban, amikor a fiát hozom szóba, *** roppant elégedettnek látszik. Szinte újjászületik, ahogy a fiú eredményeit sorolhatja a felsőfokú nyelvvizsgától a jogosítványon, a csinos "jelölt"-ön és a számítógépes ismereteken át egészen az első pálinkáig, ringyóig. Aztán eltolja magától a levesestálat, és megtörli a száját. Amikor odakint elbújik a nap, és furcsa, szürke árnyék fut a kórtelem falára, halkan megjegyzi:

- Még jó, hogy csak én tudom, ki avatta fel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.